• Mabaja

Plus igen efter mf/ma

Bjornis skrev 2010-08-13 18:32:13 följande:
    Ja du Mabaja. Fy fan vilket år. Mitt år var också crazy med två brutna fotleder och 2 mf och 1 ma. Men alla dödsdall du gått igenom. Hu. Hemskt att läsa bara. Förstår att plusset kom lite som en känsla av vändning! Och härligt att det visade sig vara det! Solig

En intressant historia kring det att plussas efter en nära anhörigs bortgång så var mitt ex föräldrar barnlösa i många år. Det gjordes ju inte så många utredningar på den tiden (70-talet) så de gick flera år och kämpade och hon var till och med skengravid (ordentligt) en gång. Men så dog hennes bror och några dagar senare fick hon veta att hon var gravid med mitt ex! Så häftigt!
    Ja nu var det ju ingen vändning.. eftersom det blev ett ma... "när ett liv släcks, föds ett annat" - det var den jag hoppades på. men vårt slocknade tyvärr lika fort.

Nya graviditeten väntade vi mest på att få konstaterat att det inte var en fungerande graviditet. Sen när jag blödde så mycket, fyra veckor först, sen i vecka 13 och 21 så blev man ju misstänksam, men nu har jag en riktig kämpe i mig.
  • Mabaja
    Längtan efter liten skrev 2010-08-13 21:44:39 följande:
    fredagen den 13 och en rosa flytning på jobbet.. FAN
    Behöver inte betyda katastrof, du har ju fått se ett litet hjärta! Försök slappna av eller åk in och gör nytt vul! :)
  • Mabaja
    EricaN81 skrev 2010-08-14 16:53:31 följande:
    usch vad en del råkar ut för många mf och ma...jag hoppas jag klarar mig ifrån fler..iaf nu..känns som tiden sniglar sig fram så här i början...

Vilka veckor är ni andra i som är här? var ni oroliga/nojiga i början? Fler som har/hade ömma bröst..när försvann det i så fall? I min förra graviditet försvann det ca 1 vecka innan mf så när det försvinner kommer jag bli nojjig...
    Jag är i vecka 34.

Mina har ömmat till och från under hela graviditeten!
  • Mabaja

Längtan efter liten: Du måste börja tro på det här, se det positiva! Annars kommer du ha långa månader framför dig om du ska vänta missfall hela graviditeten.

Jag blödde som sagt mellan vecka 5-9, 14 och 21! Men min bebis mår bra och har gjort hela tiden!

• Mabaja

På mitt rul låg min moderkaka perfekt, högt upp. På vul i vecka 14 var den lågt sittande... Sen i vecka 29 på 3d-ul hade jag moderkakan i bakvägg utom en liten del som var i framvägg. Så för er som har den i framvägg, den kan flytta på sig! :)

Här bankar det mest hela dagarna. Roligast är när den spjärnar emot så jag har en fot eller knä på vänster sida, en rumpa på höger sida och trycker ner huvudet mot min kissblåsa. Då är det bråttom till toaletten! :)

• Mabaja
    Bjornis skrev 2010-08-15 17:23:48 följande:
    O, kan den flytta sig. Intressant. Nu på rul låg den i framvägg fortf men hoppas kiddot sparkar bak den till ryggen så jag kan få se en spark snart!
    Jag trodde inte att den kunde flytta sig mer än upp och ner typ eftersom moderkakan ska flyttas upp i takt (för det mesta) med att livmodern växer. Men min har verkligen flyttat runt ordentligt. För var troligtvis pga lågt sittande moderkaka som jag blödde i vecka 14. Jag blev jätteglad på rul när den låg på ovansidan.. och så plötsligt ligger den i bakvägg med en flärp i fram på 3d-ul :) och då måste den ju ligga ganska långt ner eftersom den körde in huvudet i moderkakan nästan hela tiden. :)
  • Mabaja
    Längtan efter liten skrev 2010-08-16 08:21:17 följande:
    Tack tjejer. Jag vet att jag måste ändra mitt tankesätt, men det är så himla svårt när man först har gula flytningar, sen beiga flytningar, sen bruna flytningar, sen rosa, sen bruna och nu mellan brun beiga. Hela dagarna slits man mellan hopp och förtvivlan. Ena stunden vågar man tänka på bebisrummet och andra sekunden planerar man det värsta. Jag vet att jag inte kan hålla på så här men jag kan inget annat. Hur ska jag göra för att må bra ?
    du kan försöka börja tro på det läkaren sa till dig, att du har fullt normala flytningar! :) Även i färgväg! Okej, rosa är inte kul, men det betyder inte katastrof, det är jag ett bevis på! :)

pinklove: Jag har fyra katter. I början fick jag inte ta kattlådan då min svärfar hade kollat upp om det här med toxoplasmos. Men efter några veckor, typ när jag var i v 8-9 tog jag kattlådan ändå. Mina katter är utekatter och gräver i jord hela dagarna! :) och vad jag vet så har inte jag fått några problem.
  • Mabaja

Jo en sak till... Ska till bm idag! Har varit helt störd pga det då de ska kolla vikten (jag är överviktig och mår dåligt över det). Jag har försökt ta massa inolaxol för min kropp fattar inte att nr 2 ska fungera utan hjälpmedel, tack vare min ulcerös kolit och så järntabletter på det. Men har ändå inte gått på toa sen mitten på förra veckan. Trots det så visade vågen + 5.5 kg ( i vecka 34), så jag behöver nog inte skämmas när jag kommer dit i eftermiddag! :) och de kommer få gå på vad min våg visar för det är ju den jag ställt mig på hela tiden. :)

• Mabaja

Åh jag är sååå ledsen och förbannad..

Har precis varit till bm. Och allt bra suddas ut genom en detalj, min vikt!

I morse ställde jag mig på vågen och visade +5.5 kg... Min bm vet om mina tidigare problem med bulimi och stoppar fingrarna i halsen osv. Så på inskrivningen gick hon på vad jag berättade att min våg visar. Det är ca 3 kg mindre än deras. och på inskrivningen skrev hon in *3 kg, vilket var 7 hg för lite så idag tänkte jag säga att jag gått upp 6 kg, eftersom jag inte vill ställa mig på deras våg men ändå få det att stämma med min riktiga viktuppgång.

Nu fick jag en annan bm då min är på semester. och självklart blir det HEEEEEEELT fel! För det första tvingar hon upp mig på vågen så nu står det att jag gått upp 10 kg i deras journaler.... Inte nog med det... Hon säger vikten högt och tydligt så min man hör det... och det är ännu ett stoooort felsteg för han ska ALDRIG få veta vad jag väger...

Så jag är riktigt arg när jag går därifrån och nu sitter jag och tokgråter..

Annars var det rätt bra.... Fick ta om mitt blodtryck för det var ju självklart för högt...

SF-mått: 31 cm
    hjärtslag: 135
    Blodsocker: 4.6
    HB: 119 och det UTAN järntabletter så nu skiter jag att ta de i fortsättningen...

Och inte nog med det, iom att jag varit väldigt viktfixerad (bulimi) så kommer det ju tillbaka, vad trodde jag liksom! Det enda jag tänker på nu är BANTA och TRÄNA!!!

• Mabaja
    Odetta skrev 2010-08-16 18:40:30 följande:
    Men gumman då! *kramar om hårt*

Vet du....10 kg är verkligen INTE mycket med tanke på hur gravid du är!!! Och det är som du säger själv, du har inte gjort nummer 2 på länge...det väger också!

Så SKIT i BM våg och fokusera vad din våg hemma sa!!! Dessutom hade det blivit eftermiddag och då går man alltid upp nått kilo plus att kläderna vägen dem också Sedan tycker jag att du ska prata med din ordinarie BM och berätta om bemötandet du fick idag, så får det inte gå till!!!

När tankarna sedan kommer till vikten....fokusera på lilla bebisen! Du kommer föda fram en liten tjockisbebis med goa runda kinder som man kan pussa på och alldeles underbart knubbiga små armar och ben och världens goaste runda bebisrumpa...det är DET din vikt är!!! 

STORA BAMSEKRAMAR TILL DIG VÄNNEN!!!!
    Men grejen är ju den att det inte stämmer!

Jag slapp ju ställa mig på vågen vid inskrivningen eftersom jag mår så dåligt över det och då tyckte hon att jag kunde gå på min våg och följa den kurvan. eftersom det är viktökningen det handlar om, inte siffrorna.. Och i morse var det 5.5 kg. och jag tycker att det är stoooor skillnad på 5.5 kg och 10 kg bara för att jag tvingas upp på en våg jag inte använt mig förut som dessutom visar + 3 kg mer än min egen.

Jag ska säga till min bm att ändra siffrorna eftersom det visar väldigt olikt min egen våg.

Jag började "försvara" mig över min vikt när hon högt och tydligt säger hur mycket jag väger... att jag gått upp 5.5 kg, inte som deras våg visar, 10 kg... och hon säger "ja det är bra att du håller vikten nere och att du inte gått upp mer".

Ja jag ska ha en knubbig unge, men en söt sådan! :) och TACK för kramen, den behövs!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma