Inlägg från: Nikki GBG |Visa alla inlägg
  • Nikki GBG

Plus igen efter mf/ma

har en fråga angående det här med att resa när man är gravid...
    är gravid i v 5 i morgon "troligtvis" haft en sparsam blödning under ett par dagar från bim.. som jag hoppas var ofarlig..(ska till sjukhuset idag och ta hcg för de vill se så det ökar som det ska, ev vul senare i veckan beroende på vad hcg visar)
     min sambo fyller 30 och vill hemskt gärna bila ner genom europa till Italien under 10 dagar under våran semester om en vecka.. kommer då vara i v 6-7, mår än så länge bra men man vet ju inte när illamåendet dyker upp. sen är jag lite orolig eftersom jag redan har 2 tidiga missfall bakom mig.. med bil, visserligen en ny och säker audi så kommer man inte hem så fort om något skulle hända utomlands.
    jag har även diabetes typ 1 vilket innebär lite mer komplicerad graviditet.
    jag och min sambo har aldrig rest utomlands tillsammans och detta är kanske vårat enda tillfälle på ett bra tag att få resa tillsammans ensamma. jag vill unna honom detta också när han fyller 30 och allt..
    vi kommer övernatta i 3-4 olika länder och man tänker ju på det här med ehec och magsjuka..
    vad man inte ska äta osv.. jag är orolig för ganska mkt och hade helst tagit flyget ner men förstår min sambo, ny bil och självklart vill han bila då.. man ser dessutom såå mycket mer på vägen ner än man gör från ett flyg.
    vad bör man speciellt tänka på som gravid och vad ska man ha med sig i bagaget??

• Nikki GBG
    Mamma till W skrev 2011-07-03 10:24:17 följande:
    Jag reser mer än gärna när jag är gravid även om min resa till Egypten inte gick kanon. :)

Försök leva som vanligt är mitt tips- oroa dig inte över själva resan eller mat och så. Ät som vanligt, var som vanligt... Angående ehec så är det ju groddar man ska undvika.
    fast man måste ju va extra försiktig som gravid och speciellt när man har diabetes och är tvungen att få i sig mat hur dåligt man än mår. man klarar inte infektioner lika bra heller..
    var själv i egypten i december och januari, var inte gravid då men blev fruktansvärt magdålig efter att ha ätit en egyptisk julbordsbuffé.
    sugarrush skrev 2011-07-03 10:31:11 följande:
    Tänk på det vanliga... drick bara vatten på flaska, ingen mjukglass, undvik alltid is i dryck som du beställer (den är ofta gjord på kranvatten). Färsk sallad kan ibland vara sköljd i dåligt vatten också. Kolla att ala mjölkprodukter är pastöriserade. Kolla att köttet är genomstekt.
    Har blivit lite nojig själv nu när min kille har haft en magsjuka i flera veckor efter en turkietvistelse. Förmodligen fick han i sig ngt skit via is i drycken eller sallad som sköljdes i kranvatten.
    tack för de bra tipsen Gladmin kille blev oxå väldigt dålig i turkiet, låg magdålig med hög feber där nere.. vet många som blivit magdåliga i just turkiet..
  • Nikki GBG

var ingen ny graviditet som jag trodde, hcg hade sjunkit till 50, var 69 för 1,5 v sedan.
    sjunker bara extremt långsamt på mig..
    så min blödning var mens iallafall vilket innebär ägglossning på söndag eller måndag..
    snart iallafall..Glad

• Nikki GBG

tror jag plussat idag på bim!!Glad
    både jag och min sambo ser ett mycket svagt streck men det är så svagt att det inte fastnar på bild i min kamera..
    men gårdagens test var totalt blankt så skillnad ser man.
    men undrar om testlagrets stickor kan ge falska plus eller visa skuggstreck som ändå är negativt???
    kommer lägga upp en bild på morgondagens test om det är starkare än idag...
    så nu börjar oron över ytterligare ett missfall då jag nyligen haft 2 missfall på raken, ett i mars och det senaste den 29 majRynkar på näsan
    den här gången är kanske förutsättningarna bättre då jag både äter 1/3 albyl minor/dag och smörjer mig med progesterAll 2 ggr/dag...

• Nikki GBG
    SoMa72 skrev 2011-07-29 12:04:09 följande:
    Nu ska det gå vägen ska du se, gumman! Upp med bilden imorgon! Och jag svarade på Testlagrets i den andra tråden.... Tror du kan lita på testet, bara se till att det blir starkare nu
    tack så mycket! {#emotions_dlg.flower}Glad hoppas det, borde va expert på testlagrets tester vid det här laget, 3e gången jag e gravid nu under loppet av 5 månader så det har väl blivit 100 tester eller ngt hehe..
    MCT79 skrev 2011-07-29 14:13:32 följande:
    Håller tummarna för dig! Stenhårt!!
    tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Nikki GBG
    Safireee skrev 2011-07-29 15:21:14 följande:
    Grattis till plusset! Jag har också tagit mängder med Testlagrets tester och något jag har lärt mig är att det finns inget som är så vitt som ett helt blankt test. Cool
    Hoppas att det ökar som det ska nu. Nu är det verkligen din tur! Jag åt också albyl minor fram till RUL (och oavsett om det var det som gjorde det eller ej så är det ju alltid bra med lite tro och placeboeffekt!)  
    vet inte om jag vågar säga tack än för när jag tempade nyss hade den gått ner från 37 igår till 36,7 Rynkar på näsan
    kanske bara e en tillfällighet eller så kanske mensen kommer idag iallafallRynkar på näsan
  • Nikki GBG
    SoMa72 skrev 2011-07-29 15:49:49 följande:
    Det där med tempen ska man inte lita på... Har läst av andra gravida att deras temp droppade och de trodde det var kört osv, men det var det INTE.. Så sluta tempa nu!
    men nu tror jag verkligen jag blivit snuvad på konfekten! fick mensen nu tror jag, blöder iallafall och gjorde ett nytt gravtest som var totalt blankt! Rynkar på näsan så skuggstrecket i morse måste vara ett spökstreck eller så vet jag inte...
  • Nikki GBG
    MCT79 skrev 2011-07-29 18:00:20 följande:
    Men fasen vad trist.... beklagar.. verkligen... kraaam!
    ja jag blev så glad i morse när både jag och sambon såg skuggstrecket och så var det inget iallafall Rynkar på näsan trodde inte testlagrets test kunde visa spökstreck!
  • Nikki GBG
    MCT79 skrev 2011-07-29 18:03:52 följande:
    Det KAN vara så att ägget började fästa men att nått gick snett och det stöttes bort direkt... det går ju såklart inte att svara på...  :(
    ja eftersom jag redan har 2 missfall i rad i bagaget så skulle det inte förvåna men kommer inte få det bekräftat ändå denna gången eftersom testet nu är blankt, alltså ingen utredning förrän kanske 4e gången man får missfall Rynkar på näsan
    Mamma till W skrev 2011-07-29 18:08:43 följande:
    Beklagar nikki! Det kan vara ett tidigt mf tyvärr. :( jag började blöda på dag 28 med w i magen och ringde till gyn där de sa "hade du inte testat i förväg hade du aldrig vetat om du var gravid". Fast jag var på bim +3 då jag hade kort cykel. Och ja de antog att det var ett tidigt mf helt enkelt.
    hoppas det var fel på testet och att det nu är vanlig mens jag fick, skulle ju ha den idag.. har inte ont, inte den minsta mensvärk, mkt konstigt, brukar ha ganska ont de 2 första mensdagarna..
  • Nikki GBG
    Odetta skrev 2011-07-29 18:34:27 följande:
    Nikki: man måste inte ha 3 bekräftade mf, det räcker att du säger att du haft det. Beklagar fö massor *kraaam*
    oki fast jag tror det var vanlig mens faktiskt för det ser ut som det, samma mängd oxå på beräknat datum, inga klumpar heller som mina 2 tidigare missfall..
    dessutom hatar jag sjukhus så ju mindre tid man behöver spendera där destu bättre..
    hoppas på bättre tur i augusti att det blir ett riktigt fint plus Glad
  • Nikki GBG
    Safireee skrev 2011-07-29 19:29:53 följande:
    Nikki: Usch vad tråkigt! Beklagar verkligen!
    Månaden innan jag plussade med nuvarande så fick jag troligtsvis ett jättetidigt missfall (BIM+1). Testade supersvagt positivt och hade ligamentsmärtor i en vecka innan, något som jag bara haft de fem gånger jag varit gravid (har gjort 15 försök). Så antagligen hade ägget fäst, börjat bilda hCG men sedan släppt igen och runnit ut med något som jag annars hade misstagit för mensen. Det var precis som vanlig mens för mig eftersom det knappt hade blivit något alls av ägget. 

Jag har inte kunnat bekräfta något av mina missfall eftersom jag inte hunnit in på VUL (vecka 5-6), men jag fick ändå göra utredning. 
    Hoppas på augusti för dig! {#emotions_dlg.flower} 
    tack snälla du {#emotions_dlg.flower}beklagar dina missfall oxå
    vad gav din utredning och hur länge fick du vänta på den??
    alla mina missfall har kommit inom loppet av 5 dagar efter bim så jag undrar varför ägget befruktas men inte fäster eller fäster men släpper igen!??
    för jag verkar ju ha lätt för att bli gravid men sen blir det tidigt missfall Rynkar på näsan
  • Nikki GBG
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-07-29 21:04:46 följande:
    Beklagar verkligen nikki!Livet e inte rättvist.
     Kanske behöver din kropp en liten paus med så många mf på raken. Kanske ge den en månads paus eller nåt.. Och prova skicka en sån remiss som Safireee pratar om.
    Hoppas verkligen de tar sig för er snartHjärta 
    tack :) fast jag har bara haft 2 missfall inte tre så utredning väntar jag med tills dt blir 3 vilket jag inte hoppas att det blir.. det har nu gått 2 mensperioder sedan missfallet så vänta tänker vi inte göra.. vi hoppas på 3e gången gilt om 2 veckor att det tar sig Glad
    vad glad man blir när man läste hur din dag varit och att du äntligen får ditt 3d/4d, efter regn kommer solsken! Glad

kramHjärta
  • Nikki GBG
    sugarrush skrev 2011-07-30 00:07:04 följande:
    Nikki, beklagar om det nu är ännu ett tidigt mf. Men du, se inte utredning som ngt besvärligt, se det som en chans! Nu kandu få massor av övervakning och hjälp nästa gång du plussar! De är snälla när det handlar om upprepade mf, det är iaf min erfarenhet.
    tack men det var inget tidigt missfall det var vanlig mens denna gången. 2 missfall e tydligen ganska vanligt utan att ngt behöver vara fel i kroppen enligt de på gynakuten men blir de 3 missfall så kommer ja självklart begära utredning :)
  • Nikki GBG
    igår när jag pratade med en barnmorska fick jag reda på vad mina 2 tidiga missfall ev kan ha bero på!!!

har sedan jag började försöka bli gravid ätit borago-kapslar och blivit gravid lätt men fått 2 tidiga missfall, båda i v 4.
    jag har ätit 2 per dag från mens och slutat när jag plussat. läste flera artiklar att borago innehåller prostaglandin som används vid kemisk abort! så jag ringde mvc där jag bor och en bm där sa att det framkallar sammandragningar som leder till att livmodern tömmer sig Gråter
    prostaglandin används även för att sätta igång en förlossning!
    fick inte reda på så mycket mer då barnmorskan inte var så insatt i boragos exakta påverkan på kroppen men hon rekommenderade inte att mixtra med hormoner och naturpreparat på eget bevåg!
    så hur bra är det egentligen att äta borago/epa-glandin efter man haft ägglossning!???
    de hittar inga som helst fel på mig så jag är rädd att mina 2 missfall beror på att jag fortsatte äta glandin enda tills jag plussade??
    eller så kanske jag bara skulle ha tagit 1 tablett per dag, inte 2??
    någon mer som fått missfall då ni ätit borago/epa-glandin???
  • Nikki GBG

om man är gravid och måste gå på spec-mvc varannan eller varje vecka. men jobbar 8-17 måndag-fredag och inte har möjlighet att endast ta ledigt 1 timme eller 2 utan måste ta ledigt en hel dag för att gå på läkarbesök. förlorar 1000 kr varje dag jag är ledig så ta ledigt kan ja inte utan ersättning. vet ngn hur det funkar!? blir man sjukskriven ett visst antal procent för att kunna gå på spec-mvc? eller kan man få annan ersättning??

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma