• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Altså tjejjer...nu ska jag nojja lite....men bara lite.

På tul i förra veckan mättes lillebror ju till +19.7% på kurvan och läkaren vill att vi kommer på tul var 4:de vecka. Nu när jag läst om stora bebisar så verkar det vara en indikator på att man kan ha graviddiabetes ju! Det var inte jag som kom på det utan mannen min som kom med den funderingen...

Så nu nojjar jag mig lite för att jag ska utveckla nått sånnt!

Har aldrig haft gravdiabetes förr, men fött en bebis på 4540gr och när jag läser om vad som ökar risken för graviddiabetes så är det bla om man är överviktig, fött stort barn innan eller tex haft flera mf....och det stämmer ju in på mig!

Ska till BM i morgon och prata med henne om detta. Känns ju mindre kul om man får det...vad gör man då? Undviker allt socker eller? Räcker det?

Annars känns det bra att bebisen är en tjockis...det förklarar min enorma mage i alla fall ( inte rumpan dock....undra vad jag ska skylla den på )

*kramisar*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-10-25 20:26:52 följande:
    Sofy: Ska genast dricka svin kallt vatten Va bakåtvänd livmoder????? Vad är det? Haha...du slutar aldrig att förundra mig Sofia..*blink blink*
    Ett glas iskall juice är nästan bätte...eller saft! Det kalla brukar väcka dem och sockret ger dem små en liten kick också. Så drick iskall saft eller så, vänta några minuter (kanske 10) och lägg dig ner en stund.

Här brukar det ta 10-15 minuter efter att jag ätit / druckit innan lillebror sätter igång med sin jumpa
  • Odetta

Det verkar bli en tidig kväll här hemma faktiskt.

Jag borde egentligen skriva min inlämningsuppgift som är en vecka sen...men jag är absolut noll motiverad just nu. Halva är klar, men jag har så mycket annat i huvudet att jag orkar verkligen inte plugga på den just nu. Är bara SÅ trött!!! Det är jobbigt att plugga 100%, ha småbarn och vara gravid! (Mabaja, jag fattar inte hur du orkade jobba så in i det sista!) Och på torsdag är det stor salstenta...yeay *not* Shit...jag blir trött bara jag tänker på det. *längtar till terminen är slut och jag får bli mamma-ledig i 1-1½ år*

Dessutom jobbar Älskade mannen min extra inatt och lilleman är sjuk....han har gråtit i sömnen nu var 10 minut ungefär...snorig och hostig och så...och har behövts läggas om. Funderar på att gå lägga mig och ta med plutten i vår stora säng, då brukar han komma bättre till ro när han inte mår bra (vilket också är enda gången det är mysigt att ha honom sovandes i vår säng hela natten...han brukar annars göra snöänglar i sömnen....eller drömmer om att han är en mullvad...det är bara att välja) 

Japp, inlämningsuppgiften får vänta...

***kramisar*** 

• Odetta
    Längtan efter liten skrev 2010-10-25 20:53:05 följande:

hej tjejer... hur är det med er?

själv är jag så DUNDER täppt så jag inte kan andas.. munnen är så torr så det finns inte :D
    haha är det detta som kallas gravidtäppa eller är det bara vanlig förskylning =) morr :D

Jag säger bara ett ord: Nässprej!

*kram*
  • Odetta

Hörre ni förresten....en fråga.

Hur mycket har ni gått upp hittils?

Jag har redan gått upp ca 11 kilo denna graviditet. ligger nu bara 3 kilo ifrån det jag vägt som mest vid alla mina graviditeter och det känns ju ganska så hopplöst att försöka att INTE gå upp mer än så när det är så lång tid kvar.

Efter lilleman vägde jag 72 kilo (var jätte nöjd med den vikten) och när jag blev gravid med MA:et vägde jag 74 (fortfarande nöjd). Men när det blev MA vägde jag 78 kilo som jag med alla mf som följde efter det inte lyckades gå ner alls, så min utgångsvikt denna graviditet är 78 kilo. Vägde mig hos svärföräldrarna i helgen och deras våg visade 89 kilo....så +11 altså! Och då är jag bara i v25! Puhh...vart ska det sluta liksom??? Tycker det är rätt mycket vikt på mina 168cm.

Men när bebisen är född...åh, då jävlar ska jag komma i form igen!!! Jag trivs inte alls med min kropp just nu...ingen kondis och ont överallt. Nä, när bebisen är ute och jag kan röra mig igen SKA jag komma i form, jag vill ha en stark och smidig kropp igen!

Hur har ni andra det?

• Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-25 21:35:31 följande:
    Har ännu inte gått upp något ligger fortfarande på -2 sen inskrivningen, v 22. Jag är nöjd med det och hoppas på att inte gå upp allt för mycket innan det är dax! Men jag är lite småfet började på 76 men ligger nu på 74, så här finns det resurser att ta av 11 kg odd är väl inte så mycker egentligen? Är det kosten eller så att du samlar på dig vättska?
    tror att vikten är en kombination av maten och att jag inte kan röra på mig.

När jag mådde illa som mest var SÖTT det enda jag fick i mig och även fast vi äter nyttigt hemma (allt lagat från grunden) så är jag en godisråtta som dricker massor med varm choklad om dagarna.

sedan har jag haft foglossning sedan v15 (jag går med 2 kryckor ibland nu, men för det mesta klarar jag mig med min ena krycka) och det har ju gjort att jag i princip har plutat röra på mig. Går absolut inga trappor och några längre promenader blir det inte heller.

Suck...så avsaknad av rörelse + craving efter sötsaker = inte ideal viktuppgång.

Men jag ska försöka trappa ner på sötsakerna igen. Jag var rätt duktig där ett tag och slutade äta mina sena flingor (finns inget godare än en stor skål med frukostflingor framför tv på kvällen) och trappa ner på fikandet. I skolan så är det nu bara en kexchoklad som gäller på rasten och varm choklad i termos..annars klarar man ju inte föreläsningarna Men nu i helgen har vi totalt frossat i godsaker! Hade besök och vi åt chips med dipp och godis till förbannelse...allt som efterätt till den enorma taco middagen vi åt där vi åt tills vi hade tacos som kom ut ur öronen på oss....ja...en riktig frossarhelg har det varit! Haha...är nog därför jag har sådan viktångest idag....
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-10-25 22:33:25 följande:
    Jag blev besviken för mitt mål var att inte bli tvåsiffrig.. men samlade på en del vätska sista veckorna och sen levde jag på onyttigheter! Tänkte "va f*n jag ska ju snart banta så lite måste jag unna mig"... sen gick jag på övertid och då fanns det ingen hejd. haha

Sen blev jag besviken över vad vågen visade när jag bara gått ner fyra kg! och bara Wilda vägde 3.5... sen blodförlust på 1.6 kg, moderkaka på 1.3 kg och vattnet som hade gått och så! min matematik går inte riktigt ihåg med vad vågen visar! :)
    Men du...direkt efter förlossningen hade du nog vätska kvar i kroppen...det brukar man samla på sig lite extra dagarna innan. Och nu, om du har dolly parton bröst, så väger ju faktiskt dem 3 kilo var
  • Odetta

Hemma igen efter dagens utflykter (BM och shopping)

Allt såg bra ut hos BM. Hon tyckte att jag skulle ta mina drågor ang gravdiabetes och låg moderkaka till läkaren så det ska jag göra. Men det hon kollade såg bara fint ut.

Dagens siffror (v24+6):

vikt: 88 kilo (deras våg)
    SF: 24cm
    bt: 135/70
    hb: 127 (wooohoooo....så lågt har jag nog aldrig haft! *glad*)
    socker: 4,0

bebishjärtat: 150-155

Ska tillbaks om 4 veckor och göra glukosbelastningen, men hon tyckte att 4,0 efter 1½ timme efter frukost var ett bra värde

Sedan gick jag på stan med lilleman (mannen min fick inte förlja med idag till BM för han hade jobbat extra och var typ vindögd av trötthet när han kom hem efter sitt 14 timmars pass) och fyndade.

Jag handlade hostmedicin och nässprej till lilleman på apoteket, ett par gravidstrumpbyxor på HM, mocha-handskar i en annan affär så jag inte fryser när jag kör bil (mina andra vantar glider på ratten...skitstörigt) och så på cubus storhandlade jag ett par tights (vanliga....tar man dem på sig bak och fram så rumpan hamnar på magen så passar dem ), ett par stretchiga pös-byxor (skitsnygga) som hamnar under magen med mudden, en (lång) kofta och en stretchig kjol (som även den hamnar under magen med mudden). Dem hade ta 3 betala för 2 och kjolen var extra Så nu är jag såååååå glad att jag har kläder som passar igen!

Nu ska jag läsa ikapp och se vad jag missat....KRAM på er alla!!!!

• Odetta
    Happiness skrev 2010-10-26 12:25:37 följande:
    Ja läkare obstetriker skulle jag satsa min apengar på i första hand. Fick mina resultat idag by the way. TSH 0,69, fritt T4 15. Inga kroniska skador på thyroidea (finnålspunktionen) Alltså ingen struma eller dy. Härligt! En sak att ta bort. Då är det "bara" Hypo. Som du Sofy
    WOOHOOO vad BRA gumman!!!! Måste kännas otrolitg skönt att ha fått OK-stämpel på dem där proverna *glad för din skull*
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-26 14:13:14 följande:
    Idag fick jag träffa läkaren! 3 veckor till i sängen och sen ny bedömning. Dock så ville hon inte känna på tappen med tanke på att jag har så mycket sammandragningar och då kunde det reta fram något. Samma visa fortfarande, blir det värre så ska vi åka in. Men det är bara det att idag har jag haft mer SD än vad jag varit utan känns det som! Dock gör de inte så ont som när vi åkte in förra gången.
    Vad skönt att du fick träffa läkaren idag, och lika skönt att sjukskrivningen fortsätter. Inte så kul med sängläge, men vet du....jag lovar dig på heder och samvete att det i slutändan är värt varenda tråkiga sekund!

*bamsekram*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma