• Evve81

Plus igen efter mf/ma

Sötfilur: Jagtror det är vanligt att man känner så och visst blir livet aldrig mera vad det varit men ett barn ger ju så mycket mer! det man vill kan man göra. Men vissa saker ändras. Vi brukar tex åka mycket skoter men det blir ju inte alls mycket nu likaså fjällresorna men det man vill det går!

Färnevik: Kan du inte få nåt att sova på då. Ett snitt är ju en jättestor buk operation som man helst inte vill göra. men du kan ju skriva in det i din journal som du fått tips på! Visst har du ju fler barn också för om man blir snittad så får man väl inte lyfta annat än bebis o.s.v. i en månad.

Jag har känt bebis flera gånger i em på jobbet. Kan säga att jag börjar se VÄLDIGT gravid ut såg jag. Dessa trots min tjocka mage. Ett under att ingen kollega frågat men efter RUL ska jag berätta på jobbet med tänkte jag.

• Evve81

Just ja. Under själva förlossningen är det rätt praktiskt med deras snygga sjukhusskjorta. Det kan ju bli blod och grejor på den och då är det skönt att bara lägga den i tvätten. har det varit min egen har jag nog slängt den kan jag säga

• Evve81

Färnevik: Jag hoppas du kan bli igångsatt nästa vecka så behöver du inte fundera mer och att du får må bra efter förlossningen!

Telge: Det har jag med och jag har haft hela tiden. Halsbränna med. Att dricka ISKALLT vatten funkar för mig eller att tugga mandel

• Evve81

Telge: Jag tror att det är vanligt att man dricker mycket när man är gravid. Jag dricker MASSOR mer än i vanliga fall. Säkert flera liter mer än i vanliga fall. Men det är ju cokså ett tecken på diabetes men i någon tråd här har vi diskuterat just detta.

Imorgon ska jag få åka bil till jobbet Ok jag har bara 1 km så jag går för det mesta men imorrn måste jag åka några ärenden efter jobbet och ibland är det så skönt att slippa gå. Barnen är sjuka så de kan ju inte följa med utan maken får vara hemma med dem så jag tänkte minsann gå på lite rea också.

• Evve81

Mabaja: Har du UC? Det har jag med. Har under mina tidigare graviditeter mått jättebra (bättre än annars) nu verkar dock järntabletterna ställa till det för mig och mina tarmar.Man ska ju inte äta järn när man har UC under en längre tid......

Ska lägga mig nu. Jag får läsa imorrn!

• Evve81

Marlyn: Jag håller tummarna för dig!

Mabaja: Jag har ju jättebra HB 133 (eller hade i januari) men mitt Ferritinvärde är på 17 tror det ska vara betydligt högre sedan såg min tarmdoktor att det var blodplättar eller nåt som finns i blodet som var alldeles för små. Man ska ju kunna få en järnspruta men det har jag förstått inte heller är riskfritt. Har varit på väg och ring min bm hela veckan men de har så dumma telefontider precis när jag jobbar som bäst......

Snart är det helg. Känns skönt även om vi lär få tillbringa även denna helg inomhus. Tror vi har varit inne alla helgen i 5 veckor vi har varit sjuka 3 st och i 2 helgeer har det var så kallt att man inte vill vara ute. VI som egentligen är utemänniskor!

Jag vabbar 2h på morgonen och sedan är det 4h innan jag tänkte åka på stan själv MEN nu har sonen 38,7 på morgonen så jag måste ringa VC och hoppas jag får en tid nu på em till honom för jag tror att nåt fel är det. Han har ju dessutom alltid så himla ont i magen och feber och ont i magen får man ju lära sig att det inte är någon bra kombination   Är ju livrädd att han håller på utveckla samma tarmsjukdom som jag har.

• Evve81

Marlyn: Jag håller tummarna

Telgebo: Jag ringde nog inte min bm för inskrivning förrän i v 8. Själv inskrivningen var i v 12 ännu senare med sonen!

EGO: Jag har pratat med min bm idag om att min mage inte klarar järntabletterna. Så jag ska dit och ta ett blodvärde idag så får vi se. SEdan måste jag ringa min tarmdoktor för det är ju han som tydligen är ansvarig för mina tarmar och det lutar väl åt en järninjektion. Den får man tydligen på förlossningen ?!  Nåja ska väl ta tag i att ringa upp till sjukhuset med då så det är ur världen!

• Evve81

Gisses vilket liv det är här i tråden. Har suttit LÄNGE och läst i kapp det ni skrivit mycket är på sandlådenivå! Men skyddat boende får man i alla fall inte bara så där!

Sofy: Lycka till och du tar väl med dig gubben va?! Snart kommer han nog din prins. Då menar jag alltså bebis

Småland: Hoppas bowlingen gör susen!

Marlyn: Skickar en bamsekram till dig och hoppas att du kommer åter till tråden snart!

Jag har varit till bm idag eftersom jag inte klarar av järntabletterna. Jag fick göra 2 stick i fingret och hon kollade blodvärdet 4 gånger och fick resultat mellan 122-137?! Känns ju verkligen som att det var betryggande. Hon tyckte inte att jag behövde äta mer järntaletter förrän jag pratat med min tarmdoktor så jag hoppas han ringer innan tisdag när jag ändå ska på sjukhuset. Blir det en järnspruta får man tydligen den på förlossningen. Känns ju verkligen motiverat i v 19...

• Evve81
    MCT79 skrev 2011-03-04 17:10:03 följande:
    Oh gud... när ska jag komma?!
    Jaha. Måste ärligt säga att min BM ibland verkar ha 0 koll. Så jag hoppas min doktor hör av sig efter helgen annars måste jag ringa igen på måndag och ta brover och be om ett blodvärde och så.

Sofy: Lycka till!!!!
  • Evve81
    MCT79 skrev 2011-03-04 17:30:11 följande:
    Jag tror inte det är nån fara med ditt blodvärde iofs.. man hade aldrig fått 137 om du inte hade ett högre förstår du? SÅ jag tror mer att det är närmare 130 än något annat.
    Olustigt att hon inte verkar ha koll? Kan du byta?

Jag har givit injektion med järn nångång och jag vet att den ska ges väldigt långsamt.. först ger man en testdos och ser att patienten klarar av det å sedan resten..saaaakta.. förmodligen därför de vill göra det på förlossningen där man har mer koll på dig och tillgång till allt ifall du skulle reagera. Det har man ju inte på en mödravårdsmottagning på samma sätt.
    Jag tror inte heller det är någon fara. Det som är problemet är att jag har en tarmsjukdom som kan ställa till det lite. Jag har inga större problem med mina tarmar men det är inte bra att äta järn men jag skiter i detta nu för min tarmdoktor kommer nog ringa till veckan och han verkar ha mer koll i alla fall än vad hon har. Men han vill inte ta några risker med graviditeten vilket känns skönt!

Sedan måste jag också lägga till att på mitt VUL var bebis några dagar mindre än vad jag räknat och jag fick förklaringen då att när det är så litet så är det svårt att mäta så att storleken blir exakt så bara för att det skilde 3 dagar så kan det lika gärna bero på att det var svårt att mäta.

Sedan har jag känt bebis nu när jag suttit vid datorn så skönt!

Min mamma berättade att vi har kollegor som frågat om jag är gravid Jag har ju inte berättat på jobbet utan det får vänta till efter UL men mamma hade berättat för den som frågat så det kanske är många som vet det......
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma