• Smilla75

Barn behöver väl inte pass inom Norden?

Ska flyga med Norwegian till Köpenhamn med nyfödingen. På min biljett står:

Pass krävs för alla passagerare på utrikesflyg. För barn på inrikesflyg räcker det med födelseattest.

Det är väl felaktigt? Ett registerutdrag att jag är föälder samt att jag har pass är väl det som krävs?

• Svar på tråden Barn behöver väl inte pass inom Norden?
  • Smilla75

Det stod på Norwegians hemsida att barn inte behöver något alls och för vuxen räcker körkort. Skriver ut det och tar med mig om de strular.

Barn under 18 år resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling inom de Nordiska länderna. Följande identitetshandlingar är godkända för resa inom Norden:

SIS-märkt ID-kort och tjänstekort Körkort (endast i Norden) Pass
  • resemamman
    Smilla75 skrev 2010-04-28 10:26:48 följande:
    Det stod på Norwegians hemsida att barn inte behöver något alls och för vuxen räcker körkort. Skriver ut det och tar med mig om de strular. Barn under 18 år resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling inom de Nordiska länderna. Följande identitetshandlingar är godkända för resa inom Norden: SIS-märkt ID-kort och tjänstekort Körkort (endast i Norden) Pass
    Bra idé att skriva ut och ta med. Vi har varit med om en gång då mannen reste med barnen hem från CPH. Vi hade kollat med flygbolagets site innan att pass inte behövdes till barnen (de åkte tåg ner). Väl på flygplatsen ville incheckningen se pass för samtliga passagerare... Mannen fick surfa fram deras egen webbsida på sin telefon för att förklara för incheck att de hade fel... galet! Minns inte vilket bolag det var, kan ha varit Sterling (som gick i kk).
  • evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:32:43 följande:
    Fast det står ju inte att man måste ha pass, utan ID-kort eller pass. Ganska normalt tycker jag. Av säkerhetsskäl så är det ju bra om man vet vilka som flyger med en.
    Nej, på sidan för norska medborgare så står det "A valid passport is the only official proof of identity for Norwegian citizens on international flights. Children must hold their own passports."
  • evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:32:43 följande:
    Fast det står ju inte att man måste ha pass, utan ID-kort eller pass. Ganska normalt tycker jag. Av säkerhetsskäl så är det ju bra om man vet vilka som flyger med en.
    Om du menade Ryan air så gäller enbart pass för brittiska medborgare som reser i sitt eget land!!!  NATIONELLT ID kort finns ännu inte i Storbritannien.  Det finns i Sverige men, kostar lika mycket som ett pass och varar lika länge (5 år).  Men det gäller enbart i några länder i Europa.  Är det ett sådant du har när du reser?  Det enda praktiska är väl att det tar mindre plats än ett pass.

Länk

www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Sa-soker-du-ID-kort/
  • evaoregon
    08 i Skåne skrev 2010-04-28 08:18:43 följande:
    Jag har rest mycket mellan Köpenhamn och Stockholm med barnen och det har aldrig frågats om pass (SAS) men lågprisbolagen verkar ju köra efter sina egna regler. Det verkar dock lite konstigt eftersom det finns ett avtal mellan de nordiska länderna, att nordiska medborgare inte behöver ha pass med sig alls.
    Visst är det konstigt, men flygbolagen kan kräva vilken legitimation de vill!
  • evaoregon
    PD77 skrev 2010-04-28 08:29:43 följande:
    Jag flyger ofta mellan Tammerfors i Finland och Stockholm med SAS. Och jag behöver ID-kort eller PASS till mitt barn.
    Nationellt ID-kort eller ID som du skaffat genom en bank?
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 10:26:48 följande:
    Det stod på Norwegians hemsida att barn inte behöver något alls och för vuxen räcker körkort. Skriver ut det och tar med mig om de strular. Barn under 18 år resande med föräldrar eller i sällskap med annan vuxen behöver inte visa ID-handling inom de Nordiska länderna. Följande identitetshandlingar är godkända för resa inom Norden: SIS-märkt ID-kort och tjänstekort Körkort (endast i Norden) Pass
    Bra ide att ta med en kopia av sidan eftersom det verkar vara olika regler beroende på var man läser!  På biljetten står det ju att pass krävs för alla utrikesflyg...  
  • Smilla75
    evaoregon skrev 2010-04-27 20:47:46 följande:
    Läser man här så behöver i alla fall norska passagerare ha pass med sig så fort det gäller utrikesflyg.  Detta gäller även barn!Länkwww.norwegian.com/customer-services/travel-in.../
    Men du, Norge är inte med i Schengen.....!Vid resor till och från Norge måste barn visa upp eget pass. Notera att detta endast gäller för norska medborgare.!
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 18:47:58 följande:
    Men du, Norge är inte med i Schengen.....!Vid resor till och från Norge måste barn visa upp eget pass. Notera att detta endast gäller för norska medborgare.!
    Ja, men att det är passfritt inom Norden gäller ju givetvis även för norska medborgare!  {#lang_emotions_wink}  Det har ju inget med Schengen att göra. 

Eftersom det står på biljetten att pass krävs för alla passagerare på utrikesflyg så skulle jag ta med pass.  Har du inget pass för bebisen så ta med dig en kopia av vad som står på Norweigans sida (som du skrev). 
  • evaoregon
    Smilla75 skrev 2010-04-28 18:47:58 följande:
    "Inom de nordiska länderna gäller sedan mycket länge passfrihet, denna gäller fortfarande genom att även icke EU-medlemarna Norge och Island ingår i Schengensammarbetet"

Länk

http://wikitravel.org/sv/Norden

Däremot kan flygbolagen kräva pass även om det råder passfrihet i Norden! 
  • PD77
    evaoregon skrev 2010-04-28 15:54:05 följande:
    Om du menade Ryan air så gäller enbart pass för brittiska medborgare som reser i sitt eget land!!!  NATIONELLT ID kort finns ännu inte i Storbritannien.  Det finns i Sverige men, kostar lika mycket som ett pass och varar lika länge (5 år).  Men det gäller enbart i några länder i Europa.  Är det ett sådant du har när du reser?  Det enda praktiska är väl att det tar mindre plats än ett pass. Länk www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Sa-so.../
    Ja, jag menade Ryanair.
    Ok, nu läste jag om. Förstår. Jag har aldrig tänkt på att det inte finns ett nationellt ID-kort i Storbritannien. Och då jag tom bott där. Fast det var ju inget jag behövde tänka på då.
Svar på tråden Barn behöver väl inte pass inom Norden?