snabba recept sallads dressing ( snabba svar )
Vill ha goda sallads dressingar recept som är snabba och enkla men super goda till sallad.. Massa recept tack :)
Vill ha goda sallads dressingar recept som är snabba och enkla men super goda till sallad.. Massa recept tack :)
En av min favoriter, särskilt på sommaren, är att blanda en burk turkisk yoghurt (5 dl), rivet skal av 1 lime, saft av ½ lime, 1-2 pressade vitlökskyftor och så salt och peppar. Gott till det mesta men särskilt sallad.
Jag älskar vinegretter (om det nu stavas så.. ;)) Olivolja eller rapsolja, vitvinsvinäger eller vit balsamvinäger, oregano, salt, peppar och vitlök. Blanda efter tycke och smak.
Något som kanske inte låter så gott är att röra ut/skaka ihop majonäs, vatten och citronpeppar. Det är mycket godare än vad det låter!
Som barn hade min mamma alltid den dressingen på salladskål till hemmagjord pizza. Mums!
vanlig vinegrett
olja
äppelcider vinäger ( vinäger av alla de slag funkar bra men det är ju vad man gillar)
Italiensk salladskrydda salt finmalen svartpeppar efter tycke och smak får alltid beröm för mina dressingar
Men självklart kan du använda vilka kryddor du vill som du tycker om
Jo just det
röd vinegrett
olja
1 liten mycket finkackad rödlök
salt peppar voila den är supergod
En enkel och snabb dressing eller kall sås är att blanda filmjölk el. yoghurt med lite senap, ketchup, örtkrydda (t.ex. italiensk), salt och peppar.
Just det, det mesta passar ju att rör ut med turkisk yoghurt eller gräddfil. Salta och peppra tillsätt sedan tex
* några skedar mango chutney
* lite pesto
* västerbotten ost
* tapenad
* chilisås
* sweet chilisås
* citronsaft
* hackad dill (+ citron)
* hackade örter
* smulad fetaost + hackade oliver + rosmarin
Den här är enkel men bör stå i nån vecka för att mogna och få bästa smak.
3 delar god olivolja
2 delar god balsamvinäger
en slatt rödvin
vitlök, ta i ordentligt för den blir mildare efter ett tag
lite hackad färsk ingegära
några droppar flytande röksmak (finns i välsorterade affärer)
salt och peppar
Denna brukar jag göra till en kycklingsallad men det passar lika bra till pasta eller en vanlig sallad!
8 soltorkade tomater
2 vitlöksklyftor
1 tsk rosmarin
2 tsk honung
2 msk vitvinsvinäger
3/4 dl olivolja