• Anonym (pappa)

Hämtning/lämning vem ansvarar??

Jag och mitt ex har varit separerade i 6 år men inte kan vi komma överens för det. Hon styr och ställer bäst hon vill och nu är hennes senaste drag att jag både ska hämta och lämna våra två gemensamma barn efter mitt umgänge. Jag har genom domslut umgänge varannan helg och hon har boendet. Tidigare har hon alltid lämnat för umgänge, men hon säger att hon inte anser det vara nödvändigt för våra barn att träffa mig och vill därför inte hjälpa till. Kan hon göra så? Vi har fem mil emellan oss så det är en bit att åka. Exet säger att om jag vill träffa barnen så ska jag både hämta och lämna. Vad är rätt? Någon som varit i liknande sits?

• Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??
  • Anonym (insatt2)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-26 13:16:04 följande:
    Principen är att umgänget utgår från barnets bostad - där hämtar och lämnar umgängesföräldern ... (såvida inte annat bestämts/överenskommits)
    Så har jag också förstått det. Om TS eller TS' advokat skulle ha tänkt till lite så skulle ni ha kunnat prövat frågan i domen och då skulle domen förmodligen ha gått på den tradition ni har haft med hämtning och lämning.

Som det är nu har hon som bf troligtvis rätt att kräva att TS både ska hämta och lämna eftersom det inte finns någon dom som säger något annat.
  • FH Mamma

Det är mitt ex stora problem med... (om du inte är mitt ex)

Fast han och hans tidigare ex hade papper på att han skulle hämta dom varannan fre och hon skulle hämta dom varannan sön. Det stod i deras dom.

Sen har hon varit rätt jobbigt och slutat med sånt ibland men just nu verkar det funka.

Du kanske borde få in vem som gör vad i domen

• h8him
    MissLaila skrev 2010-04-26 13:21:32 följande:
    Tyvärr är det umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnet.. Men sen är ju frågan hur långt ifrån varandra ni bor?
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-26 13:16:04 följande:
    Principen är att umgänget utgår från barnets bostad - där hämtar och lämnar umgängesföräldern ... (såvida inte annat bestämts/överenskommits)
    Anonym (insatt2) skrev 2010-04-26 14:08:49 följande:
    Så har jag också förstått det. Om TS eller TS' advokat skulle ha tänkt till lite så skulle ni ha kunnat prövat frågan i domen och då skulle domen förmodligen ha gått på den tradition ni har haft med hämtning och lämning. Som det är nu har hon som bf troligtvis rätt att kräva att TS både ska hämta och lämna eftersom det inte finns någon dom som säger något annat.
    Eftersom mamman skjutsat barnen till umgänge under flera år tidigare så anses de ha en överenskommelse om att det ska vara så. Tycker ts ska tala med en advokat om detta. Sen är det helt förkastligt att mamman anser att barnens umgänge med pappan är onödigt. Dags för samarbetssamtal i familjerätten kanske?
  • Anonym

När jag var i kontakt med familjerätten gällande samma fråga fick jag som svar att det är umgängesföräldern som ska stå för hämtning och lämning vid barnets bostad.

• h8him
    Anonym skrev 2010-04-26 14:49:14 följande:
    När jag var i kontakt med familjerätten gällande samma fråga fick jag som svar att det är umgängesföräldern som ska stå för hämtning och lämning vid barnets bostad.
    Det är det normala att umgängesföräldern hämtar och lämnar men det kan också finnas anledningar att även boendeföräldern medverkar vid resor och jag skulle inte bli förvånad om ts situatiuon skulle bedömas efter hur de haft det i flera år, alltså att mamman lämnat till umgänget.
  • Anonym

Så om mamman väljer att flytta 20 mil så har hon sin fulla rätt och göra detta?
    Och umgängesföräldern får säga tacka och amen och åka ytterligare 20 mil för att hämta och lämna?

• h8him
    Anonym skrev 2010-04-26 15:12:38 följande:
    Så om mamman väljer att flytta 20 mil så har hon sin fulla rätt och göra detta? Och umgängesföräldern får säga tacka och amen och åka ytterligare 20 mil för att hämta och lämna?
    Om hon är enskild vårdnadshavare så får hon göra så. Har föräldrarna gemensam vårdnad ska de vara överens om flytten. Men flyttar man så långt kan man bli skyldig att stå för del av reskostnaden (billigaste färdsätt).
  • Anonym

Men har man barn tillsammans oavsett vårdnadsform ska man väl som boende förälder inte försvåra umgänget med den andra föräldern.
    Klassas inte det som umgängessabotage?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    För att flytta 20 mil från den andre föräldern anser väl jag att man försvårar umgänget mellan barn och den föräldern som inte flyttar.

• Tow2Mater
    h8him skrev 2010-04-26 15:15:56 följande:
    Men flyttar man så långt kan man bli skyldig att stå för del av reskostnaden (billigaste färdsätt).
    Praxis gäller vid mer än 10 mil enkel resa, dvs var och en av föräldrarna ska bidra efter ekonomisk förmåga. Men under 10 mil enkel resa är det umgängesföräldern som betalar resorna.
  • h8him
    Tow2Mater skrev 2010-04-26 16:06:54 följande:
    Praxis gäller vid mer än 10 mil enkel resa, dvs var och en av föräldrarna ska bidra efter ekonomisk förmåga. Men under 10 mil enkel resa är det umgängesföräldern som betalar resorna.
    Ja, och personen jag svarade frågade vad som gäller vid 20 mils avstånd..
Svar på tråden Hämtning/lämning vem ansvarar??