Längtan efter liten skrev 2010-10-07 17:15:49 följande:
hej tjejer...
jag är i KRIS!
Orkar snart inte med min 3 åring.. Allt jag säger till henne trotsar hon, hånskrattar mig rakt upp i ansiktet och skriker med den högsta ton ni kan tänka er!
vet inte vad jag ska göra..
Funderar starkt på att göra abort. Kommer inte orka med att ha en bebis om hon ska vara så här..
Jag är så ledsen... Känner mig helt förstörd :(
Men gumman då *stora kramar*
Vår lilleman hade en fas där han skrek sådär så det ilade längst inne i hjärnan...vi fick honom att sluta med det genom att helt ignorera honom när han skrek sådär. Det tog inte många dagar då han insåg att det inte var så kul.
Angående trots så har jag varit väldigt strickt med mina barn. Trotsas det tex så får man sitta några minuter (lika många minuter som barnet är gammalt....så 3 minuter för din dotter) i time-out. Time-out har alltid varit en neutral plats i hallen eller i köket, inte barnets rum eller lekhörna. Där får barnet sitta och lugna ner sig och när tiden har gått ut har jag alltid gått till barnet och satt mig ner och pratat med barnet om varför denne fick sitta i time-out, vad det var som blev tokigt och hur man hade kunnat göra annorlunda. Sedan, innan barnet fått komma ur time-outen så har jag sett till att man är vänner igen, talat om för barnet att jag älskar denne och kramats lite
Jag är nog lite amerikaniserad där i min uppfostran, men det funkar.
Och annars håller jag med dem andra...försök att få lite avlastning så du kan andas en stund bara du. Kanske kan din man ta henne till parken någon timme så du kan ta ett varmt bad i lugn och ro?
Tänker på dig och du, det är bara en fas. Det kommer gå bra med en bebis till, en 3 åring blir ju faktiskt 4 också och 4 åringar brukar vara rätt rara
***bamsekramisar***