• mammaflickan

Astigmatism?

Min dotter som är 4 år var hos ögonläkaren i veckan o de misstänkte astigmatism, hon ser sämre med det ena ögat. Vi ska tillbaks igen för att undersöka nogrannare i maj, men tills vidare, har någon ett barn med denna diagnos o hur går det för er?

Jag förstod det som att hon ska ha glasögon för att ögonen ska komma ikapp varandra, eller har jag förstått fel? Är glasögonbruket tillfälligt eller kommer hon ha glasögonbehov hela livet nu?

Har ert barn det ena ögat förlappat eller har det glas i båda glasögonen?

Jag har ingen erfarenhet av glasögon alls. Jag känner mig orolig för jag fattar inte helt vad detta innebär. Skulle kännas skönt o få höra nån verklig person berätta om de har ett barn med astigmatism.

• Svar på tråden Astigmatism?
  • LadyK

Just det, precis som peikko skriver så kommer hon antagligen att byta glas rätt ofta eftersom hon är så liten, skulle tippa på 1-2 ggr./år i början för att sedan gå längre och längre tid emellan varven.

• mammaflickan
    peikko skrev 2010-05-04 14:49:50 följande:
    Hoppar in och svarar lite som kom upp i mina tankar. Gällande solglasögon efter undersökningen, det bör du ha köpt innan för det är jätteobehagligt att gå ut i solen efter man har fått sådana droppar. Dom kostar ju inte så mycket på tex. Kappahl/Lindex/H&M. Så mörka som möjligt är mitt tips där.Att du sen vill köpa slipade solglasögon till din dotter tror jag inte du behöver göra, det kostar ju en hel del och det kan ju också vara så att hennes synfel ändras under tiden hon växer och då har du kastat dom pengarna i sjön. Bara en tanke.
    Ok, jo såna solisar har hon ju redan så då tar vi dom vi har. Fick väl bara för mig att tänk om de inte är bra om de inte är gjorda av en optiker. Får ha rullgardiner i bilen med så det blir så skonsamt det går. Tack för du svarade, det va som jag befarar då att det är obehagligt. Än så länge är hon så positivt inställd till detta  med glasögon så man vill ju inte förstöra det för henne.
  • mammaflickan
    LadyK skrev 2010-05-04 14:55:32 följande:
    Om det är starkt solljus kan det vara bra att skydda ögonen när de blivit droppade. Ögonläkarna har ansvar för barn upp till 8 år. Därefter tar ofta optikerna över om det inte är speciella synfel som de vill ha koll på. Om ni har rabatt via landstinget kan det vara bra att tänka på då inga bidrag utgår efter 8 år (en del landsting har inga rabatter alls längre, men vissa har fortfarande). Stora brytningsfel försvinner inte medan små kan komma och gå. Själv har jag ungefär varannan gång en liten -0.25:a på vänster öga och varannan inte.
    Jaha, va bra att allt sker på ögonkliniken. Skönt o veta.

Jaha, har du också på ena ögat bara. Det var det på min dotter också. Och min mamma med, det var därför hon var med förra gången, för de jämförde om det var samma fel och det var det. Men min mamma fick aldrig glasögon i tid, o min dotter har förmodligen ärvt detta av henne. Nästa gång ska jag som sagt vara med så jag slipper sitta här sen o starta trådar med mina dumma frågor haha.
  • Enyana

Du hann redan få bra svar på dina frågor ser jag... ...och jag kan bara instämma i vad de andra skrivit. Min flicka har dock inte haft så ont av ögondropparna, hon har inte tyckt att det blivit så jobbigt ljust men jag vet att det är vanligt så solglasögon är att rekommendera. Vi har dock inte heller några solglasögon med styrka utan de få gånger hon använder sådana får hon ta vanliga.

Idag fick vi en ny kallelse till ögonläkaren för att kolla synen på nytt med ögondroppar och hela kittet...så om några veckor är jag bättre uppdaterad på den biten... Jag tycker inte att du ställer dumma frågor - det tog lång tid för mig att fatta vad de pratade om på ögonmottagningen trots att jag också har glasögon.

• peikko

Inga frågor är dumma frågor!
    Hoppas allt går bra med din flicka!

• mammaflickan
    Enyana skrev 2010-05-04 17:24:05 följande:
    Du hann redan få bra svar på dina frågor ser jag... ...och jag kan bara instämma i vad de andra skrivit. Min flicka har dock inte haft så ont av ögondropparna, hon har inte tyckt att det blivit så jobbigt ljust men jag vet att det är vanligt så solglasögon är att rekommendera. Vi har dock inte heller några solglasögon med styrka utan de få gånger hon använder sådana får hon ta vanliga. Idag fick vi en ny kallelse till ögonläkaren för att kolla synen på nytt med ögondroppar och hela kittet...så om några veckor är jag bättre uppdaterad på den biten... Jag tycker inte att du ställer dumma frågor - det tog lång tid för mig att fatta vad de pratade om på ögonmottagningen trots att jag också har glasögon.
    Vad skönt att hon inte tyckte de var obehagliga! Som jag sa så ser min dotter glatt fram emot detta med glasögon o tyckte det var roligt hos ögonläkaren, hon har f ö alltid tyckt allt sånt vart roligt bara, tandis o annan läkare hon vart, så man vill ju helst inte hon ska behöva bli avskräckt nu när hon liksom är positiv till det i förväg...

Ja, men man får ju så mkt funderingar i mamma-hjärtat. Skönt på så vis att fl finns, är så glad att ni har svarat i min tråd, känns mer trygg nu.
    Tack alla!
  • mammaflickan
    peikko skrev 2010-05-04 18:48:49 följande:
    Inga frågor är dumma frågor! Hoppas allt går bra med din flicka!
    Tack snälla! Hoppas jag med;)
  • GulTussilago

Min nybliva 2-åring fick glasögon för 3 månader sedan. Hans 5-åriga storasyster hade på sej provglasögonen hela helgen (vi hade lånat med oss 3 par för att kolla vilken storlek som passade bäst och sådar), och hon var lite avundsjuk på lillebror att han skulle få glasögon

Ögondropparna kan svida lite.
    Sen får man vänta 40-45 minuter så de hinner verka.
    Barns ögon är bra på att ackomodera, alltså ädra linsens tjocklek så de ser tydligt ändå, trots att de har synfel. Ögondropparna gör så att ögonen inte kan ackomodera längre och det blir lättare att kolla om de har synfel.
    På små barn lyser de med en lampa genom en lins för att se vart ljuset bryts. De har många olikslipade linser vilka motsvarar 1. 1,25. 1,50 etc (+ och - beroende på om de är när- eller översynta)
    De provar olika tills de kommer fram till vilken lins som gör att ljuset bryts på rätt ställe.

Lappbehandling kan vara nödvändigt om barnet skelar och har skillnad på synstyrkan på ögonen. Då ser barnet mest på det ena ögat och därför sätter man lapp på detta för att det andra ögat ska användas.
    Utan lappbehandling kan det lata ögat sluta fungera. Hjärnan slutar att ta emot synimpulser från det. Är barnet äldre än 8-10 år är det ofta för sent för att få ögat att fungera normalt..

Lycka till! Kul att hon ser fram emot glasögonen! Min son älskar sina och vägrar att ta av dem när han ska sova

Lycka till!

• sweetfia

läst ts bara. .

Min son har astigmatism och skelar på vänster öga, ser nästan ingenting på det.
    vi har provat lapp men han river bort den, så nu droppar vi pupillvidgande 2 ggr i veckan som är långtidsverkande, så en droppe håller pupillen utvidgad i ca 3 dagar.
    han har inge solglasögon på sig, en del barn blir inte besvärade av solljus när de fått  droppar, och tur är att min son inte blir det för vi ska droppa i 3 månader och se om han kan börja använda de västra ögat... vi fick veta att lucas hade astigmatism när han var 2 år tror jag..
    Han har glasögonen varje dag nu, han har kommit på själv att han ser bättre med dom på :)

• mammaflickan
    GulTussilago skrev 2010-05-12 10:44:39 följande:
    Min nybliva 2-åring fick glasögon för 3 månader sedan. Hans 5-åriga storasyster hade på sej provglasögonen hela helgen (vi hade lånat med oss 3 par för att kolla vilken storlek som passade bäst och sådar), och hon var lite avundsjuk på lillebror att han skulle få glasögon Ögondropparna kan svida lite.Sen får man vänta 40-45 minuter så de hinner verka.Barns ögon är bra på att ackomodera, alltså ädra linsens tjocklek så de ser tydligt ändå, trots att de har synfel. Ögondropparna gör så att ögonen inte kan ackomodera längre och det blir lättare att kolla om de har synfel.På små barn lyser de med en lampa genom en lins för att se vart ljuset bryts. De har många olikslipade linser vilka motsvarar 1. 1,25. 1,50 etc (+ och - beroende på om de är när- eller översynta)De provar olika tills de kommer fram till vilken lins som gör att ljuset bryts på rätt ställe.Lappbehandling kan vara nödvändigt om barnet skelar och har skillnad på synstyrkan på ögonen. Då ser barnet mest på det ena ögat och därför sätter man lapp på detta för att det andra ögat ska användas. Utan lappbehandling kan det lata ögat sluta fungera. Hjärnan slutar att ta emot synimpulser från det. Är barnet äldre än 8-10 år är det ofta för sent för att få ögat att fungera normalt..Lycka till! Kul att hon ser fram emot glasögonen! Min son älskar sina och vägrar att ta av dem när han ska sova Lycka till!
    Tack så mycket för all informationen! Det var nog ungefär det här jag undrade, bara det att jag inte visste hur jag skulle formulera frågan. På måndag är det dags för ögondroppsundersökningen, känns nervöst men så ska man väl få lite mer svar på sina undringar då. Jag tycker ju att hon skelar lite, på kort o så kan man se det, och det här med "lata ögat" det är ju det min mamma har, o fick inte glasögon i tid så numera har det lata ögat helt lagt av. Så skönt att detta har upptäckts såhär tidigt på min flicka. Sen får man hoppas man hittar lila bågar, för det har hon bestämt att hon ska ha...:)
  • mammaflickan
    sweetfia skrev 2010-05-13 10:56:20 följande:
    läst ts bara. .Min son har astigmatism och skelar på vänster öga, ser nästan ingenting på det.vi har provat lapp men han river bort den, så nu droppar vi pupillvidgande 2 ggr i veckan som är långtidsverkande, så en droppe håller pupillen utvidgad i ca 3 dagar.han har inge solglasögon på sig, en del barn blir inte besvärade av solljus när de fått  droppar, och tur är att min son inte blir det för vi ska droppa i 3 månader och se om han kan börja använda de västra ögat... vi fick veta att lucas hade astigmatism när han var 2 år tror jag.. Han har glasögonen varje dag nu, han har kommit på själv att han ser bättre med dom på :)
    Oj va tidigt det upptäcktes för er. Vi gjorde en extra syntest på 3-årskontrollen just för min mamma hade hört att det kunde va ärftligt, men då märktes ingenting på henne. Vad bra att din pojke har börjat gilla glasögonen. Hur gammal är han nu?
  • sweetfia

Vi var på första synundersökningen när han var 1 år eftersom han skelar,
    och då sa de att han va blind på vänster öga, men idag ser han ytterst lite.
    Han blir 4 år i augusti.

• mammaflickan

Tack, alla! För det hjälpte mig o ha fått dessa svar innan dagens undersökning! Jag hade inte fattat nånting idag om jag inte fått reda på det ni har berättat innan.

Det var ju snabba ryck hit o dit o de pratar inte mkt i onödan därinne, eller informerade om man inte frågade. Så tur, att jag hittade er innan o att ni gav mig lite förhandsinformation eller va jag ska säja. Hade nog börjat lipa annars, när man känner sig vilsen o de bara undersöker o mumlar sina siffror o inte förklarar vad de håller på med.

Eh, jag fick ändå inte helt med mig diagnosen, mer än astigmatism i ena ögat, o långsynthet i andra ögat, och att det ena ögat skulle behöva lite starkare glas än det andra. Det andra ögat upptäcktes inte förräns idag under påverkan av dropparna, att det också var nåt fel på det.
    Så var vi dessförinnan hos optikern o kollade så det skulle finnas lila bågar, vilket var det viktigaste för min dotter, hon hittade flera st som hon gillade, och jag med gillade, o nu har vi receptet o ska bara tillbaks till optikern i veckan för att bestämma vilka bågar det ska bli.

Tusen miljoners tack för mammor som ni!

Svar på tråden Astigmatism?