Hur kan man inte vara stressad men ÄNDÅ känna stress ????
Kanske på ett plan tycker man att man hinner allt, allt känns bra etc och inte tycker man stressar, men på ett annat undermedvetet plan, mera psykiskt, ligger något och trycker och skapar stresskänslor iallafall? Ibland tycker man att man har kontroll över sitt liv, men undermedvetet säger kroppen något annat. Stress kan omfatta så många olika saker; allt från hur man använder sin tid till hur man blir bemött av chefen och arbetskollegor på jobbet. Och allt däremellan.
Man behöver inte ha någon "riktig" orsak för att känna stress.
Om du upplever att allt är bra, så kanske det är det som stressar dig omedvetet. Du tycker att det är för bra för att vara sant och tvivlar på att det kan fortsätta att vara bra.
Följde tråden och funderar på om det kanske kan handla om en inre/mental stress. Nu beskriver du inte stress-känslan i sig men ofta kan man misstolka ångest med en känsla av stress - man känner sig orolig, kanske ett lätt tryck över bröstet (lite som att lungorna är för små), svårt att fokusera på det man gör, allmän olustkänsla- eller liknande. En olustkänsla beror alltid på något, men inte alltid på en yttre faktor - om du förstår vad jag menar.
Jag vet ej alls hur det känns , svårt förklara
Jag känner mig stressad inombords fast kag inte behöver vara det!
Är en jobbig känsla bara , hjärtat dunkar, huvudvärk , mår illa ofta samband.
Låter som ångest. Det är psykologiskt och känns ofta som stress, med en oroskänsla, svårt att andas, tryck över/i huvudet, illamående, svårt att slappna av mm. HÄR kan du läsa lite för att se om de passar in på dig. Så kan du se om du tror att det kan vara det.
Vet inte om det är det du har, inte lätt att avgöra på det lilla jag vet. Men det låter som det kan vara det. Är du fullt frisk för övrigt, inte har mycket saker att stå i, dålig ekonomi, dåligt förhållande eller annat som kan stressa så kan det vara ånget. Och det får man av olika orsaker, men det är oftast stress relaterat det oxå, men då handlar det om en inre stress/oro över något - ofta något som man kanske inte känner att man har kontroll över. Att man oroar sig över en ny känska i kroppen, en ny situation mm kan skapa ångest, "vanlig" stress som man ignorerar kan skapa ångest. Lättast hade varit ifall du fick hjälp att bena lite i din livssituation för att se om där finns svaret på din stress-känsla. Du kan ju tex vända dig till vårdcentralen eller en kurator. Svårt att hjälpa och vägleda dig via detta forumet.