• TvåBusar

Äter dåligt pga ont i halsen

Hur länge kan en 2-åring klara sig utan ordentligt med mat?
    Sonen har ont i halsen och feber och äter väldigt begränsat, men dricker mycket och kissar/bajsar normalt.

Hur länge ska man acceptera att han inte äter ordentligt utan bara ensataka tuggor av vanlig mat?

• Svar på tråden Äter dåligt pga ont i halsen
  • Fjällräv

Hej!

Om barnet håller humöret uppe och inte blir grinigt för att blodsockret är för lågt så skulle jag nog inte oroa mig förrän efter 4-5 dygn. Då kan barnet ju ha typ halsfluss och behöver medicin...

Mina barn dricker gärna välling när de har ont i halsen och det tycker jag är OK eftersom det innehåller tillräckligt med bra saker för att de ska klara sig tills det onda gått över.

Hoppas han mår bättre snart!

• Puffy75

Hade inte heller oroat mig bara de får i sig vätska. Tänk omvänt, hur mycket äter du själv när du har feber och är sjuk med halsont?
    Struntar själv gärna i riktiga mål och småter en smörgås, yoghurt eller liknande...jag brukar därför se till att pumpa i mina barn smått lite oftare när de är sjuka.

Har haft en hel del halsfluss i familjen och vissa läkare rekommenderar att ge lite panodil eller alvedon flytande en stund före maten för att ta dämpa det halsonda så de äter bättre. Kanske funkar?

• pigglet

De klarar sig väldigt länge utan "mat", bara de dricker. Jag skulle tro att ett par veckor är ok, våra har i alla fall klarat magsjukor som varat så länge och då får de ju inte i sig mat direkt.

Flytande alvedon 15 minuter innan man försöker äta/dricka något är bra. Smutta sakta på det, liksom gurgla runt i munnen så det ligger kvar så längs som möjligt.

Kyla kan också lindra, suga på en isglass/isbit.

Ta halsprov?

• TvåBusar

Halsprov togs igår men visade ingenting.

Alvedon och Ipren har han fått mest för att hålla ner febern.

Då avvaktar vi några dagar till innan vi kontaktar vården igen, då han dricker och är skapligt pigg i övrig.

Tack för tipsen. 

Svar på tråden Äter dåligt pga ont i halsen