• jazzkatten

Nackdelar med att sluta amma tidigt?

Jag har en 1 månad gammal dotter och har haft det rätt strulpigt med amningen hela tiden. Är osäker på hur länge till jag orkar kämpa, och har funderingar på att kanske sluta amma redan vid 2-3 månaders ålder om det inte blir bättre, men det beror ju också på vilka nackdelar det finns med att sluta så tidigt. Någon som vet mer om vilka nackdelar som finns?

Är det t ex större risk för kolik om man ger ersättning, och kan man isf minska den risken genom att amma förbi första tre månaderna (som jag har förstått det är det då bebisar har kolik om de har det)
    Får de sämre immunförsvar och blir sjuka oftare?
    Andra nackdelar?
    tacksam för alla tips!
  • Svar på tråden Nackdelar med att sluta amma tidigt?
  • Mother of 5

Det är ju dels kostnaden för ersättningen då. Sen blir de lättare tröga i magen med ersättning, men det kan man motverka genom att blanda i lite plommonpuré i flaskan.

Sen kan det ju vara lite halvomständigt om de blir hungriga om man inte har varmt vatten med sig el tillhång till micro.

Men det är ju sånt man får ta om amningen inte fungerar.

Ps. Kolikbarn har kolik oavsett om de ammas el ej. Ds

• toppzen

Enda nackelden tycker ja är kostanden :(
    Slutade amma tösen när hon va 6 v. Aldrig haft ngt problem med ersättning.

• tessilus

ammningen blir bättre med tiden. jobbigt med ersättning, tutten e bara ta fram på några sec

• Chokladälskaren

Amning skyddar mot vissa allergier vad jag förstått det. Det är inte alls säkert att barnet blir sjukare för att det inte ammas. Min första dotter ammade jag en mån, andra tjejen försökte jag amma en vecka (!). Sedan bestämde jag mig för att sluta för att jag mådde sååå dåligt, absolut inget funkade (blodiga bröstvårtor, ont i ryggen för dålig amninsgsställning...). kan tillägga att jag försökte verkligen med olika typer av hjälp. Mina tjejer är inte sjukare än andra. Det var absolut rätt att sluta.

Många tjejer verkar kämpa sig fördärvade för att amningen ska funka. Tycker det är bättre att lyssna till sig själv och sin kropp. Till och med min barnmorska sade "det här får jag egentligen inte säga men jag tycker amningshysterien har gått för långt". Tycker det finns massor av fördelar med flaska som t ex att pappan kan mata, man har ögonkontakt med barnet vid matning, barnet blir (ofta?) mättare, man vet hur mycket barnet ätit, barnet och därmed mamman sover bättre etc. Något som inte tas upp när man flaskmatar är att man slipper kostnader för t ex amningskudde, amningströja, amningsbh.

Lycka till och gör precis som DU känner! Du är minst en lika bra mamma om du flaskmatar!

• jazzkatten

tack för alla svar!

Tessilus: ja jag hoppas att det fortfarande är inkörningsfasen och att det blir bättre snart. Visst är det lite omständligt med flaska, men just nu är det verkligen inte bara att ta fram tutten utan ganska omständligt att amma också...
    Chokladälskaren: ja jag håller med om att det ibland går för långt med amningshysterin. Har dock bara mött förståelse när jag pratat om problemen med bm och bvc, och hade redan innan bestämt mig att jag inte skulle "amma till varje pris" utan amma ifall jag trivdes med det och det funkade bra. Men samtidigt vill man ju ge det ett ordentligt försök.
    tack igen för att ni tar er tid att svara!
  • Alexi

Vill bara säga att min amning började fungera bra runt 5-6 veckor och sen fungerade den super så det finns hopp att det blir bra. Jag fick alltid höra att det ofta tar runt en månad för amning att fungera bra.

Jag som dock delammade kan säga att amning är så oerhört mycket mer praktiskt. Allt flaskdiskande blev man ju galen på även om vi köpte rejält med flaskor och nappar. Plus att man ska släpa runt på grejor osv, bröstet har man ju alltid med sig helt redo, det är makalöst smidigt.

• jazzkatten

Tack för alla svar!

Tessilus och Alexi: ja jag hoppas att det fortfarande är inkörningsfasen och att det blir bättre snart. Visst är det lite omständligt med flaska, men just nu är det rätt omständligt med amningen också dessvärre och inte alls bara att ta fram bröstet… L

Chokladälskaren:  ja  jag håller med om att det ibland  går för långt med amningshysterin. Jag har dock bara mött förståelse när jag pratat med bm och bvc om problemen hittills, och hade redan innan bestämt mig att jag inte skulle ”amma till varje pris” utan köra på det som funkade bäst. Men samtidigt vill man ju göra ett ordenligt försök innan man ger upp.

Tack igen för att ni tog er tid att svara! Jag uppskattar det jättemycket J

• Marlene

Det kan ta upp till 2 månader innan amningen är ordentligt etablerad

• tessilus
    Marlene skrev 2010-04-25 19:57:12 följande:
    Det kan ta upp till 2 månader innan amningen är ordentligt etablerad
    jag tror tillomed det är 3 mån. man hör många som gett upp amingen vid 3 mån just.

ts. vad är det som krånglar? vill hon inte ligga still? blir hon grinig?
  • Helene70

Jag delammar min 4-månaders pojke men jag tycker det är smidigare att ge flaska. Enda nackdelen med ersättning är att det inte är gratis.

Men det finns för och nackdelar med båda matningsmetoderna. 

Svar på tråden Nackdelar med att sluta amma tidigt?