• Ogi

BF Januari 2011, följas åt?

Ny här, tror jag :) Kul att läsa om hur alla har det. Eller, inte kul kanske för det är ju inte speciellt kul att vara höggravid med massa krämpor och sånt, men ni förstår vad jag menar. Jag har bf 9 januari - ska bli så spännande att träffa den lille (vi väntar en pojke). Vi har en 1,5-årig kille sedan innan och som några skriver så är det riktigt påfrestande för kroppen! Jag bär honom ändå för jag har inget val just nu. Dels är han mammig som tusan och dels är pappan just nu sängliggande och sjukskriven och kan inte göra något alls varken med sonen eller med hushållet... Håller tummarna för att han kommer kunna vara med på förlossningen i alla fall, vilket han säkert kan om inte lillen bestämmer sig för att komma tidigare som storebror.

Har gått upp 10 kg hittills (gick upp 14 totalt med förra) men det känns som minst 20 denna gången! Foglossning från helvetet och massa sammandragningar, halsbränna och annat obehagligt. Känner också för att bara gnälla, gnälla, gnälla :D

På ett sätt vill jag få det överstökat och föda typ nu, men å andra sidan vill jag vänta så länge som möjligt och få all ensamtid som finns kvar med min underbara 1-5åring. Känner mig verkligen jättekluven - är det vanligt som omföderska? Känner nästan lite dåligt samvete för att jag kommer beröva honom ensamrätten på oss föräldrar. Det är säkert jättelarvigt, men jag kan inte låta bli :/

• Ogi

Grattis till era bebisar!! :) Är inte speciellt aktiv i denna tråden märker jag, men jag läser alla inlägg!

Här går det inte bra just nu. Senaste veckan har nog varit en av de jobbigaste i mitt liv. Min man har fått komplikationer efter en operation i ögat och har sedan dess legat på sjukhus. Han har bara ett bra fungerande öga och det är just det ögat han fått opererat, så han ser i princip ingenting just nu och det blir inte bättre :( Jag går in i vecka 38 nu och har en 1.5-åring hemma att ta hand om. Som tur är, så har hans syster kommit hem till oss för att hjälpa till lite och vi har fått massvis av erbjudanden om hjälp från underbara nära och kära. Men det är ändå så förbaskat jobbigt både fysiskt och psykiskt för oss alla - ja, fysiskt mest för mig förmodligen (känner mig som en 100-årig valross med reumatism). Vill bara sitta ner och gråta mest hela tiden, men försöker behärska mig och vara pigg och glad för de andras skull.

I fredags ringde jag bm för jag tyckte att bebisen rörde sig mindre än vanligt och jag var orolig att all stress påverkat bebisen på något sätt. Fick komma in på ctg, som såg bra ut. Men de vill även ta blodflödesmätning i moderkakan på måndag och jag nojjar givetvis över varför de vill göra det om nu ctg såg bra ut...

Vi får troligtvis fira jul på avdelningen där min man ligger, men det gör inte så mycket, bara han blir bra. Idag fick han reda på att han eventuellt kan få permis ifall barnet bestämmer sig för att komma innan han blir utskriven. Som tur är ligger förlossningen bara 100m från avdelningen där han ligger :) Blev så glad över detta <3

• Ogi
    Dixabilly skrev 2010-12-21 10:53:25 följande:
    En bild på maken & Cecilia.
    En liten liten tjej. Väger 2590 gram idag! Hjärta
    Såååå underbart söt liten skrutta och stolt pappa :) Känslig som man är, så börjar jag givetvis gråta av såna här fina bilder..!

Här har det blivit lite bättre. Min man börjar sakta men säkert se igen och han får inte dropp längre. Kanske, kanske, kanske får han komma hem snart! Men jag vågar knappt hoppas.

Har börjat känna massor av konstigheter de senaste dagarna och jag börjar bli mer och mer säker på att det är dags snart... Alla krämpor blir mer och mer intensiva och jag har ungefär samma symptom som jag hade dagarna innan storebror kom. Men någonstans i bakhuvudet känns det som om jag bara nojjar, eftersom han kom i v 37+5 - dvs på lördag om detta skulle visa sig vara samma med lillebror.

På tal om krämpor - har någon av er varit med om detta?: Om jag suttit eller stått ett tag och sen börjar gå, så blir det ofta att det känns som en sammandragning i benet. Eller inte sammandragning, men som om benet svullnar upp eller nåt och blir mer och mer stelt och smärtsamt tills jag fysiskt inte kan gå mer och måste stanna upp. Efter ett tag släpper det sakta och jag kan gå normalt igen. Vet någon vad det kan vara?
  • Ogi
    God jul på er alla! 

Min man fick komma hem igår :) Men han ser knappt någonting och blir trött väldigt snabbt. Så vi är två som inte orkar något just nu. Min bror är här och hjälper oss och finns här ifall något händer. Storebror måste ju få vara hemma med någon ifall allt startar tidigare. 

Vi har städat lite smått och lagat liiiite julmat. Vi köpte också julklappar idag för det har inte blivit av innan av självklara skäl - bara storebror hade presenter. Mina föräldrar kommer imorgon med massa julmat som vi ska äta här och bara mysa.

Jag har haft en annan sorts smärta idag - i underlivet och blygdbenet. Så fort jag ställer mig upp så bara hugger det till... Antar att det kanske är bebisen som borrar ner huvudet, kanske..?

Kul att läsa om allas tankar om namn! Min man heter Mio :) Annars hade det också varit bland våra topp-namn.
  • Ogi
    Zweet skrev 2010-12-26 16:17:12 följande:
    Någon som har huskurer för halsbränna? Min har blivit tusen resor värre sen igår, kräkfärdig hela tiden. Det enda jag har hemma är novalucol men det hjälper ju inte ett dugg just nu...=(
    Jag har också fått väldigt mycket halsbränna nu :( Gaviscon är det enda som hjälper ordentligt. Personligen tycker jag att bubbeldricka och mandel ger mig motsatt effekt och halsbrännan blir ännu värre. Har dock inte provat mjölk.
  • Ogi

Gott nytt år alla!

Igår fick jag värkar kl 0530 och de blev bara starkare och starkare så vi åkte in runt 13. Vi fick en superbra bm som till och med jobbade över för att få vara med oss på slutet! 21.19 föddes vår lilla knubbis på 4 kg :) han ville verkligen bli en 2010:a tydligen. Så nu myser vi på BB och hoppas få komma hem imorgon.

• Ogi

Tack för alla grattisar och gratulerar till alla som fått sina små bebisar de senaste dagarna! :)

• Ogi
    pusspillan87 skrev 2011-01-07 12:14:00 följande:
    Gud så skönt s87a att allt såg bra ut så hon slipper ha sån, å att allt annat gått bra :D
    Hur går det med storebror? hur reagerade syskonen för er andra som fått när de kom en liten?
    Min son sedan innan är 18 månader och han är jätteförsiktig och nyfiken på lillebror. Men han har ändrats en del sedan lillebror kom. Han blir lättare arg och han har svårt att somna och han är svartsjuk en hel del. Vi försöker att ge honom så mycket ensamtid som möjligt så att han inte känner sig bortglömd och ensam och det har blivit lite bättre idag (lillebror är 8 dagar gammal).
  • Ogi
    Mammatillnoah skrev 2011-01-10 17:54:01 följande:

idag har jag haft besök av en kompis och hennes 11 månaders gammla son =) jätte mysigt

När vi sitter i soffan så känner ag helt plötsligt hur något börjar rina ur mig går då på toa och ser att det inte är tjockt som en flyttning utan mer som kiss. men det kan inte vara kiss eftersom jag kännde hur det kom ifrån slidan!! HJÄLP vad ska jag göra nu?? detta är ca 2 timmar sen och jag har inte kännt någon mer "rinning" efter detta. kanske ska avakta och ringa in om det händer igen.
    Efter detta har jag "mensvärk" vilket jag fattar som är förvärkar

Så fick jag med första barnet. Åkte in och de sa att det bara var rinniga flytningar. Vi åkte hem igen och någon timme senare gick vattnet "på riktigt" (jag tror att det första också var vatten). Tur att jag hade på mig den stora blöjan från förlossningen fortfarande :D Efter det kände jag också mensvärksliknande smärta innan värkarna kom igång. Åkte du in och kollade?
  • Ogi
    Kesso skrev 2011-01-10 19:57:53 följande:
    Hej alla vänner här!

Nu har jag skaffat datorn till sjukhuset. Vi fick en flicka 8 jan. kl 18.55. vikt 4295gr. 52cm. de var en liten chock att få en så stor flicka. har ju klämt ut två innan på ca. 3500gr. Men allt har gått bra. Efter vattnet gick hemma så tog det ca. 4 tim. från första värken så var hon uteVi är tyvärr kvar på sjukhusets neonatalavd. för hon börjad ekrampa i dag. Så nu ligger hon i kuvös för uppsikt. Men de är en lätt variant av kramper som växer bort. Så nu ställs de in medicin. ja, så här blir jag kvar några dagar. hu, så långtåkigt.

Hur är det här då? Någon som vill uppdatera mig om de är någon mera som fåt barn eller om de hänt något särskilt?
    Grattis! :) Håller tummarna för att hon blir bra snabbt!

Ni som är omföderskor och redan fått era småttingar - har ni haft mycket eftervärkar? Veckan efter denna förlossningen upplever jag nästan värre än förlossningen själv :( Hade inte en tanke på att det kunde bli såhär när man föder igen. Som tur är har det börjat släppa nu, tror jag. Någon som fått hemorrojder efter förlossningen också? Går det bort snabbt?
Svar på tråden BF Januari 2011, följas åt?