Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Plus igen efter mf/ma

Odetta skrev 2010-12-10 09:36:46 följande:
    God morgon

Jag åt Albyl Minor när vi väntade lilleman...det slutade jag äta kring v30 men hade lika väl kunnat fortsätta till v36+0. Det är ju som sagt det som rekomenderas.

Mitt HB ligger stadigt kring 140 och uppåt. Hade en dipp kring v25 tror jag det var då det "bara" låg på 129 om jag minns rätt, men till v29 hade det stigit till 141 igen. Och då undviker jag redan det mesta med järn i...
    Tycker du att jag borde sluta med mina albyl?? Skäms MIn bm har inte pratat mer om det sen hon skrev in det i journalen och pratade med läkaren om det (som sa att jag äter på egen risk). Jag tror inte hon fattar varför jag äter det trots att jag förklarat och hon varit bm i hundra år?! De verkar inte följa forskning så värst....

Ja, då har ju du också högt hb. Har du höga järndepåer också? Jag har undvikit att äta c-vit med maten och länge undvek jag rött kött. Och som lagst hade jag också nåt på 120 i hb men nu var det upp igen och bm var sååå imponerad. Jag är inte lika impad för tror inte det är så där jättebra med högt för högt hb. Jag har ju högre hb nu än när jag lämnade blod ju! Fast det är kanske inte så konstigt. Haha.
  • Bjornis
    Odd: Jag vet. Det är hemskt att va så som man är också. Jag hade säkert varit positiv om inte jag fått ta del av så mkt runt om mig plus vårt ma i v 11 och vårt kämpande med att bli gravida. Vårt bebisrum är ju klart och många tankar går genom huvudet när man är där inne. La ett av de små 50-plaggen i sängen för att se hur liten han kommer va och bara det gjorde mig illa till mods. Tänk om det inte blir mer än så här?

När min bror fick veta att vi skulle ha barn sa han: "Jag säger inte grattis, jag säger lycka till". För många skulle det säkert kännas så "elakt" men jag förstår precis. De har inte fått några egna barn heller efter att deras dotter dog för över 3 år sen men är idag fosterfamilj åt två ljuvliga ungar!

Min make vill inte prata om att det inte ska gå bra. Jag får hålla det i min egen tanke även om jag vet att han också tänker på det... Därför är det skönt att ibland vädra sina tankar här. Där folk förstår och kanske känner samma sak.

Idag har min lille kille puttat på mig med sina knän eller fötter (eller vad det är? Hehe) och lyckan är total varje gång. Men han får mer än gärna visa sig på utsidan snart. Borde inte detta liknas med förlossningsskräck eg? Typ att man borde kunna bli igångsatt tidigare för idag vet jag ju att han lever där inne. Det står i min journal att jag kommer vilja ha bekräftelse under hela förlossningen att barnet mår bra. Jag hoppas de tar det på allvar när dagen kommer.
    *kram till dig*
  • Bjornis
    Odd: Ja, ska kanske dra ner till en albyl varannan dag istället. Det känns iaf bra att få stoppa i sig det nån gång. Eda gör inget. Jag får leva utan det... *hoppas på en kortare förlossning än 24 timmar!* 
    Och jag tror mitt blod var rätt trögt innan så det är nog bara bra om jag blöder på lite extra! Får försöka tänka positivt. Men jag kanske slutar på 40+0!

Oj, att du har så lågt ferritin och så högt hb?! 
    Jag hade ju 190 och det var såååå bra, trots att referensvärdet är 10-150!? Jag har fått lära upp min bm också men hon bara skrattar och säger. "ja du kan ju mer än mig ju!". EHhhh.. Och det känns bra?

Ska nog ta upp det med igångsättning med bm på vårt v 39+ möte. Vill inte gå över tiden mer än en vecka då jag ju också kan statistiken...

Nä, jag måste ut och handla garn till min terapivirkning. Sen är det skidskytte - det absolut bästa med att va hemma vintertid! "Planen" var ju en bebis till OS som var förra vintern men det ville sig inte då så bättre lycka denna gång, även om det inte är OS.
    Kram
  • Bjornis
    färnik skrev 2010-12-10 12:55:07 följande:
    Här är det tvärt om. Smärtan är jag inte rädd för. Det får göra hur j-a ont som helst och de får göra vad f-n de vill med mig... bara bebisen lever. Min stora skräck är att hon ska dö, under förlossningen eller innan...
    Ja, exakt! Man har ju skräckbilder hela tiden framför sig och som pancakes också skriver så blir man så bedrövad och tagen av det Havsklippan går igenom nu.

Odd
    : Kom på att skriva att jag är ju i v 38+1 så kanske dags att sluta med albylen. Men har hoppat det idag så tar jag en imorn och så gör jag så en vecka typ och sen slutar jag. Känns inte som att han är på väg ut än... haha.

Note to self: Bautabindor.
  • Bjornis
    2 (3!) barns mamma84: Nämen oj va söt! Solig Så nu vill 3 barnsmamman bli 4 barnsmamma snart?!

Pancakes: Jag tog det eftersom jag haft ma och 2 tidiga mf och läst att det kunde va positivt. Jag rådfrågade gyn som sa att "visst det kan du väl prova". Ingen större entusiam alltså och bm var mkt mer tveksam och som sagt så har mvcs läkare sagt att jag äter på egen risk. Det har aldrig konstaterats att jag har någon form av koagulationsproblem, inte tagits några prover då jag aldrig "hann" med nån utredning då denna knodden blev till precis ett år efter vi började försöka. Jag tycker inte du ska fundera över detta. Jag tar ju också albylen för att jag ha så högt hb och högt s-ferritin men allt har Jag studerat mig till själv och gör HELT på eget bevåg. Odd har säkert ett annat svar då ju hon äter Trombyl som är receptbelagt.
  • Bjornis
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-10 14:28:15 följande:
    Hahahaha måste fråga sambon jora som fan alltså men måste vänta nu liiite hahaha

Juste hans navelsträng var JÄTTE kort tänk om man hade fött honom då kunde det ha blivit värre
    Jaha, Ja, det kanske kan varier på längde på dem med... Sånt man inte tänker på... Men va härligt att du verkar må så bra!!!
    Ja, på't igen bara. Haha.
  • Bjornis
    rontgensyrran skrev 2010-12-11 01:24:30 följande:
    Då har jag äntligen tagit mig i kragen och fotat en magbild. Ser ändå lite smickarande ut med den stora magen, det gör ju att allt annat ser så mycket mindre ut i jämförelse hahahahaha...

Idag är det precis 4 veckor kvar tills hon är beräknad, det känns helt otroligt. Jag undrar så hur hon kommer att se ut.
    Va fanns det en bild eller? Jag måste fota min mage igen jag också. Jag som tjatade på alla mina kompisar att de skulle fota magen och jag tänkte att jag minsann skulle fota min i tid och otid. Haha. Men det är ju först NU den börjar bli nåt att skryta med!

4 veckor är ju typ inget när jul och nyår kommer emellan! Här är det 11 dar. Helt absurt.
  • Bjornis
    rontgensyrran skrev 2010-12-11 11:37:59 följande:
    Japp ligger i magtråden :) Det gjorde jag med. Tror att man har mycket glädje av bilderna senare, att titta på och beundra och minnas hur det var. Håller med dessa veckor kommer att gå extremt fort! Vi är många nu som ska ha inom denna månaden. Din bebis skulle ju kunna komma nu egentligen :) Känner du dig förberedd???
    AH, ja klart. Har aldrig lagt nån bild där så missat den helt. Haha. Måste gå in och scrolla igenom den och sen imorn kanske fota mig själv. Himla söt mage du har (och snygg klänning!).

Förberedd? Nja... Haha. För några veckor sen när vi gick på föräldragrupp och föreläsningar och liksom pratade om hur vi ville ha förlossningen då var jag lite mer redo. Nu har det liksom sjunkit undan och vi ska kakla köket i helgen och måla skötbord, klä granen. Nu har jag inte riktigt tid. Men eg så är jag mer än redo. Jag vill så gärna snusa bebis NU! Men misstänker att han kommer behaga komma ut på julafton eller så. Då har jag ju gått ett par dar över tiden också. Eller så föder jag en sån där jättebebis efter igångsättning i januari!
    Ja, det närmar sig ju för dig med nu. Tiden går rätt fort. Läskigt och häftigt.
  • Bjornis

Nä nu får ni sluta lägga ut så söta bebisbilder. Flört Haha. Ljuvliga!
    Jag vill ha min bebis!!!

Så trött jag med. Sover ofta en gång på dagen också, alt från 20 min till 2 timmar och sen på nätterna men är ändå trött. Börjar känna mig nygravid igen.

Jag har dock knasigt ont i typ solar plexus. När jag sover på vänster sida så vaknar jag ofta utan känsel i en fläck vid revbenen. Sen om jag rör mig fort så svider det och det känns jätteömt hela tiden nu. Men bara på en punkt som är typ 5 cm i diameter. Det står ju att ont vid revbenen kan vara hf men jag har ju inte unt hela vägen där. Men jag har gått upp typ 2 kg på 7 dar och har INTE ätit mer än vanligt. Fötterna och händerna är supersvullna men det har de ju varit ett tag. Ansiktet ser dock normalt ut än så länge. Får se hur jag gör imorn om jag ber om att få komma och lämna urinprov iaf. Det tog hon ju inte på 37+5 mötet... Hade ju lite högt bt för att va jag så vi får se...
    Jaja, antar att jag skulle må ännu sämre om det verkligen VAR nåt? Bebis sparkar på och knör och är gosig...

• Bjornis
    rontgensyrran skrev 2010-12-12 15:33:21 följande:
    Mysigt med dessa bilder. Ni vet vad som ska komma skall. En annan fattar det knappt fortfarande då det är första barnet :)
    Hear hear. Men snart blir vi varse Rontgen!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma