Gravid i Australien-privat forsakring?
Generellt kan jag tycka att privat sjukförsäkring i Australien är bortkastade pengar, MEN det finns såklart undantag!
För det första så skiljer man inte på privat och offentlig sjukvård som vi är vana vid i Sverige, i Australien jobbar de olika systemen sida vid sida.
När de införde Medicare och gratis sjukvård på 80-talet så hade majoriteten av befolkningen privat sjukvårdsförsäkring. Efter införandet så sjönk det från 70-80 % till 30 % (vi snackar om ett land som ser försäkringar som bortkastade pengar). Varför betala för sjukvård när man kan få det gratis liksom. Grejen var att staten inte riktigt räknat med trycket och det gick åt skogen. Därför införde de skattelättnader och rabatt för de som behåller/skaffar privat försäkring, tjänar man över en viss summa betalar man 1,5 % mindre i skatt än låginkomstagare. Det gör att man ofta tjänar på att faktiskt ha en privat försäkring.
And it goes on and on and on and on...
Jag väljer att inte ha privat, den offentliga sjukvården fungerar utomordentligt bra, även för svenskar. Bekanta med privat försäkring pratar om att föda på sjukhus och spendera 4 nätter på Sofitel, men jag kan vara utan det. Out of the pocket-kostnaden för vissa försäkringar och procedurer är enorma, så om man väljer att skaffa så ska man välja noga!