• Anonym

Dubbla tänder!

Hej

Två gånger har det nu hänt, när dottern får en ny tand så växer den upp bakom framtanden (underkäken). Så att hon får dubbel uppsättning. första gången lyckades hon vicka lös mjölktanden. Nu har det blivit såhär igen, en fullstor tand bakom mjölktanden. Nu har hon haft så i snart ett halvår! Tandläkaren menade att mjölktanden inte behöver dras ut eftersom med tungans hjälp flyttas den nya permanenta tanden sedan på plats. Men mjölktanden lossnar inte, den är endast lite lite lös och dottern får inte ut den, vill kanske inte heller dra ut den.

Vad tycker du? Hur länge ska man vänta? Kan man begära att de plockar ut mjölktanden?

• Svar på tråden Dubbla tänder!
  • Barntandläkaren

Det är mycket svårt att uttala sig om det när jag inte kan se din dotter i munnen. Hur gammal är din dotter? Har det kommit nya tänder i överkäken?  
    Jag tror inte du behöver vara så orolig, för det brukar precis som er tandläkare säger rätta till sig. Vänta några månader till och har inte mjölktanden blivit mera lös tycker jag du skall kontakta tandläkaren igen. Lycka till.  

• Anonym

Tack för svaret!

Min dotter är 6 år och har inga nya tänder i överkäken. Dock har mjölktänderna i överkäken blivit väldigt fula och jag gissar att det beror på den permanenta tanden i underkäken som sitter bakom mjölktanden.

Svar på tråden Dubbla tänder!