• Catoz

Gravid i Australien-privat forsakring?

Vi funderar just nu pa att flytta till Australien da min man erbjudits jobb pa ett 457 visum. Allt verkar toppen: MEN nar vi kollar pa health insurance (maste ha privat forsakring pa 457 visa) sa verkar det vara 12 manaders vantetid innan man far ersattning for nagra lakarkostnader som har med graviditet att gora. Detta kanns helt vansinnigt eftersom vi just nu forsoker bli gravida och inte kan/vill vanta ett helt ar men heller inte vagar bara risken att fa lakarrakningar pa 100000 tals kronor om nagot gar snett....

Finns det nagon dar ute som har erfarenhet av detta och vet om det finns nagra alternativ???

Tacksam for alla rad! 

• Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?
  • Catoz

Tack Jhlm for din sokning. Var hittade du denna informationen?

Fragan om det tacks av Medicare ar visserligen intressant, men tacker bara en mkt liten del av vard som jag forstatt det. Sa jag ar verkligen pa jakt efter info om vad for mojligheter som galler med waiting periods for privat forsakring. Dvs om man kan skaffa fullt skydd direkt eller om man verkligen maste vanta 12 manader och saledes inte ha skydd alls om man ar pa 457 visum och inte kommer fran nagot av "the reciprocal countries"...

• Catoz

Tack AstaHK för bra rad.
    Vi blir inte utsända av ett svenskt företag (bor i Tyskland och min man är tysk) utan min man anställs av den australiska delen av sitt företag men med flyttkostnader etc betalda.
    Vad är det för försäkringsbolag ni använder?

Vi har nämligen kollat runt och just nu ser det ut som om mannens företag eventuellt kan tänka sig att betala för de extra kostnader det skulle innebära för mig att fortsätta vara försäkrad via den privata försäkring vi har här i Tyskland samtidigt som jag väntar in kvalificeraingtiden för en australisk försäkring. Är nagot av en nödlösning men hellre det än att behöva förlita sig enbart pa Medicare...

Vad spännande att det sa snart är dax för er! Lycka till och ha det sa härligt i coola Hong Kong!

Ps. Var bodde ni i Melbourne?

• Catoz

Det later ju som vettiga försäkringar fast udda att barnet inte inkluderas automatiskt just i ett sant läge. Tack och lov för bra arbetsgivare.
    Jo, var tyska försäkring har sagt att de täcker kostanderna i Australien ocksa för upp till 3 ar, men höjer premien med 25% sa jag hoppas att företaget bekräftar ansvaret för det verkar just nu vara enda alternativet.

Vi funderar faktiskt pa Port Melbourne just för att det vore härligt att bo nära havet. Om allt klaffar sa flyttar vi i september, vilket känns jättespännande!

Haller tummarna för att allt gar bra nästa vecka och önskar en en spännande om än omtumlande tid framöver.

• Catoz

Tack Sweet & Sour; jag vet detta om Medicare och har fatt bekräftat att jag omfattas av deras täckning, men detta känns tämligen otillräckligt i samband med graviditet; därav diskussionen. Dessutom tänker vi ju bo är och sjuktransport till Tyskland känns ju inte särskilt aktuellt heller...Manga av de privata 457 försäkringarna täcker dock även detta.

• Catoz

Candylicious: Jag haller till mangt och mycket med dig ang att det är ett udda system i Australien jämfört med tex USA eller Tyskland där det verkligen är skillnad och offentlig sjukvard ofta anses vara reserverad endast för laginkomsttagare.

Men, da min man är tysk sa omfattas han INTE av reciprocal agreement utan maste ha privat försäkring och som jag förstatt sa skulle mitt skydd vid graviditet vara väldigt begränsat genom endast Medicare da jag dessutom har vissa behov som kräver UL ofta osv pga av flera MA osv. (+se kommentarer ovan). Pa sa sätt resonerar vi att det är värt att ha en 'couple/family' privat försäkring som täcker oss bada. Det handlar alltsa inte om att bo pa Sofitel (???!!) eller liknande utan om att kunna ha en säker och trygg graviditet och förlossning.

Har du fött barn i Australien? I sa fall hur var det och dela gärna med dig av dina erfarenheter.  

• Catoz

Tack Candylicious för denna insyn i hur det funkar i Australien. Mycket värdefullt och bra att fa höra. Var bor du? Grattis till graviditeten: när är det dax?
    Med Medicare vad har du da rätt till vad avser gynekolog besök, ultraljud osv?

Själv känner jag att om jag jämför med den vard min syster har fatt i Sverige under sin nu pagaende graviditet av barnmorska, med langa väntetider och ett par grova misstag osv sa har min vard här i Tyskland (privat enda alternativet) varit klart överlägsen för att handha just det problemet som vi bada har. Det gör mig rent principiellt positivt inställd till privata alternativ, da jag anser att min syster fatt lida i "onödan" manga ganger i Sverige.

Precis som AstaHK säger sa aker vi pa ett sk "lokalt plus kontrakt" och har kommer att behöva privatförsäkring för min man och hans företag verkar villiga att betala för det.
    Vad hade du för försäkring fran Sverige? Hälsoförsäkring eller reseförsäkring? Det är nämligen lite där kruxet ligger: Jag kan i princip aka dit och skriva in mig pa Medicare och ha en reseförsäkring, men inte min man. Han maste uppvisa en australisk hälsoförsäkring under 457 visumet: annars godkänns han inte av DIAC för visumet.

Verkar ju ganska sanslöst med Sofitel alternativet...:-0

• Catoz

Londonvibes: Som nämnt ovan sa kommer vi ha samma visum (457) som vanligtvis kräver privatförsäkring men reciprocal agreement gör att jag som svensk inte behöver det eftersom jag fatt bekräftat av medicare att jag skulle omfattas av deras system. Fragan om reseförsäkring var till Candylicious för det verkade som hon haft ett vaäldigt bra skydd i början.
    VI har inte för avsikt att skaffa reseförsäkring utan troligtvis fortsätta använda oss av var tyska privata sjukförsäkring tills jag kan använda mig av den australiska. Att endast förlita sig pa Medicare är säkert möjligt och jättebra, men da jag är van vid att vara privatförsäkrad sen mer an 10 ar tillbaka sa föredrar jag att använda den möjligheten, i synnerhet med tanke pa min medicinska historia i samband med graviditet som kräver regelbundna UL och annan läkarvard vilket jag fatt bekräftat av Medicare troligtvis inte täcks.

Diskussionen handlade ursprungligen om nagon visste i fall det finns privata försäkringar utan kvalificeringstid för graviditet antingen för expats eller i Australien. Australien vet jag nu att det inte finns: därav varan kompromisslösning.
    Alltsa inte om privats vs public care....

Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?