• Catoz

Gravid i Australien-privat forsakring?

Vi funderar just nu pa att flytta till Australien da min man erbjudits jobb pa ett 457 visum. Allt verkar toppen: MEN nar vi kollar pa health insurance (maste ha privat forsakring pa 457 visa) sa verkar det vara 12 manaders vantetid innan man far ersattning for nagra lakarkostnader som har med graviditet att gora. Detta kanns helt vansinnigt eftersom vi just nu forsoker bli gravida och inte kan/vill vanta ett helt ar men heller inte vagar bara risken att fa lakarrakningar pa 100000 tals kronor om nagot gar snett....

Finns det nagon dar ute som har erfarenhet av detta och vet om det finns nagra alternativ???

Tacksam for alla rad! 

• Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?
  • jlhm

Jag hittade detta och det verkar som om du har rätt till Medicare omdu är svensk medborgare vilket jag antar du är:

You are entitled to full health insurance coverage under Medicare if:

You are an Australian citizen You are a permanent resident of Australia

If you are living in Australia on a temporary visa, such as a 457 visa, you may or may not be entitled to limited coverage under Medicare. Some countries have reciprocal agreements with Medicare, which means that citizens of those countries living temporarily in Australia are entitled to Medicare coverage, and Australians living in those countries are also entitled to coverage under the national health insurance system, hence the term ‘reciprocal.’

The following countries have a reciprocal agreement for healthcare with Australia:

United Kingdom Sweden Finland Norway The Netherlands Malta Italy

If you come from one of these countries, you are entitled to treatment that is medically necessary whilst you are in Australia. This includes visits to doctors, in-patient and out-patient treatment in public hospitals, and drugs subsidised under the Pharmaceutical Benefits Scheme (PBS). It does not include dental treatment.

If you are from the UK, Sweden, Finland, Norway or the Netherlands, you are entitled to treatment for the whole of your stay in Australia (i.e. until the expiry date of your visa). If you come from Malta or Italy, you are only entitled to coverage for the first six months of your stay in Australia.

• Catoz

Tack Jhlm for din sokning. Var hittade du denna informationen?

Fragan om det tacks av Medicare ar visserligen intressant, men tacker bara en mkt liten del av vard som jag forstatt det. Sa jag ar verkligen pa jakt efter info om vad for mojligheter som galler med waiting periods for privat forsakring. Dvs om man kan skaffa fullt skydd direkt eller om man verkligen maste vanta 12 manader och saledes inte ha skydd alls om man ar pa 457 visum och inte kommer fran nagot av "the reciprocal countries"...

• jlhm
    Catoz skrev 2010-04-25 22:39:23 följande:
    Tack Jhlm for din sokning. Var hittade du denna informationen? Fragan om det tacks av Medicare ar visserligen intressant, men tacker bara en mkt liten del av vard som jag forstatt det. Sa jag ar verkligen pa jakt efter info om vad for mojligheter som galler med waiting periods for privat forsakring. Dvs om man kan skaffa fullt skydd direkt eller om man verkligen maste vanta 12 manader och saledes inte ha skydd alls om man ar pa 457 visum och inte kommer fran nagot av "the reciprocal countries"...
    lifeinaustralia.today.com/category/457-visa/page/3/
  • AstaHK

Hej, Åker du och din man på utlandskontrakt med en svensk arbetsgivare? Jag och min man åkte med hans svenska arbetsgivare till Melbourne, där vi stannade i ett drygt år innan vi blev förflyttade till Hong Kong där vi nu bor. Vi ska få vårt första barn inom den närmaste veckan (!) så därför har jag förstås behövt sätta mig in i allt vad gäller försäkringar. Den försäkring för utlandsplacerad personal som min mans svenska arbetsgivare har löst för oss i Sverige har ingen kvalificeringstid för graviditet, men jag vet att i stort sett alla andra försäkringar som mina gravida vänner här i HK har med utländska arbetsgivare alt löst internationellt kräver minst 12 mån premieinbetalningar innan man kan claima några ersättningar. Och det är dyrt att föda barn utomlands om du vill ha något mer utöver grundutbudet. När vi bodde i Melbourne så var jag inte gravid, men eftersom vi började fundera på det så kollade jag upp ungefär vad man hade rätt till via Medicare (genom det avtal som nämns här ovan) och det är väldigt basic. Jag hade aldrig funderat på att föda där om det inte vore för att vi hade vår svenska försäkring. Ett svenskt kompispar till oss i Australien, som visade sig ha fertilitetsproblem, valde att åka hem till Sverige tidigare för att kunna påbörja behandlingar eftersom INGA försäkringar för expats täcker fertilitetsbehandlingar. Något att tänka på eftersom sådana är svindyra att betala själv utomlands. Och det är ju inte alltid man vet innan om man behöver såna. Nu visade sig att vi inte hade några sådana problem, men jag är ändå SÅ glad att vi väntade tills vi var i Hong Kong och genom vår svenska försäkring nu har tillgång till fantastisk privatsjukvård. Så, om ni har en svensk arbetsgivare så skulle de kunna lösa en sån försäkring som vi har men annars tror jag det är ganska svårt att hitta försäkringar utan kvalificeringstid. Hoppas det var till någon hjälp, fråga gärna på om det är något du funderar på! :)

• AstaHK

Beklagar att allt står i ett enda stycke, men det verkar vara nåt fel med publiceringsverktyget...

• Catoz

Tack AstaHK för bra rad.
    Vi blir inte utsända av ett svenskt företag (bor i Tyskland och min man är tysk) utan min man anställs av den australiska delen av sitt företag men med flyttkostnader etc betalda.
    Vad är det för försäkringsbolag ni använder?

Vi har nämligen kollat runt och just nu ser det ut som om mannens företag eventuellt kan tänka sig att betala för de extra kostnader det skulle innebära för mig att fortsätta vara försäkrad via den privata försäkring vi har här i Tyskland samtidigt som jag väntar in kvalificeraingtiden för en australisk försäkring. Är nagot av en nödlösning men hellre det än att behöva förlita sig enbart pa Medicare...

Vad spännande att det sa snart är dax för er! Lycka till och ha det sa härligt i coola Hong Kong!

Ps. Var bodde ni i Melbourne?

• AstaHK

Det låter ju som en bra nödlösning ifall det försäkringsbolaget går med på att betala för kostnader i Australien och inte bara i Tyskland.

Vi är försäkrade genom If i Sverige, de har en speciell försäkring för utlandsplacerad personal, och det har funkat bra förutom att deras försäkring inte med automatik täcker det nyfödda barnet. De ska först godkänna en hälsodeklaration innan de tar några kostnader. T ex Europeiskas fösäkring täcker det nyfödda barnet genom mammans försäkring de 28 första dagarna, så man har tid på sig att lösa det administrativa. Men vi har löst det så att min mans arbetsgivare går in och tar ev kostnader för barnet om inte försäkringsbolaget gör det.

Ni kommer få det jättehärligt i Melbourne, vi trivdes fantasiskt bra där! Vi bodde i Port Melbourne, ca 100 m från havet/strandpromenaden och bara 10 min in till city - perfekt! :) När flyttar ni?

Tack för lyckönskningarna, det kommer bli en spännande nästa vecka :)

• Catoz

Det later ju som vettiga försäkringar fast udda att barnet inte inkluderas automatiskt just i ett sant läge. Tack och lov för bra arbetsgivare.
    Jo, var tyska försäkring har sagt att de täcker kostanderna i Australien ocksa för upp till 3 ar, men höjer premien med 25% sa jag hoppas att företaget bekräftar ansvaret för det verkar just nu vara enda alternativet.

Vi funderar faktiskt pa Port Melbourne just för att det vore härligt att bo nära havet. Om allt klaffar sa flyttar vi i september, vilket känns jättespännande!

Haller tummarna för att allt gar bra nästa vecka och önskar en en spännande om än omtumlande tid framöver.

• sweet n sour

Kort gällande Medicare: Som svensk medborgare är du berättigad reciprocal så länge som ditt visum gäller, och det täcker akut och nödvändig sjukvård som inte kan vänta tills du kommer hem. Graviditet tycker man ju hör till... MEN Medicare står inte för några eventuella sjuktransporter hem eller liknande om situationen skulle uppstå.

• Catoz

Tack Sweet & Sour; jag vet detta om Medicare och har fatt bekräftat att jag omfattas av deras täckning, men detta känns tämligen otillräckligt i samband med graviditet; därav diskussionen. Dessutom tänker vi ju bo är och sjuktransport till Tyskland känns ju inte särskilt aktuellt heller...Manga av de privata 457 försäkringarna täcker dock även detta.

Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?