• Anonym (pappa)

Hämtning/lämning vem ansvarar??

Jag och mitt ex har varit separerade i 6 år men inte kan vi komma överens för det. Hon styr och ställer bäst hon vill och nu är hennes senaste drag att jag både ska hämta och lämna våra två gemensamma barn efter mitt umgänge. Jag har genom domslut umgänge varannan helg och hon har boendet. Tidigare har hon alltid lämnat för umgänge, men hon säger att hon inte anser det vara nödvändigt för våra barn att träffa mig och vill därför inte hjälpa till. Kan hon göra så? Vi har fem mil emellan oss så det är en bit att åka. Exet säger att om jag vill träffa barnen så ska jag både hämta och lämna. Vad är rätt? Någon som varit i liknande sits?

• Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??
  • Miss Maya

Jag är inte helt säker, så jag kan ha fel, men jag tror det är umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnen. KAN ha fel dock. Står det inte något om det i domen så ska ni kanske komma överens själva. Men det finns förmodligen prejudikat angående detta. Vem är det som har flyttat? Ni bodde förmodligen på samma plats förut?

• Anonym

Vet inte riktigt hur det där fungerar, men har hon boendet och har barna på vardagarna så är det väl hon som ska hämta och lämna kan jag tycka.
    Du har dem varannan helg och då kan ju du hämta dem då på fredagen (om du har fre-sön exempelvis).
    Men har du inte umgänge på vardagarna så ska väl inte du lämna och hämta?

Om du ska lämna på morgonen så betyder det att du haft dem under natten också då. Eller ska du åka de 5 milen hem till dem och sen åka iväg och lämna dem?
    Sen hem 5 mil och jobba (eller vad du gör). Sen åka 5 mil för att hämta dem. Ska du då lämna dem hos deras mamma och sen åka hem igen?

Förstår inte riktigt...

• Anonym (pappa)

Båda har flyttat åt var sitt håll men hon flyttade först. I domen står inget om hur umgänget ska utföras utan bara att jag som pappa få träffa barnen varannan helg.

• Anonym (pappa)

Jag har bara umgänget varannan helg då barnen går i skolan på mammans ort. De är här fre-sön varannan vecka. Tycker också att det vore självklart att man delar på uppgiften

• Anonym (insatt)

Principen är att umgänget utgår från barnets bostad - där hämtar och lämnar umgängesföräldern ... (såvida inte annat bestämts/överenskommits)

• MissLaila

Tyvärr är det umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnet.. Men sen är ju frågan hur långt ifrån varandra ni bor?

• Anonym (pappa)

fem mil lite drygt har vi emellan.... men just nu känns det som att det inte finns så mycket att göra.... ingen ide att driva verkar det som

• Anonym

vi har haft fyra mil och nu typ 3 mil mellan oss. pappan har vh umgänge och han både hämtar och lämnar. uf ska väl se till att barnen kommer dit och hem.

• MissLaila
    Anonym (pappa) skrev 2010-04-26 13:24:40 följande:
    fem mil lite drygt har vi emellan.... men just nu känns det som att det inte finns så mycket att göra.... ingen ide att driva verkar det som
    Kan du inte försöka få henne att gå med på att mötas halvvägs då, ena dagen iaf..?
Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??