Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Barn behöver väl inte pass inom Norden?

resemamman skrev 2010-04-27 17:15:35 följande:
    Vissa flygbolag kräver att alla passagerare kan legitimera sig, inklusive barn. Så kolla ordentligt med flygbolaget att det verkligen räcker med födelseattest el liknande! Vi flyger ofta Stockholm-Köpenhamn och har vid några tillfällen blivit ombedda att visa ID för barnen. Det har uteslutande varit lågprisbolag som krävt ID ska jag kanske tillägga, SAS har aldrig gjort det.
    Ja, det är bäst att kolla innan vad som gäller.  Flygbolagen kan kräva vilken legitimation de vill och sätta sina egna regler.  Ryan air kräver t ex att brittiska inrikespassagerare i Storbritannien har pass med sig!!!  {#lang_emotions_frown}  Alltså pass för att resa i sitt eget land!

"Furthermore, all passengers must prove their identity with a national identity card or a passport, regardless of the journey. As the UK does not (yet) have a nationwide ID scheme, that means any prospective British passenger on Ryanair, even on a domestic route such as Stansted and Prestwick, must carry a valid passport. "It's like the Soviet Union," one disgruntled passenger complained yesterday, "demanding to see your ID before you can move around the country".

Is the rule for security purposes?

No. There is no legal requirement for domestic airline passengers to prove their identity. But Ryanair is free to require its customers to leap through whatever bureaucratic hoops it cares to implement. Its new rule will apply to everyone, including infants."

Länk

http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/the-big-question-do-ryanairs-draconian-rules-risk-driving-passengers-away-1685176.html

• evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:32:43 följande:
    Fast det står ju inte att man måste ha pass, utan ID-kort eller pass. Ganska normalt tycker jag. Av säkerhetsskäl så är det ju bra om man vet vilka som flyger med en.
    Nej, på sidan för norska medborgare så står det "A valid passport is the only official proof of identity for Norwegian citizens on international flights. Children must hold their own passports."
  • evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:32:43 följande:
    Fast det står ju inte att man måste ha pass, utan ID-kort eller pass. Ganska normalt tycker jag. Av säkerhetsskäl så är det ju bra om man vet vilka som flyger med en.
    Om du menade Ryan air så gäller enbart pass för brittiska medborgare som reser i sitt eget land!!!  NATIONELLT ID kort finns ännu inte i Storbritannien.  Det finns i Sverige men, kostar lika mycket som ett pass och varar lika länge (5 år).  Men det gäller enbart i några länder i Europa.  Är det ett sådant du har när du reser?  Det enda praktiska är väl att det tar mindre plats än ett pass.

Länk

www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Sa-soker-du-ID-kort/
  • evaoregon
    08 i Skåne skrev 2010-04-28 08:18:43 följande:
    Jag har rest mycket mellan Köpenhamn och Stockholm med barnen och det har aldrig frågats om pass (SAS) men lågprisbolagen verkar ju köra efter sina egna regler. Det verkar dock lite konstigt eftersom det finns ett avtal mellan de nordiska länderna, att nordiska medborgare inte behöver ha pass med sig alls.
    Visst är det konstigt, men flygbolagen kan kräva vilken legitimation de vill!
  • evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:29:43 följande:
    Jag flyger ofta mellan Tammerfors i Finland och Stockholm med SAS. Och jag behöver ID-kort eller PASS till mitt barn.
    Nationellt ID-kort eller ID som du skaffat genom en bank?
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 10:26:48 följande:
    Det stod på Norwegians hemsida att barn inte behöver något alls och för vuxen räcker körkort. Skriver ut det och tar med mig om de strular. Barn under 18 år resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling inom de Nordiska länderna. Följande identitetshandlingar är godkända för resa inom Norden: SIS-märkt ID-kort och tjänstekort Körkort (endast i Norden) Pass
    Bra ide att ta med en kopia av sidan eftersom det verkar vara olika regler beroende på var man läser!  På biljetten står det ju att pass krävs för alla utrikesflyg...  
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 18:47:58 följande:
    Men du, Norge är inte med i Schengen.....!Vid resor till och från Norge måste barn visa upp eget pass. Notera att detta endast gäller för norska medborgare.!
    Ja, men att det är passfritt inom Norden gäller ju givetvis även för norska medborgare!  {#lang_emotions_wink}  Det har ju inget med Schengen att göra. 

Eftersom det står på biljetten att pass krävs för alla passagerare på utrikesflyg så skulle jag ta med pass.  Har du inget pass för bebisen så ta med dig en kopia av vad som står på Norweigans sida (som du skrev). 
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 18:47:58 följande:
    Men du, Norge är inte med i Schengen.....!Vid resor till och från Norge måste barn visa upp eget pass. Notera att detta endast gäller för norska medborgare.!
    "Inom de nordiska länderna gäller sedan mycket länge passfrihet, denna gäller fortfarande genom att även icke EU-medlemarna Norge och Island ingår i Schengensammarbetet"

Länk

http://wikitravel.org/sv/Norden

Däremot kan flygbolagen kräva pass även om det råder passfrihet i Norden! 
Svar på tråden Barn behöver väl inte pass inom Norden?