Gravid i Australien-privat forsakring?
Hej, Åker du och din man på utlandskontrakt med en svensk arbetsgivare? Jag och min man åkte med hans svenska arbetsgivare till Melbourne, där vi stannade i ett drygt år innan vi blev förflyttade till Hong Kong där vi nu bor. Vi ska få vårt första barn inom den närmaste veckan (!) så därför har jag förstås behövt sätta mig in i allt vad gäller försäkringar. Den försäkring för utlandsplacerad personal som min mans svenska arbetsgivare har löst för oss i Sverige har ingen kvalificeringstid för graviditet, men jag vet att i stort sett alla andra försäkringar som mina gravida vänner här i HK har med utländska arbetsgivare alt löst internationellt kräver minst 12 mån premieinbetalningar innan man kan claima några ersättningar. Och det är dyrt att föda barn utomlands om du vill ha något mer utöver grundutbudet. När vi bodde i Melbourne så var jag inte gravid, men eftersom vi började fundera på det så kollade jag upp ungefär vad man hade rätt till via Medicare (genom det avtal som nämns här ovan) och det är väldigt basic. Jag hade aldrig funderat på att föda där om det inte vore för att vi hade vår svenska försäkring. Ett svenskt kompispar till oss i Australien, som visade sig ha fertilitetsproblem, valde att åka hem till Sverige tidigare för att kunna påbörja behandlingar eftersom INGA försäkringar för expats täcker fertilitetsbehandlingar. Något att tänka på eftersom sådana är svindyra att betala själv utomlands. Och det är ju inte alltid man vet innan om man behöver såna. Nu visade sig att vi inte hade några sådana problem, men jag är ändå SÅ glad att vi väntade tills vi var i Hong Kong och genom vår svenska försäkring nu har tillgång till fantastisk privatsjukvård. Så, om ni har en svensk arbetsgivare så skulle de kunna lösa en sån försäkring som vi har men annars tror jag det är ganska svårt att hitta försäkringar utan kvalificeringstid. Hoppas det var till någon hjälp, fråga gärna på om det är något du funderar på! :)