• Lallan

Plus igen efter mf/ma

acure skrev 2010-08-16 07:24:13 följande:
    En knäpp fråga kanske:När jag var upp och kissade inatt hade katten bajsat på badrumsmattan, hon brukar aldrig göra något utanför lådan så jag antar att det bara var tillfälligt, men jag kände inte att jag bara kunde lämna bajspluttarna där åt sambon utan tog och spolade ner dem själv. Jag använde mycket toapapper så att jag kom aldrig i kontakt med bajset men jag oroar mig ändå för att jag ska ha fått nån toxoplasmosparasit. Har visserligen en innekatt, men har varit uppväxt med utekatter hela livet så troligtvis har jag redan toxoplasmos sen innan graviditeten, men jag oroar mig ändå. Tror ni att det är någon fara? Jag tvättade händerna säkert 4 ggr efteråt och tog handsprit lika många ggr. Hur gör ni andra som har katt?

Så länge man tvättar händerna efter så ska det inte vara någon fara. Det är vanligare att man blir smittad av rå köttfärs än av kattbajs.
  • Lallan

Välkomna alla nya!

Nu när man börjat jobba igen så orkar man inte med att vara här inne lika mycket längre tyvärr. Idag är jag dock ledig och har lämnat ungarna på förskola samt förskoleklass och ska snart iväg på bm besök. Hoppas att allt ser bra ut även om jag starkt misstänker att järnvärdet sjunkit ytterliggare. Vågar knappt säga det men den här gången längtar jag verkligen tills jag blir sjukskriven och får gå hem men det lär nog dröja några veckor i alla fall. Börjar nojja över att dom ska födas för tidigt och att det ska bli tid på neo och sånt också. Går säkert bra men mycket tankar som far i huvudet just nu.

Odd: Härligt att allt såg bra ut.

Skickar iväg en kram till Färnevik också! Hoppas att du blir bättre snart och får komma hem igen!

Dax att dra, har tid 9,30! Ses senare

• Lallan

Daniela01: Massor av kramar till er Beklagar verkligen, så orättvist!

Angående råa ägg så är Sverige ett av mycket få länder som i princip inte har salmonella i äggen. 100% säker kan man aldrig vara men i Sverige så är det 99% säkert medan andra länder nästan alltid har det.

Philadelfia räknas som färskost och ska vara okej att äta.

• Lallan

Är i v 23 och min oro finns fortfdarande kvar men nu har den ändrat sig till att oroa sig för förtidig födsel. Men visst trots att dom både syns och känns tydligt så oroar jag mig varje gång hos bm för att hon bara ska hitta hjärtljud på den ena.

Trodde någonstans i början att jag skulle vara lugnare med två i magen då oddsen för en frisk levande bebis ökar men istället blev det tvärtom med mer oro. oddsen att något går snett ökar markant med tvillingar och det hela vägen men men bara att hålla tummarna. Det positiva är att man får betydligt mer övervakning av graviditwetn vilket passar mig alldeles utmärkt just nu.

Grattis till alla nyplussade, håller tummarna för er! 

• Lallan

Mabaja: Kul att höra att du haft det bra!

Apropå krämpor och strandade valar så känner jag mig så trots att jag bara är i v 23. Jag sitter i soffan och pustar och stönar och kan knappt resa mig upp. Jag är inte så stor än men det känns betydligt mer än vad det gjort tidigare graviditeter. Med dom två första jobbade jag ju in i det sista och var väldigt rörlig och aktiv hela graviditeten men inte den här gången. Kände visst medlidande med bordsällskapet då jag nu själv vet hur olika det kan vara. Hoppas på sjukskrivning inom några veckor vilket jag aldrig gjort tidigare.

• Lallan

Mabaja: Håller med om att man inte behöver överdriva åt något håll och att egotrippade människor inte är speciellt roliga
      Kände bara att jag tänkte lite annorlunda nu när jag själv har mer krämpor än tidigare.

Andningslarm har jag haft funderingar på tidigare också men aldrig köpt något, får se hur det blir den här gången. Har minnen av att jag var livrädd första halvåret med båda ungarna och det är ingen höjdare. Nackdelen är bara att allt blir så dyrt, babyskydd 3000 spänn+andningslarm 3000 spänn men man vill ju sina barns bästa och då kostar det helt klart.

• Lallan
    Odetta skrev 2010-08-22 19:20:39 följande:
    Men du, Lallan...du bär faktiskt på 2!!! Det blir ju som dubbla veckor då...så du är som i v46 och inte bara v23

*kram på dig*
    Nej du, så illa som dubbla veckor ska vi då inte ha det
  • Lallan
    sugarrush skrev 2010-08-22 19:46:53 följande:
    Det där larmet som någon nyss rekommendrade kostar typ 1600, så visst kostar det lite men lyckligtvis ä inte så mkt som 3000...
    Vi kommer absolut att satsa på ett larm! Mycket för att våra kompisar har sådana och är helnöjda.
    Smällar man får ta när det inte blir riktigt som man tänkt sig

Även om allt blir mycket dyrare nu än vad vi trott då vi ju redan "hade allt" så är det rätt kul att få köpa ny vagn, bil mm som jag inte fått göra annars
  • Lallan
    sugarrush skrev 2010-08-22 20:36:46 följande:
    ååh halva mitt inlägg försvann!
    Jag börjar om:

Hihi ja, det finns väl ett rätt schysst utbud av tvillingvagnar? Phil&Ted verkar smidiga, de är så smala.
    Vi var i England och kollade på vagnar (sambon kommer därifrån och vagnarna är mkt billigare där) och de hade ett märke som hette Out and About. Deras tvillingvagn var sjukt lätt och lättkörd, lättare än många singelvagnar.
    Kanske något att kolla upp?
    Phil & Teds funkar nog inte så bra till två nyfödda tvillingar (om jag förstått rätt) då det är en ssyskonsits som sätts på. Har sett flera andra smidiga läckra modeller men jag gillar ju stora rymliga robusta saker så det är vad som blir Dom får en stor liggdel att mysa i tillsammans (eller slåss i om dom är som storebröderna )

Blev nyfiken på hur vagnen som du skriver om ser ut så nu ska jag googla Är man vagnnörd så är man
  • Lallan

Jorå hittade den!

sugarrush skrev 2010-08-22 21:06:11 följande:
    Samma här! Eller rättare sagt, sambon är vagnnörden här. Han var besatt av att hitta rätt vagn när vi var gravida sist. Inte bara hämtade han tusen broschyrer, han satt även på kvällarna och kollade youtube-filmer om hur olika vagnar veks ihop...

Sedan hade vi typ bestämt oss för en, så när vi var i England sist (då var jag inte gravid än) så skulle vi kolla in den. Men vi blev superbesvikna! När vi stod där och fick prova dem i affären var den vi tittat ut supertung och knakade när man körde lite hårdhänt i den!
    Tanten som hade affären var dock superengagerad i oss och gav oss personlig konsultation i typ en timme, och efteråt visste vi exakt vilken vi skulle köpa - en Bugaboo Cameleon. Den är dyr i Sverige, men typ 30-40% billigare i England. (Med den tror vi att vi kommer kunna ha samma vagn från födsel till barnet är 4 år. )

Det roligaste var nog när tanten frågade när barnet var beräknat... vi som inte ens var gravida (fast det var den helgen jag hade ÄL och blev gravid, men det hade vi ju förstås ingen aning om). Vi blev lite röda i nyllet och mumlade "till våren". Men ha! Nu stämmer ju det!

Likabra å vara väl förberedd, önskar att min sambo delade mitt intresse men icke!

En tjej i en annan tråd som jag hänger i har uppemot 200 vagnar och nu väntar hon sitt första barn

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma