Inlägg från: Baby Doll |Visa alla inlägg
  • Baby Doll

Olika könsroller- Vad tycker DU?

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
    Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    * Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker på min blogg!

www.mybabydolls.blogg.se
    (under inlägget "olika könsroller")
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 21:38
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)
  • Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?
  • Baby Doll

Alla har olika åsikter....

Själv skulle jag inte tillåta att min lilla dotter vill raka av sig sitt långa hår. No way...
    Aldrig att vår son skulle få ha på sig klänning ute eller att vi skulle köpa en dockvagn till honom eller tjejkläder, då skulle min man inte bli så glad, för det anses gayigt. Så är det bara...
    Våra tjejer har söta och tuffa kläder på sig, även kjolar med volanger i ljusa färger, men dom får skita ner det hur mycket som helst, spelar ingen roll, man kan visst leka med dom, vad spelar det för roll om det blir smutsigt? man kan ju alltid tvätta.
    Personligen får mina söner leka med doickor om dem vill, men det är inget min man skulle köpa till just dom. Han vill ha sina grabbar tuffa.
    Rosa tuff tröja till pojkar är OK, men inget prinsessaktigt.
    Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell...
    Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor??

www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år: www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll

Ang mitt inlägg så var det bara frågor jag ville ställa, av ren nyfikenhet.
    Om ni skulle läsa mitt andra inlägg jag gjorde så skrev jag mina åsikter där-
    - Jag skulle inte låta min dotter RAKA av sig håret.
    - Min son får ha rosa tröjor
    - Han får leka med dockor + dockvagn, men det är inget MIN MAN skulle köpa

Konstruktioner: "Transvestit är du när du "klär ut" dig till det andra könet, inte när du tar på dig en klänning och fortfarande känner dig som man"
    Vad är skillnaden?

TK- Då slänger vi in den frågan också, om du vill...
    Vad menar du att vi kvinnor är mindre värda...??

-Är det är fel att klä flickor i stereotypiska pojk-kläder?

Som jag sa, mina söner få klä sig i rosa, tycker inte att en färg ska ägas av ett kön.
    Samma sak med leksaler, men dockvagn skulle min man aldrig ut och köpa till vår killar.

VAD TYCKER ERA MÄN?

Om ni kommer och påstår att jag är emot homosexuella, så har ni helt j*vla fel. Min egen bror är homosexuell och så även några av mina vänner.
    Ni behöer inte hoppa på mig, jag ställde bara frågor för att få igång en debatt.

4 barn under 2 år- www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Catti41 skrev 2010-05-30 10:48:06 följande:
    Vad tycker era män, undrar TS.Tja, eftersom min man själv är påläst, och därutöver inte ett homofobiskt pucko, så tycker han ungefär som jag. Han är nog  den som hellre köper "blommigt och glittrigt och tjejjigt" till sonen för han gillar starka mönster medans jag föredrar enfärgat. Det var han som glatt kom hem med en fin dockvagn som han hittat på loppis. Det är han som leker med dockorna hemma med sonen för han är bra på att göra olika röster. Jag tycker det är roligare med lego.Vet din bror, TS, vad du tycker om homosexuella och att du tycker att det är fel med sådant som är "gayigt", vilket tydligt framgår av dina inlägg?
    Ursäkta, men du behöver inte komma med påhopp... Vem är ett homofobiskt pucko? Ingen av alla inägg som har kommit har någon sagt att dem är homofobiska, och inte jag heller.
    Du verkar ju vara den störta puckot här, eftersom du skriver "Vet din bror vad du tyker om homosexuella"... Vadå, vad vet du vad jag tycker om homosexuella??!

Vi pratade om vuxna män som bär smink och högklackat, det är lite för crazy i mitt huvud, men om din man gillar det så, så får han göra det.
    MIN man gör inte det, och skulle aldrig göra det. Min bror använder inte högklakcat/bara för att han är gay heller.

Jag skrev om vad min man tyker, att HAN aldrig skulle gå i affär och köpa en docka till sin son,OCH?
    Läs på innan du hoppar på någon igen...
  • Baby Doll
    Veladis skrev 2010-05-30 17:01:28 följande:
    Tja, det vi vet är ju det vi kan utläsa av dina inlägg. Du verkar ju itne tycka att det skulle vara jättetoppen om din son var bög eller transvestit, vad jag kan utläsa.
    Helt ärligt så tycker jag inte att det vore "jättetoppen" (vem tycker det? om min son blev bög/transa, men om han skulle bli det så skulle jag älska honom lika mycket ändå.
    4 barn under 2 år- www.mybabydolls.blogg.se
Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?