• raya

Sälja huset..

Vi ska sälja vårt hus.
    Det är en gammal jordbruksfastighet med åkrar och skog till.

Är det nån som vet vilken/vilka mäklare som är duktig och seriös när det gäller att få det rätt värderat och allt som hör till?
    Vi har aldrig sålt hus genom mäklare förut.

• Svar på tråden Sälja huset..
  • Jess69

Ta dit flera stycken och låt dom värdera, och sen kan ni avgöra vem som
    kändes "bäst", som ni känner att ni fick förtroende för osv, det behöver
    inte alltid vara dom stora drakarna...

• petsod

Vi sålde vår villa förra veckan genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Dels för att vi har dem som bank, vi skulle köpa lgh av dem samt de erbjöd 1 h gratis rådgivning.

Vi hade ganska bra koll på vad hus i vårt område har gått för + att vi gjorde en bankvärdering för ett tag sedan men jag förstår att det kanske är svårare för er att upskatta vad fastighet och mark kan vara värd.

Fråga olika firmor om vad de tror och kolla vad de tar i provision då det också varierar.

Lycka till.

• raya

Okej,ja det var ju smart,men blir det inte dyrt?
    Alla vill väl ha betalt för värderingen?

Känner mig helt borta när det gäller det här men måste börja nånstans och tänkte börja här för lite tips

• Jess69

Dom flesta mäklare värderar gratis...alla vill ha jobbet

• raya
    petsod skrev 2010-04-26 13:05:06 följande:
    Vi sålde vår villa förra veckan genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Dels för att vi har dem som bank, vi skulle köpa lgh av dem samt de erbjöd 1 h gratis rådgivning.Vi hade ganska bra koll på vad hus i vårt område har gått för + att vi gjorde en bankvärdering för ett tag sedan men jag förstår att det kanske är svårare för er att upskatta vad fastighet och mark kan vara värd.Fråga olika firmor om vad de tror och kolla vad de tar i provision då det också varierar.Lycka till.
    Vårt hus ligger för sig själv ute i skogen och det närmsta grannarna är en liten sommarstuga och på andra siden en lite villa,fast utan skog och mark till.

Vet att gubben hade med LRF att göra innan vi träffas när det gällde skogen.
    Undrar om dom kanske gör värderingar?
    Jag ska sätta mig och ringa runt,men just nu har vi bara mob så jag ska åka till mamma nån dag och låna hennes telefon så slipper man få slut på pengar mitt i ett samtal
  • raya
    Jess69 skrev 2010-04-26 13:09:40 följande:
    Dom flesta mäklare värderar gratis...alla vill ha jobbet
    Ahh,det var ju kanon det!!!!
    Då kan man ju ta dit flera!!!!
  • Jess69

Men kolla som sagt hur mycket dom tar i arvode oxo, det kan variera ganska
    kraftigt...allt från 2,25-3.75% har vi haft när vi haft mäklare här...
    Det är ganska stor skillnad...

• Kjell2

Är det en jordbruksfastighet med tillhörand skog och åker skulle jag välja någon som jobbar just med det och som är lokal.

• raya
    Kjell2 skrev 2010-04-26 13:13:53 följande:
    Är det en jordbruksfastighet med tillhörand skog och åker skulle jag välja någon som jobbar just med det och som är lokal.
    Ja det är lite det vi varit inne på oxå.
    det är väl skillnad på en lägenhet i stan och en sån fastighet ute i skogen.

Nån som vet nån som håller på?
    Huset ligger utanför Sundsvall.
    Går väl kanske att hitta på nätet med.

Jess69
    Ja det var ju lite skillnad där.
  • Kjell2
    raya skrev 2010-04-26 13:19:03 följande:
    Ja det är lite det vi varit inne på oxå.det är väl skillnad på en lägenhet i stan och en sån fastighet ute i skogen.Nån som vet nån som håller på?Huset ligger utanför Sundsvall.Går väl kanske att hitta på nätet med.Jess69Ja det var ju lite skillnad där.
    En jordbruksfastighet sälj inte direkt på en vecka efter två visningar och lite budgivning. Räkna med att det tar lite tid.
Svar på tråden Sälja huset..