• Jania

Plus igen efter mf/ma

Hej hej alla
    och god fortsättning

Jag är ny i den här tråden. Nu när jag skriver det här blir jag livrädd Skrikandes rädd att mitt lilla frö ska dö bara för att jag "tar för givet" att jag kan vara i denna tråd. Tänk om mitt plus "försvinner" som förra gången.
    Säkert nojor som ni känner igen, men jobbigt att ha.

Men grejen är att jag behöver tips, om nån har.
    Jag mår nämligen jätteilla mest hela tiden, tar postafen för att få sova på natten. Dagen har jag åksjuke-armband + att jag äter nästan konstant. Klarar inte det här med ingefära.
    Nån som har nåt bra tips?

Är det äntligen ett frö på groning?
  • Jania

Oh, tack.
    Och grattis till din lilla (skrev i vi som längtar efter...-tråden)

Hmmm, vilka är de som haft prolem då....? Jag mådde inte alls så här illa vid förra grav. Svårt att sköta jobb å vardag när man liksom måste äta hela tiden

Känns bra med dessa trådar. Skönt att prata av sig. Sambon har noll erfarenhet av gravida flickvänner å har ganska liten förståelse verkar det som. Tur att han är så söt

• Jania
    Muffe80 skrev 2011-01-02 08:25:26 följande:
    Välkommen Jania! Illamåendet är f-n inte ens roligt, men man glömmer det fort när det går över. Förhoppningsvis blir det bättre efter ca 13-14 veckor men mitt satt kvar rejält till v 20 ungefär och först idag i v 23 (jippie, snart nere på tvåsiffrigt!!!) så mår jag bra.
    Jag har inga knep att ge, känns som att inget hjälpte på mig förutom att sova och vila, dricka vatten och ta det lugnt. Men illamåendet satt kvar hela tiden ändå. för mig hjälpte det dock att kräkas för en stund efter mådde ag helt ok då... men visst, det innebär ju att man kräks mellan 3-12 gånger per dag första veckorna.....

Ego: Bebis sparkar för fullt och nu kan man se på magen att den hoppar till, så mysigt. Har börjat smörja med havandeskapsoöja och tänkte tanken i går att den var lite stark i lukten, tror ni det är farligt för bebis att smörja varje dag? Tänker att ångorna kanske går in till bebis

i övrigt mår jag skitbra! Knappt illamående utan bara ibland efter viss mat eller om jag äte för fort. Har gått upp knappt 3 kg i v 23 nu, borde kanske vara mer?
    Alla påpekar att jag har liten mage men hoppas att den växer lite mer snart. lite trist att ingen tror på en när man säger att man gått mer än halva tiden, men men

Däremot har jag problem med svamp, tror jag... är som helt svullen och det gör ont som fan. dåligt samvete har jag då också eftersom vi inte myser mycket alls numera, men mycket kramar blir det

Tackar så mycket
    Hoppas att jag inte ska må så här illa så länge...har ju lovat sambon att det ska bli bättre snart... Heh

Det där med oljan är nog ingen fara med ångor däremot ska du undvika krämer med ftalater och paraben. Undvik även ämnet Triclosan (antibakteriellt).
    Det finns tydligen tester som visat att dessa ämnen kn passera över till barn och orsaka större eller mindre skador.

Vet tyvärr jättelite om det där, men jag undviker dessa ämnen för säkerhetsskull.

• Jania
    needtobreathe skrev 2011-01-02 14:02:37 följande:
    Välkommen hit! Den här gången kommer det gå bra :) Vilken vecka är du i?

Jag har haft problem med illamående, likaså Muffe som skrev och Färnevik.

Jag fick diagnostiserat hyperemesis (extremt graviditetsillamående) och låg inne flertalet ggr för näringsbrist samt dåliga värden.

Fick prova lergigan (blev bara sjukt trött), primperan (dom hatar jag, ger mig bara ångest och en sjuk rastlöshet!), lergigan comp (spydde jag ännu mer av), torecan (utgått från apoteket men fanns kvar på sjukan så fick me mig hem, ingen effekt alls) och zofran (tog en vid ett tillfälle, annars avstod jag då dom inte är beprövade vid grav)

Inga mediciner fungerade på mig alls, terapiresistent illamående - men det brukar fungera för de allra allra flesta! Bara jag som är lite speciell när de gäller sånt haha ;)

Annars kunde jag inte äta alls, till skillnad från dig. Och kräktes jag en gång kräktes jag 100 ggr till, de blev alltid ännu värre efter - så jag ville ju verkligen inte spy. Men de gjorde jag ju. Viktigt är ju vätska och kolhydrater, försök få i dig smoothies på exempelvis sojadryck + banan, bra med kalium i det som är viktigt för kroppen. Vatten, pasta.. lätta saker som är lättspydda ;) De underlättar enormt kan jag säga, haha. Ris, stark mat, fet mat, trådig mat, knäckebröd, riskakor o tacos är sånt som inte är nån höjdare o få upp..

Jag låg sängliggandes i 3 månader hemma, kunde knappt göra något. Min läkare däremot sa att frisk luft gör susen har dom märkt, hur vet jag inte. Men han var överläkare på Kvinnokliniken på Huddinge sjukhus så.. han har väl något belägg för det iallafall. Så en kort promenad på 15-20 min i långsam takt, vätska, kolhydrater. Om inte postafen hjälper så be om en tid på MVC med läkare för att få prova något annat, innan de går för långt så du bara kräks o kräks o får läggas in, de är inte sådär jättekul.

Jag fick utskrivet näringsdrycker tillslut för att få upp mina värden och få i mig rätt näring eftersom mat inte gick ner alls.

Det höll i sig till v 20-21 men är nu tillbaka lite igen i v 25.. det brukar gå över tidigare men kan hålla i sig lääänge också.

Hoppas du fick lite info nu iallafall!

Kram!
    Åh! Din stackare.
    Riktigt så illa mår inte jag, tack och lov. Men blir jag minsta lilla hungrig kan det vara riktigt jobbigt. Ska ta fasta på det där med smoothies, är ju enkelt att inta på jobbet utan större misstankar (vill inte att nå'n ska få veta så tidigt). Ska till BM om ca 1 vecka. Ska fråga lite då om tabletterna. Kanske hon vet nå't annat bra.
    Nackdelen med postafen är att jag bara kan ta dem nattetid eftersom jag går in i nå'n slags dvala av dem

Eehhh...vecka...jag är i v9 eller 8+5 eller 6 eller så. Är verkligen inte haj på det där räknandet. Försöker lita på den där lilla mätaren som jag har här på FL, den säger 8+6 tror jag. Det är lite förvirrande att det samtidigt heter att jag är i v 9... Jag kommer väl in i det allteftersom.

Har i alla fall blivit lovad av BM att jag ska få åka på UL den 11/1. Så att jag får se att det lilla livet verkligen finns där inne. Hoppas hoppas hoppas. Mycket spännande. Och min kära (oförstående, oinsatta) sambo har lovt att följa med. Känns bra
  • Jania
    mallanis skrev 2011-01-02 15:05:10 följande:
    Mabaja- fantastiskt bra hoppas nu att påvägs bebis fattar alvaret! Åh du livet går lite upp och ner så man kan fatta när man verkligen har det bra ;)

Småland- Vilken festlig dröm!

Jania- Intressant info! Har vi en "miljönörd" till i tråden =) finns det altså ftlater även i krämer?

Färnevik- Kan inget om sf mått..... Snart kommer jag ner till dina trakter för att hälsa på min släkt! Har ni fortfarande massa snö?
    Nja, miljönörd vet jag inte om jag ska kalla mig. Men det skulle kännas ruttet om jag medvetet använder sån't som jag vet kan skada mitt framtida barn.
    Min gulliga syster gav mig en lapp med sånt man kan göra för att få i sig mindre gifter. Det mesta runt oss är ju ganska nergiftat, jeans, vattenavstötande kläder, TV-apparater (främst nytillverkade som avger gifter i början), krämer....jaaa, det finns mysiga kemikalier i det mesta. (Det finns tydligen ftalater i krämer)

Det är ju tyvärr lite skrämmande, men det går att undvika en del grejor faktiskt å så kan man tvätta sina nya kläder innan man använder dem så försinner mycket av det läskiga.
  • Jania

Vad gör du med en alkogel? Är inte det uttorkande?
    Jag har större delen av mitt vuxna liv varit ganska sparsam med krämer å grejer. Men det är först de senaste åren som jag insett hur mycket skräp det egentligen finns i allt sån't där. Sån't som många ggr är onödigt och i vissa fall till och med motarbetar eller skadar kroppens egna funktioner.

Några orsaker att inte använda krämer å sån't:
    1. Jag är överkänslig mot parfymer (migräniker + känsliga luftrör, å sen finns det ju andra som kan ha problem med dofter)
    2. Det är kladdigt eller i vägen på annat sätt på dagen (smörjer läppar å händer på natten)
    3. Tar en massa tid
    4. Babyolja i duschen är skönare
    5. Det kan torka ut istället för läka huden
    6. Dyrt

Ja...nu vet ni nästan hur jag funkar..... Hahahaa

Parfymer borde ju vara lugnt tycker jag, enda är väl om de innehåller metaller som kan vara skadliga, men det gör de nog inte nu för tiden. Jag tror inte du behöver oroa dig för parfymerna

• Jania

Tack alla för välkomnande och tack för peppning mot illamåendet

• Jania

Muffe: Jag använder själv inte så'n där gel...utom på sjukhus å sån't om det finns. Det är väl uttorkande. Vet faktiskt inte om det är nå'n fara, du kan ju kolla innehållet så vet du om det finns nå't knas i å ta ställning då.

mallanis: Säkert har vi fått i oss massor, men jag tror ändå att man kan göra ganska mycket för att förbättra läget. Kroppen är många ggr jätteduktig på att rensa ut saker å ting. Bara att vi hela tiden byter hud säger ju en del om kroppens eget underhåll av maskineriet så att säga.
    Tvätta jeansen du, det skulle jag göra. Men helst vill jag hitta ekologiska, fast det är inte alltid lätt. Å jag skulle nog tvätta dem ändå   Haha...noja

• Jania

Hörnni....vad är RUL SF och TUL?

• Jania
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-02 18:41:14 följande:
    Du har fått dina svar av massa kuniga goa flickor
    Inte lätt med massa förkortningar hihi jag förstod inte häller innan
    Ja, braiga svar

Jo, det blir ju lite svårare att hänga med om man inte kan de där förkortningarna. De är ju inte några grejer som är erfarenheter eller ens aktuella för mig ännu...men jag kommer igen å spamar tråden med alla förkortningar sen....Moahhaahaaaa
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma