• AstaHK

Gravid i Australien-privat forsakring?

Hej, Åker du och din man på utlandskontrakt med en svensk arbetsgivare? Jag och min man åkte med hans svenska arbetsgivare till Melbourne, där vi stannade i ett drygt år innan vi blev förflyttade till Hong Kong där vi nu bor. Vi ska få vårt första barn inom den närmaste veckan (!) så därför har jag förstås behövt sätta mig in i allt vad gäller försäkringar. Den försäkring för utlandsplacerad personal som min mans svenska arbetsgivare har löst för oss i Sverige har ingen kvalificeringstid för graviditet, men jag vet att i stort sett alla andra försäkringar som mina gravida vänner här i HK har med utländska arbetsgivare alt löst internationellt kräver minst 12 mån premieinbetalningar innan man kan claima några ersättningar. Och det är dyrt att föda barn utomlands om du vill ha något mer utöver grundutbudet. När vi bodde i Melbourne så var jag inte gravid, men eftersom vi började fundera på det så kollade jag upp ungefär vad man hade rätt till via Medicare (genom det avtal som nämns här ovan) och det är väldigt basic. Jag hade aldrig funderat på att föda där om det inte vore för att vi hade vår svenska försäkring. Ett svenskt kompispar till oss i Australien, som visade sig ha fertilitetsproblem, valde att åka hem till Sverige tidigare för att kunna påbörja behandlingar eftersom INGA försäkringar för expats täcker fertilitetsbehandlingar. Något att tänka på eftersom sådana är svindyra att betala själv utomlands. Och det är ju inte alltid man vet innan om man behöver såna. Nu visade sig att vi inte hade några sådana problem, men jag är ändå SÅ glad att vi väntade tills vi var i Hong Kong och genom vår svenska försäkring nu har tillgång till fantastisk privatsjukvård. Så, om ni har en svensk arbetsgivare så skulle de kunna lösa en sån försäkring som vi har men annars tror jag det är ganska svårt att hitta försäkringar utan kvalificeringstid. Hoppas det var till någon hjälp, fråga gärna på om det är något du funderar på! :)

• AstaHK

Beklagar att allt står i ett enda stycke, men det verkar vara nåt fel med publiceringsverktyget...

• AstaHK

Det låter ju som en bra nödlösning ifall det försäkringsbolaget går med på att betala för kostnader i Australien och inte bara i Tyskland.

Vi är försäkrade genom If i Sverige, de har en speciell försäkring för utlandsplacerad personal, och det har funkat bra förutom att deras försäkring inte med automatik täcker det nyfödda barnet. De ska först godkänna en hälsodeklaration innan de tar några kostnader. T ex Europeiskas fösäkring täcker det nyfödda barnet genom mammans försäkring de 28 första dagarna, så man har tid på sig att lösa det administrativa. Men vi har löst det så att min mans arbetsgivare går in och tar ev kostnader för barnet om inte försäkringsbolaget gör det.

Ni kommer få det jättehärligt i Melbourne, vi trivdes fantasiskt bra där! Vi bodde i Port Melbourne, ca 100 m från havet/strandpromenaden och bara 10 min in till city - perfekt! :) När flyttar ni?

Tack för lyckönskningarna, det kommer bli en spännande nästa vecka :)

• AstaHK

Jag instämmer med Taz, det handlar inte om att bo på Sofitel utan att vara säker på att få tillgång till det man är i behov av om man t ex redan vet att man har någon åkomma/förutsättning som kan behöva extra kontroller.

Sen tror jag också det är skillnad om man flyttat till ett nytt land "på eget bevåg" eller om man åker som utsänd med en arbetsgivare. Om man flyttat på eget initiativ är det klart att man värderar den kostnaden annorlunda eftersom man står för den själv. Men när det gäller utlandskontrakt så är det faktiskt normen att arbetsgivaren står för sådana försäkringar så varför skulle man då inte se till att få en försäkring som passar ens behov? 

Bland alla vi känner som är ute på utlandskontrakt är det ingen som inte är försäkrad genom en försäkring som arbetsgivaren löst, oavsett om du är på sk lokalt plus-kontrakt eller rent expat-kontrakt. Det ingår alltid i dealen så jag tycker det vore konstigt om man inte skulle använda sig av det om man kan.

• AstaHK

Om jag hade varit hemma i Sverige under min graviditet så hade jag förstås fått nöja mig med den vård som erbjuds där, men liksom Taz säger så upptäcker man nu när man har tillgång till ett riktigt bra privat alternativ att det trots allt är ett väldigt begränsat grundutbud som erbjuds i offentliga vårdsystem. Och det är förstås helt korrekt ur samhällsekonomisk synpunkt, men kanske inte alltid ur individens behov.

En av mina vänner hemma i Sverige hade ett mycket jobbigt år förra året, med upprepade utomkvedshavandeskap och missfalll, med ett lidanade som kunnat undvikas om hon fått lfer undersökningar än vad vården ville ge henne.

Sen finns det förstås privat vård som inte är bra och det gäller verkligen att man är påläst och gör aktiva val när man använder sig av privata alternativ. Men det verkar ju Taz redan vara van med från Tyskland. Min OB/GYN t ex är INTE en av dem som pushar för kejsarsnitt, men sådana frågor gäller det att man själv sätter sig in i, tar referenser och intervjuar läkarna innan man väljer. Här i Hong Kong måste jag förutom OB/GYN och sjukhus dessutom välja både narkosläkare och paeditrician till min egen förlossning, så det är inte alltid enklast med privat vård :) Men det är väldigt anpassat efter individens behov.

Sen är ju de stora akutsjukhusen/intensivvårdsaveldningarna oftast i offentlig regi, även här i HK, och där hamnar man ju ändå om något går väldigt snett.

Apropå vår försäkring så är den som någon nämnde ovan, inte en renodlad sjukförsäkring utan den omfattar allt som kan tänkas behöva när man är utlandsplacerad; reseförsäkring, hemförsäkring etc. Väldigt smidigt.

Svar på tråden Gravid i Australien-privat forsakring?