• Tingeling83

Hur kan man inte vara stressad men ÄNDÅ känna stress ????

Hur kan man inte vara stressad men ÄNDÅ känna stress ????

Kärlek
  • Svar på tråden Hur kan man inte vara stressad men ÄNDÅ känna stress ????
  • Tow2Mater

Kanske på ett plan tycker man att man hinner allt, allt känns bra etc och inte tycker man stressar, men på ett annat undermedvetet plan, mera psykiskt, ligger något och trycker och skapar stresskänslor iallafall? Ibland tycker man att man har kontroll över sitt liv, men undermedvetet säger kroppen något annat. Stress kan omfatta så många olika saker; allt från hur man använder sin tid till hur man blir bemött av chefen och arbetskollegor på jobbet. Och allt däremellan.

• Tingeling83
    Tow2Mater skrev 2010-04-26 18:51:52 följande:
    Kanske på ett plan tycker man att man hinner allt, allt känns bra etc och inte tycker man stressar, men på ett annat undermedvetet plan, mera psykiskt, ligger något och trycker och skapar stresskänslor iallafall? Ibland tycker man att man har kontroll över sitt liv, men undermedvetet säger kroppen något annat. Stress kan omfatta så många olika saker; allt från hur man använder sin tid till hur man blir bemött av chefen och arbetskollegor på jobbet. Och allt däremellan.
    Mitt liv är inte alls stressartat därför känns de skumt att få stress känsla när allting är lugnt!

Vad menar du med undermedvetna , nu låter jag väl dum ?! Som inte fattar det till 100.

Jobbar själv, stress förekommer inte på jobbet alls , tvärtom!
    Kärlek
  • Tow2Mater
    Lyckorus83 skrev 2010-04-26 18:57:12 följande:
    Mitt liv är inte alls stressartat därför känns de skumt att få stress känsla när allting är lugnt! Vad menar du med undermedvetna , nu låter jag väl dum ?! Som inte fattar det till 100. Jobbar själv, stress förekommer inte på jobbet alls , tvärtom!
    Nä, inte dumt. Med det undermedvetna menar jag i princip allt du inte är medveten om själv, men som ändå kan finnas där och trycka på något sätt. De saker du är medveten om kan ju vara bl a just jobbet, då du säger det finns inga stressfaktorer där. Men kanske finns det något du inte har tänkt på, dvs något du inte är medveten om (ännu), som skapar stress ändå.
  • Tingeling83
    Tow2Mater skrev 2010-04-26 19:42:17 följande:
    Nä, inte dumt. Med det undermedvetna menar jag i princip allt du inte är medveten om själv, men som ändå kan finnas där och trycka på något sätt. De saker du är medveten om kan ju vara bl a just jobbet, då du säger det finns inga stressfaktorer där. Men kanske finns det något du inte har tänkt på, dvs något du inte är medveten om (ännu), som skapar stress ändå.
    Hmm undra vad det kan vara!

Känner mig stressad inombord då & då inte ofta men de förekommer.  & jag är dne personen som aldrig stressar , tar det lugnt!
    Allt tar sin tid!
    Jag jobbar själv  jobbet gör man inte alls mkt på!
    Kärlek
  • Tow2Mater
    Lyckorus83 skrev 2010-04-26 19:45:53 följande:
    Jag jobbar själv  jobbet gör man inte alls mkt på!
    Kanske du känner att jobbet inte ger dig tillräckligt? Kanske du behöver mer utmanande uppgifter? Man kan känna stress över att ha tråkigt också ibland :) och sakna utmaningar i livet, kanske på fler områden än i jobbet.
  • Tingeling83
    NorrVimpel skrev 2010-04-26 19:51:35 följande:
    Man behöver inte ha någon "riktig" orsak för att känna stress.
    Det vet jag men tycker det är konstigt & en väldigt jobbig känsla
    Kärlek
  • Tingeling83
    Tow2Mater skrev 2010-04-26 19:51:23 följande:
    Kanske du känner att jobbet inte ger dig tillräckligt? Kanske du behöver mer utmanande uppgifter? Man kan känna stress över att ha tråkigt också ibland :) och sakna utmaningar i livet, kanske på fler områden än i jobbet.
    Jobbet ger mig det jah behöver , trivs som bara den! Men det stressa inte mig! :)

Utmanade uppgifter det får man då & då :)
    har 2 barn , hehe!
    Kärlek
  • NorrVimpel

Om du upplever att allt är bra, så kanske det är det som stressar dig omedvetet. Du tycker att det är för bra för att vara sant och tvivlar på att det kan fortsätta att vara bra.

• Tingeling83
    NorrVimpel skrev 2010-04-26 20:01:23 följande:
    Om du upplever att allt är bra, så kanske det är det som stressar dig omedvetet. Du tycker att det är för bra för att vara sant och tvivlar på att det kan fortsätta att vara bra.
    Ja jag tycker allt verka vara bra! Vet ej alls vad som ska kunna göra mig stressad eller att jag känner det! Får känslan av stress!

Tvivlar ej att det är för bra för vara sant!
    Kärlek
  • kath69

Följde tråden och funderar på om det kanske kan handla om en inre/mental stress. Nu beskriver du inte stress-känslan i sig men ofta kan man misstolka ångest med en känsla av stress - man känner sig orolig, kanske ett lätt tryck över bröstet (lite som att lungorna är för små), svårt att fokusera på det man gör, allmän olustkänsla- eller liknande. En olustkänsla beror alltid på något, men inte alltid på en yttre faktor - om du förstår vad jag menar.

• Tingeling83
    kath69 skrev 2010-04-27 16:30:06 följande:
    Följde tråden och funderar på om det kanske kan handla om en inre/mental stress. Nu beskriver du inte stress-känslan i sig men ofta kan man misstolka ångest med en känsla av stress - man känner sig orolig, kanske ett lätt tryck över bröstet (lite som att lungorna är för små), svårt att fokusera på det man gör, allmän olustkänsla- eller liknande. En olustkänsla beror alltid på något, men inte alltid på en yttre faktor - om du förstår vad jag menar.
    Vet ej alls vad ångest är ??!!  {#lang_emotions_embarassed} Eller hur det känns!
    Kärlek
  • Tingeling83

Jag vet ej alls hur det känns , svårt förklara
    Jag känner mig stressad inombords fast kag inte behöver vara det!
    Är en jobbig känsla bara , hjärtat dunkar, huvudvärk , mår illa ofta samband.

Kärlek
  • kath69

Låter som ångest. Det är psykologiskt och känns ofta som stress, med en oroskänsla, svårt att andas, tryck över/i huvudet, illamående, svårt att slappna av mm. HÄR kan du läsa lite för att se om de passar in på dig. Så kan du se om du tror att det kan vara det.

• Tingeling83
    kath69 skrev 2010-04-27 17:42:30 följande:
    Låter som ångest. Det är psykologiskt och känns ofta som stress, med en oroskänsla, svårt att andas, tryck över/i huvudet, illamående, svårt att slappna av mm. HÄR kan du läsa lite för att se om de passar in på dig. Så kan du se om du tror att det kan vara det.
    Andas kan jag utan problem.
    huvudvärk & illamående!
    varför får jag ångest då??
    Kärlek
  • kath69

Vet inte om det är det du har, inte lätt att avgöra på det lilla jag vet. Men det låter som det kan vara det. Är du fullt frisk för övrigt, inte har mycket saker att stå i, dålig ekonomi, dåligt förhållande eller annat som kan stressa så kan det vara ånget. Och det får man av olika orsaker, men det är oftast stress relaterat det oxå, men då handlar det om en inre stress/oro över något - ofta något som man kanske inte känner att man har kontroll över. Att man oroar sig över en ny känska i kroppen, en ny situation mm kan skapa ångest, "vanlig" stress som man ignorerar kan skapa ångest. Lättast hade varit ifall du fick hjälp att bena lite i din livssituation för att se om där finns svaret på din stress-känsla. Du kan ju tex vända dig till vårdcentralen eller en kurator. Svårt att hjälpa och vägleda dig via detta forumet.

• Tingeling83
    kath69 skrev 2010-04-28 12:29:35 följande:
    Vet inte om det är det du har, inte lätt att avgöra på det lilla jag vet. Men det låter som det kan vara det. Är du fullt frisk för övrigt, inte har mycket saker att stå i, dålig ekonomi, dåligt förhållande eller annat som kan stressa så kan det vara ånget. Och det får man av olika orsaker, men det är oftast stress relaterat det oxå, men då handlar det om en inre stress/oro över något - ofta något som man kanske inte känner att man har kontroll över. Att man oroar sig över en ny känska i kroppen, en ny situation mm kan skapa ångest, "vanlig" stress som man ignorerar kan skapa ångest. Lättast hade varit ifall du fick hjälp att bena lite i din livssituation för att se om där finns svaret på din stress-känsla. Du kan ju tex vända dig till vårdcentralen eller en kurator. Svårt att hjälpa och vägleda dig via detta forumet.
    Tack ändå för svar!

allt är bra på alla fronter :) som tur är.
    Kärlek
Svar på tråden Hur kan man inte vara stressad men ÄNDÅ känna stress ????