• mammaflickan

Astigmatism?

Min dotter som är 4 år var hos ögonläkaren i veckan o de misstänkte astigmatism, hon ser sämre med det ena ögat. Vi ska tillbaks igen för att undersöka nogrannare i maj, men tills vidare, har någon ett barn med denna diagnos o hur går det för er?

Jag förstod det som att hon ska ha glasögon för att ögonen ska komma ikapp varandra, eller har jag förstått fel? Är glasögonbruket tillfälligt eller kommer hon ha glasögonbehov hela livet nu?

Har ert barn det ena ögat förlappat eller har det glas i båda glasögonen?

Jag har ingen erfarenhet av glasögon alls. Jag känner mig orolig för jag fattar inte helt vad detta innebär. Skulle kännas skönt o få höra nån verklig person berätta om de har ett barn med astigmatism.

• Svar på tråden Astigmatism?
  • Hannah76

Det är det vanligaste brytningsfelet. Tror nog hon kommer att få ha glasögon/linser för livet.

• Sheenastar

Astigmatism är samma sak som brytningsfel, och detta är väldigt vanligt. Är det bara ett litet brytningsfel behövs kanske inga glasögon men annars gör det självklart det. Tror inte att brytningsfel är sådant som "växer bort" men självklart kan graden av synfelet variera under tid. Väldigt vanligt är också att man i kombination med brytningsfelet även är närsynt eller långsynt.

• mammaflickan

Tack för svaren.

Nån mer som har nåt o säja, som har detta själv eller vars barn har astigmatism?

• Enyana

Min dotter har också astigmatism vilket upptäcktes på 4-årskontrollen. Hon skelar dessutom så hon har lapp några timmar varje dag för att träna synen på "latögat". Jag har fått beskedet att lappen ska hon ha till hon blir 8 år (hon är 6 år nu) men glasögonen får hon förmodligen ha hela livet.
    Tack och lov är det ju ingen "katastrof" att ha glasögon för barn idag, det är ju rätt vanligt. Det var annars min rädsla, att hon skulle bli retad för dem men ingen har sagt något alls och det går väldigt smidigt. Hon är så van att ha dem och vill inte vara utan.

• mammaflickan
    Enyana skrev 2010-04-27 15:55:44 följande:
    Min dotter har också astigmatism vilket upptäcktes på 4-årskontrollen. Hon skelar dessutom så hon har lapp några timmar varje dag för att träna synen på "latögat". Jag har fått beskedet att lappen ska hon ha till hon blir 8 år (hon är 6 år nu) men glasögonen får hon förmodligen ha hela livet. Tack och lov är det ju ingen "katastrof" att ha glasögon för barn idag, det är ju rätt vanligt. Det var annars min rädsla, att hon skulle bli retad för dem men ingen har sagt något alls och det går väldigt smidigt. Hon är så van att ha dem och vill inte vara utan.
    Å va skönt o höra! Min dotter upptäcktes också på 4-årskontrollen.
    Jag läste nånstans att de kan tycka de ser sämre i början med glasögonen, hur tyckte din dotter det var när hon började med glasögonen? Tyckte hon det kändes bättre direkt?
    Ja, du har rätt det är absolut ingen katastrof. Man är väl bara ovan för man själv inte har glasögon. Min dotter sov i bilen efter läkarbesöket, sen slog hon upp ögonen o sa lyckligt, pappa jag ska börja med glasögon! Så hon ser fram emot det som bara den. Bara jag som oroar mig o funderar förstås. Tack för du svarade, känns skönt o hitta nån som har liknande. Det står överallt hur vanligt detta är, ändå har jag aldrig hört talas om det o ser inte många barn med glasögon heller, men kanske för man inte tittar efter det...
  • Enyana
    mammaflickan skrev 2010-04-27 19:01:33 följande:
    Å va skönt o höra! Min dotter upptäcktes också på 4-årskontrollen.Jag läste nånstans att de kan tycka de ser sämre i början med glasögonen, hur tyckte din dotter det var när hon började med glasögonen? Tyckte hon det kändes bättre direkt?Ja, du har rätt det är absolut ingen katastrof. Man är väl bara ovan för man själv inte har glasögon. Min dotter sov i bilen efter läkarbesöket, sen slog hon upp ögonen o sa lyckligt, pappa jag ska börja med glasögon! Så hon ser fram emot det som bara den. Bara jag som oroar mig o funderar förstås. Tack för du svarade, känns skönt o hitta nån som har liknande. Det står överallt hur vanligt detta är, ändå har jag aldrig hört talas om det o ser inte många barn med glasögon heller, men kanske för man inte tittar efter det...
    Jag kan inte riktigt minnas hur det var för henne alldeles i början när hon fick glasögonen - det jag kommer ihåg är att vi tränade igång henne med dem, en stund varje dag som blev längre och längre stunder. Om barnet har dålig syn så kan jag tänka mig att det känns konstigt med glasögonen eftersom det vant sig vid att se dåligt och då blir synen annorlunda när man plötsligt ser "rätt". Min dotter har 4.5 i översynthet på varje öga och själv har jag 1.0 närsynthet och ser betydligt skarpare med glasögonen...så jag kan bara tänka mig vilken ny värld som öppnades för henne när hon fick glasögon.
  • mammaflickan
    Enyana skrev 2010-04-27 23:41:51 följande:
    Jag kan inte riktigt minnas hur det var för henne alldeles i början när hon fick glasögonen - det jag kommer ihåg är att vi tränade igång henne med dem, en stund varje dag som blev längre och längre stunder. Om barnet har dålig syn så kan jag tänka mig att det känns konstigt med glasögonen eftersom det vant sig vid att se dåligt och då blir synen annorlunda när man plötsligt ser "rätt". Min dotter har 4.5 i översynthet på varje öga och själv har jag 1.0 närsynthet och ser betydligt skarpare med glasögonen...så jag kan bara tänka mig vilken ny värld som öppnades för henne när hon fick glasögon.
    Tack, va snäll du är som berättar. Ja, klart det måste ha känts fantastiskt för henne när hon fick dem. Jo, jag tror det var nåt sånt jag läste, att ögonen har kompenserat innan, o sen när de inte behöver det längre för de får glasögon, så tar det ett tag innan ögonen slappnar av o då kan det se suddigt ut med glasögon istället.

En löjlig fråga till kanske, men nästa gång skulle hon få ögondroppar för o vidga så de kunde undersöka vidare. Tror du det är för att ställa diagnosen fast, eller för att kolla vilken styrka i glasögon hon behöver?
    Görs allt på ögonkliniken eller ska hon till optiker också sen?
    Jag var inte med på första besöket, min mamma följde med så därför känner jag mig utanför liksom, ska med nästa gång så jag får höra själv vad läkaren säjer.
    Känns iallafall jätteskönt att höra från nån som du, tusen tack för du svarade mig ska du ha.
  • mammaflickan

Ja och just det, angående de ögondropparna. Hur lång tid efter undersökningen "verkar" de? Tänker om man ska skydda ögonen från solljus när man går därifrån, om pupillerna är utvidgade? Har inga riktiga solglasögon till henne nu, o tänkte att om hon ändå ska ha glasögon kanske det är bättre o vänta med o skaffa om hon ska ha med styrka i eller hur har din dotter?

• peikko
    mammaflickan skrev 2010-05-04 14:42:50 följande:
    Ja och just det, angående de ögondropparna. Hur lång tid efter undersökningen "verkar" de? Tänker om man ska skydda ögonen från solljus när man går därifrån, om pupillerna är utvidgade? Har inga riktiga solglasögon till henne nu, o tänkte att om hon ändå ska ha glasögon kanske det är bättre o vänta med o skaffa om hon ska ha med styrka i eller hur har din dotter?
    Hoppar in och svarar lite som kom upp i mina tankar.
    Gällande solglasögon efter undersökningen, det bör du ha köpt innan för det är jätteobehagligt att gå ut i solen efter man har fått sådana droppar. Dom kostar ju inte så mycket på tex. Kappahl/Lindex/H&M. Så mörka som möjligt är mitt tips där.
    Att du sen vill köpa slipade solglasögon till din dotter tror jag inte du behöver göra, det kostar ju en hel del och det kan ju också vara så att hennes synfel ändras under tiden hon växer och då har du kastat dom pengarna i sjön. Bara en tanke.
  • LadyK

Om det är starkt solljus kan det vara bra att skydda ögonen när de blivit droppade. Ögonläkarna har ansvar för barn upp till 8 år. Därefter tar ofta optikerna över om det inte är speciella synfel som de vill ha koll på. Om ni har rabatt via landstinget kan det vara bra att tänka på då inga bidrag utgår efter 8 år (en del landsting har inga rabatter alls längre, men vissa har fortfarande).
    Stora brytningsfel försvinner inte medan små kan komma och gå. Själv har jag ungefär varannan gång en liten -0.25:a på vänster öga och varannan inte.

Svar på tråden Astigmatism?