Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Strax dags för inskrivningsbesök nr 2 hos MVC för mig. De hann inte klart förra gången, så fortsättning följer idag. Usch vad jobbigt det känns att masa sig iväg när man mår illa och bara vill spy!

• färnik

MVC-besöket idag gick bra, jag gillar min bm, hon verkar förstående och bra! Har öppen för täta besök med koll på hjärtljud och så, om jag ville det. Hon berättade om en annan mamma som pga oro kom varje vecka redan från v 20, och att det var fullt möjligt för mig också om jag ville. Hon kunde även tänka sig att göra ett försök med att lyssna påhjärtljud om ett par-tre veckor eller så om jag ville.

Hb´t fastställdes till 116, ok ändå med tanke på hur jag mått... Och datum för RUL fick jag också, 21 oktober, 5 veckor dit exakt!

I morgon är det dags för det stora läskiga: KUB! Jag är så nervös! Hoppas verkligen att vårt lilla sprattel är okej där inne... Jag ser fram emot att få se den lilla igen, bara den lever och mår bra.... Och att vi får bra siffror på testet känns också viktigt! Vi får väl se hur mkt jag kommer sova i natt!

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-09-17 17:55:51 följande:
    Ska man gifta sig innan barnet kommer och då vara höggravid? Och hur mår man då? Kommer inte saker i skymundan eftersom det är fokus på bebisen i magen?

Dela gärna med er av era tankar.
    Vi gifte oss exakt på dagen 3 månader innan planerad nedkomst med dottern, borgeligt och lugnt och stilla. Jag har alltid velat gifta mig innan jag får barn, så så blev det.

Kvällen tillbringades sedan på förlossningen med ev hotande förtidsbörd (men det var det inte) och det enda i mat-och dryckesväg var typ japp, dajm och cola från automaten. Tungan ute Ingen optimal bröllopsdag, men åtminstone speciell ocg minnesvärd. *he he*
  • färnik

Idag är jag så LYCKLIG!!! Hjärta

KUB idag, och jag var så nervös (och sååå kissnödig! =))

Bebis mådde toppen, utrustad med allt en liten bebis i magen ska ha; hjärta, revben, magsäck, urinblåsa, två händer och två fötter, näsben, skallben, två hjärnhalvor osv... Så fantastiskt att kunna se så mycket detaljer redan! Bm satte även på ljudet så vi fick höra de där underbara hjärtljuden som slog starkt och fint på 157bpm. Bebis daterades till v 13+1 (enligt både längd och skallmått), flyttad ytterligare två dagar alltså.

Och så testsifforna då, som också kändes väldigt viktiga, även om jag mest var orolig över livet sas. Nackspalten var 1,4mm, vilket ju är väldigt bra, och Bm såg väldigt glad ut när hon kom in och förkunnade att vi fått riktigt riktigt bra siffror! Skrattande
    Trisomi 21: 1: 24 713
    Trisomi 18: 1: 291 670
    Trisomi 13: 1: 686 608

Att få se bebis på skärmen i nästan en halvtimme fick mig att inse en sak. jag är inte bara gravid, jag VÄNTAR BARN! Grymt!!! Nu vill jag plötsligt berätta för hela världen. Flört Bild på underverket, som gulligt "satt i ett hörn" när vi först kikade in, finns i fotoalbumet, jag lyckades inte lägga in ngn bild. Lite suddigt, för jag har fotograferat av den med digitalkameran...

• färnik

Fick leta 50 sidor bakåt efter listan, måste ju flytta mig de där 2 dagarna ju! Flört Hoppas det är senaste listan...

{#emotions_dlg.flower}September 2010 {#emotions_dlg.flower}
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

{#emotions_dlg.flower} November 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

{#emotions_dlg.flower} December 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Lallan - 23 december (ma v11, mf v 14)
    Pyret12 - 24 december 
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)

{#emotions_dlg.flower} Januari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    PåvägMotSyskon - 5-6 Januari.
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 8 januari (2:e försöket efter MF) - en pojke!
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 19 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

{#emotions_dlg.flower} Februari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Cjes- 7 februari (3:e försöket efter MA januari -10, Hade även MF oktober -09)
    Odd - 8 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

{#emotions_dlg.flower} Mars 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 7 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness - 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Färnevik - 23 mars (2:a försöket efter 4 MF/MA. Förhoppningsvis andra barnet
    LittleJunia - 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

{#emotions_dlg.flower} April 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Längtan efter liten - 3 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet
    EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)
    Sofy - 26 april (4 MF sen innan)
    Havsklippan - 26 april (2:a försöket efter mf juni- 10), första barnet
    Sugarrush - 30 april (2:a försöket efter mf juni -10), första barnet

{#emotions_dlg.flower}Maj 2011{#emotions_dlg.flower}
    Muffe80- 1 maj

Muffe: ska kika på varför du inget ser...

• färnik

Tack! Det känns jättebra faktiskt! Nu kanske vi vågar börja berätta... Så småningom blir det väl dax att "komma ut" på blogg och fb också. Men jag vet inte när...

Nu tror jag ni kommer åt bildgalleriet, dock visar det inte nyaste bilden?! Den säger att det finns 4 bilder, men visar bara 3?

• färnik

Tack allihop! Känns så jäkla skönt att det gick bra igår.

Nu vill jag bara sluta kräkas också, eller åtminstonde kräkas mindre... För det här är förjäkla jobbigt. Avundas alla som kan njuta av att vara gravida... För mig är graviditeten bara en lång, jobbig och tämligen sjuklig väg mot lyckan, dvs ett barn. Jag avskyr att vara gravid, men det är ju ett ont måste...

På måndag ska jag träffa mvc-läkaren, och förhoppningsvis få prova ngt starkare än lergigan och primpera, för de fungerar inte vidare bra tyvärr. Lite nytta gör de, men långt ifrån tillräckligt. Jag vill inte må så här 27-29 veckor till, vet inte hur jag ska klara det. Obestämd Det är så mkt svårare att må så här när man redan har ett barn alltså...

Happiness: vad jag har hört, så är det samma resonemang om både ul och dopplers, att de inte ska användas mer än nödvändigt, iom ev uppvärmning/stress av fostret? Men det är så jäkla olika vad folk tycker och tänker om det där...

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-09-18 17:49:52 följande:
    Den mådde alltså prima trots att du knappt fått i dig riktig mat va?
    Jag är orolig att jag får i mig för dåligt med nyttigt men vad ska man göra när man inte kan få i sig ngt?
    De mår i princip alltid prima, trots att man inget får i sig Muffe, du behöver INTE oroa dig för bebis av den anledningen. Det kommer nog sjukvården säga till dig också. Det är DU som mår dåligt, inte bebis. Den tar vad den ska ha. Min första lyckade graviditet är ett bra exempel på detta.

Jag hade hyperemesis även när jag väntade dottern, gick ner 15kg fram till v 20 (sedan gick jag upp 29, fast jag fortsatte spy, det du!!! ingen fattade riktigt hur det gick till men...) och låg inne med dropp i 5 (?) omgångar, kräktes HELA tiden, varje dag sedan v 5 och så resten av tiden ut. Jag åt egentligen bara kolhydrater den graviditeten, främst salta och lite feta (klyftpotatis, pommes, salta kex), inget kött, ingen frukt, inga grönsaker... och fick därmed väldigt dåliga järnvärden (minns inte exakt, men under 100 iaf) Tålde inte järntabletter, kunde inte äta vitaminer heller för jag spydde bara upp tabletterna.

Efter 42+2 veckor kom det ut en enormt välmående bebis med högsta apgarpoäng, på nästan 4,6kg och efter 8 timmar gick vi hem..
    rontgensyrran skrev 2010-09-18 17:42:59 följande:
    Åhhh så söt. Ser ut som den sitter i en rund bubbla :)
    Ja visst blev det en gullig bild, ganska ovanligt att de sitter sådär påstod bm. Jag tyckte det såg mysigt ut! Hjärta

Men det är en liten sadist där inne, fasen vad jag mår tjuvtjockt idag!!! Kräks
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma