Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Muffe80 skrev 2010-10-04 08:10:35 följande:
    Wow, hoppas att det är ett plus, igen du är välkommen hit om det blir starkare! Spännande. När är BIM?

Jag går in i v 11 idag. Mår jätteilla och har nyss spytt på jobbet, hur fan ska man orka och dölja detta?
    Känns det som om du måste dölja det då? Jag var ju tvungen att berätta för mina arbetskollegor redan första dagen jag plussade. Det fick jag göra båda graviditeterna och de har vart ett otroligt stöd för mig både då det gått dåligt och då det gått bra. Var otroligt många som kom och berättade för mig att de själva hade haft missfall och graviditeter som de tvingats avbryta pga av fel på foster. Som kände med mig i min situation, samt att de vet varför kanske jag vart lite orolig även i denna gravidíteten. Jag har vart glad för att de har vetat.
  • rontgensyrran
    MCT79 skrev 2010-10-04 08:00:47 följande:
    Hej tjejer!
    Tråkigt att höra om era komplikationer, hoppas allt reder sig till det bästa!
    Själv har jag fått två extremsvaga plus nu två dar.. lite starkare idag än igår. Bim idag... inte jättelovande kanske så jag håller mig i den andra tråden några dagar till.....

Förbaskat ömma bröst dock!
    Finns det någon bild ännu på detta fantastiska pluss??? Jag är så glad för dig om det lyckas denna gången :)
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-04 08:33:55 följande:
    MCT79, ber om ursäkt, det står ju att det är bim idag... Gravid vet du

tjejer, jag måste fråga er om råd. Angående KUB. Vi har bokat tid för detta om ca 14 dagar men i går pratade vi med en tjej som menar att "jaha, om vi får besked att barnet har en skada, är det inte välkommet till världen då..."
    då kände man sig ju som världens sämsta mamma typ.

Hur gör man med KUB? ska man göra eller inte?
    Vi räknar ju med bra sifror och hoppas att man inte behöver gå vidare med FVP, men om man måste det - då är det knivigt eftersom det finns risker med det.

Hur resonerade ni?
    Vid KUB så kan man se olika kromosomavvikelser. Vid vissa har barnet inte en chans att överleva utanför magen. Och såklart vill man ha reda på detta så tidigt som möjligt. Man vill ju inte gå runt med ett barn i magen som man ändå måste ta bort. Och det vilken skada barnet har får ju man ta ställning till då om man vill ge det en chans eller inte. Likaså vilka provresultat man får om man går vidare med fvp eller inte.

Jag tror inte det handlar om att man ska vara en usel mamma för att man väljer bort ett barn som är sjukt. Man ska snarare vara realistisk och inse vilket jobb det är med barn som har ett handikapp och man ska veta om man själv klarar av det samt om ens förhållande klarar av det. Jag är hellre förberedd och har valt att behålla ett barn med ex downs syndrom än att föda det och sen vara helt oförberedd.

Sen kan jag säga att mannen och jag tyvärr inte delar våra åsikter om ett barn som ex har ds. Jag hade kunnat tänka mig att behålla, jag vet att det kommer vara lika älskat som ett friskt barn och jag vet att jag kunnat ge detta barn vad det behöver. Medans mannen hade nog hellre velat att vi tog bort det. Alla är vi olika! Och det måste man respektera. Det är lite känslokallt av tjejen i fråga att ifrågasätta erat personliga val!

Oj så lång det blev. Men det är bara min åsikt. Hoppas det hjälper dig i ditt val något :)
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-10-04 08:52:33 följande:
    Nu är jag tillbaka och aktiv här i tråden igen. Har läst ifatt allt, och jag skickar stora kramar till er som inte mår något vidare. Får nästan lite dåligt samvete över att jag själv mår så bra, lite halsbränna bara...
    Absolut inte ha dåligt samvete. Jag mådde också kanon fram tills detta problemet :/ Men jag njöt under den tiden för fulla muggar av att vara gravid och det gör jag faktiskt fortfarande. Lite smärta hit och dit, det förbereder mig bara gott inför vad som komma ska ;P hahahahaaa
  • rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-04 08:44:03 följande:
    Om vibrator skulle vara farligt skulle man inte uppfunnit dildos och använda detta som gravid
    -
    hahahahahaaaaa....JAG DÖR!!!!! Faan vad du är rolig! Får man använda dildos som gravid då??? Man kanske inte får använda den på grund av vibratorn???? hahahahaaaa
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-04 09:03:10 följande:
    Tack för svaret. Jag har ju också tänkt som så att man kan se flera avvikelser och trodde också att det var så att en del inte ens överlever alla 40 veckor i magen, eller så dör de när de föds... då vill jag hellre veta det nu och avbryta allt och försvarade mig med detta. Men då menade hon att naturen kommer sköta detta, men det är ju inte säkert... barnet kanske dör först när det föds och då har jag gått alla dessa veckor i "onödan".

En jobbig sist skulle vara om man får dåliga siffror, gör FVP som ger missfall och svaret visar att barnet var FRISKT..... men man kanske kan be om att inte få veta svaret då...?!

Detta är jobbigt.

Vi ska göra KUB den 21/10. När borde jag ta blodprovet isåfall tror ni? Gör man det på VC?
    Jag skulle göra det senast  1 vecka innan och då gjorde jag det på provtagningen på sjukhuset i min stad. Vet dock inte hur det är för dig. Ring dit du ska göra KUB:et för att vara helt säker.

FVP är ju såklart en risk men ingen stor risk alls. Jag tror det beror på hur dåligt resultat man får om man går vidare med det eller inte. Sen tänker jag också så att jag anser att ultraljudsdelen väger tyngre än sjäva blodprovet. Om inte blodprovet är helt åt helvete fel såklart. Blodprovet med beta-hcg- samt PAPP-A. Och det räcker ju med att graviditeten är daterad fel för att få fel värden där. Om jag har fattat allt rätt.
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:00:25 följande:
    Tusen tack för svar!

Men lax är ju jättebra att äta som gravid och de säger ju att det är ok att äta så länge den varit fryst/är färsk? Ska man inte lita på det?

Med rött kött menade jag alltså att det är rosa i mitten och inte helt genomstekt. Om jag måste äta segt genomstekt kött hoppar jag hellre över det men kött ska ju vara bra pga järnet. Enligt BM är det samma relger som gäller för gravida som för andra; dvs fläsk och kyckling måste vara genomstekt men inte oxfilé mm.

Ska kolla med färghandeln om färgen är ok. Aaaah, nu blir jag nojig...målade en massa i helgen men det blåste en massa och jag var utomhus så kan inte fått i mig nåt direkt. Vågade dessutom ha sex för första gången sen plusset. Är nojig för det också... Men det blöder inte än så länge i alla fall.
    Jag diskuterade som dig med köttet. Med hel stekt kött tror jag hon menar att det inte är malet. För färs och sånt ska ju också vara välstekt. Jag äter rosa nötkött. Och än så  länge peppar peppar.

Men tänkt så många som gör saker och ting som man inte borde som gravid pga att de inte vet om att de är gravida. Jag ex har vart i genomlysning på röntgen under flera undersökningar, jag drack alkohol två helger efter ÄL. osv. Man kan inte ändra på det som har varit och oroa sig för det, utan vi får blick frammåt och se vad vi kan ändra på nu. Men däremot hade jag ju inte målat mer utan att veta om den färgen är okej. Och troligvis är den nog inte det, för det krävs väl nån typ av oljefärg för att det ska målas utomhus???
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:20:38 följande:
    Ja rå köttfärs ska jag nog strunta i. Fastän jag älskar råbiff.. En tanke jag har är ändå: är toxoplasma bra för dem som inte är gravida då? Borde ju inte vara bra för någon då?
    Bakterier och parasiter

Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid – listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning. Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring.

Toxoplasma är en parasit som har katten som huvudvärd. Katten utsöndrar parasiten i sin avföring och kan därmed förorena jorden. Grönsaker, bär och frukt som kommit i kontakt med förorenad jord kan därför vara en smittkälla. Får, gris och vilt kan smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten.

Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött.

Personer som utsätts för smitta utvecklar normalt en livslång immunitet. Om man får en toxoplasmainfektion för första gången när man är gravid är det risk att fostret smittas. Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln. Den gravida kvinnan själv kan ha influensaliknande symtom eller vara symtomfri.

• rontgensyrran
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-04 09:21:27 följande:
    Hahahahaha jag har en snusk jerna istället för gravid jerna hahahahaha  
    hahahaha verkligen! Jag kan knappt inte ens tänka på sex. Kan inte njuta av det riktigt då bebis sparkar och sånt mitt i. Snacka om turn-off.
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-04 09:26:53 följande:
    Fick komma hem igår.. mådde helt ok faktiskt, hade världens energi. Tills jag vaknade imorse, upp som en sol o ner som en pannkaka. Illamående. Kräks. Jag vill inte tillbaka till sjukan på en gång. Ska nog vila lite o hoppas de går över.. I wish.

Härligt me lite fart i tråden iallafall :)
    hhahaahaaa..jag är sjukskriven nu en månad. Märks det??!!! Hahahhaaa...blir så otrolig lätt uttråkad, så jag kommer nog bombadera tråden ett tag fram över.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma