acure skrev 2012-11-08 15:48:47 följande:
Lisa: ja, ett samtal är det nog värt så man får rätsida på det hela! :) tack
Småbustroll: vad konstigt att det inte finns gravidförsäkringar i Norge, men om det finns annan ersättning att få så kanske det i slutändan blir likvärdigt ändå. Och kanske är de inte lika stränga när man ska teckna barnförsäkring sen?
Baby lei: Här (Västerås) fick jag till svar att "det är faktiskt inte du som bestämmer om du ska få ett snitt eller inte, det bedömer vi läkare". Hemskt snorkigt och nonchalant sagt. :( jag kanske borde vända mig till ett annat landsting. Önskar du planerat snitt?
Samtidigt har jag ju såklart en önskan om en drömförlossning där smärtlindringen funkar exemplariskt och allt går i lagom takt och inga komplikationer tillstöter. Men det är själva grejen att ingen kan garantera att nästa förlossning blir precis som jag vill som gör att jag tvivlar och blir orolig. :(
Jag har aldrig fött barn, men är livrädd för smärtan vid en förlossning. Jag har varit det så länge jag kan minnas.
Min syster födde barn i Frankrike och min bästa vän i USA, och där bedövar de på ett helt annat sätt än vad man gör här. Då kvinnan är öppen 2 cm sätter de epiduralen, och doserar den så högt att det inte gör ont. I Sverige gör man inte det, för man vill att kvinnan ska kunna vara uppe och gå osv. Det kan man inte när man är så bedövad. Men jag säger som min syrra... Promenera kan jag göra en annan dag.. hahaha!
De behöver ibland komplettera med värkstimulerande dropp (men inte på min syrra eller kompis), men inte heller det känns tydligen när man är så bedövad.. Såvitt jag vet har de inte större förlossningsskador i Frankrike och USA än i Sverige. Och inte fler barn som dör vid förlossningarna heller.
Jag har all respekt för kvinnor som inte alls är rädda och vill föda vaginalt och som vill känna hur det känns osv.
Men jag vill ha mitt barn så smärtfritt det bara går. :)
Så kunde jag få föda vaginalt med den här typen av bedövning skulle jag nog våga prova det, men som det funkar i Sverige nu så tror jag att kejsarsnitt är det enda alternativet för mig.