LisaVäntar skrev 2012-11-08 08:06:15 följande:
Jag har Länsförsäkringars betal, men den täcker ingenting som gäller mamman utom blodförlust och sprickor, men vad jag har kollat ska den täcka samma som de andra för barnet.. Lite surt, hade jag lagt några hundralappar till hade jag fått ersättning för all sjukhusvistelse och foglossningen :-/
Huvudsaken är att den kommer täcka allt för bebis om det skulle bli problem, man ska kunna teckna barnförsäkring utan problem iaf när man haft den!
Hade du en svår förlossning förra gången? Om du absolut vägrar föda vaginalt så kan de nog inte neka, men du får vara beredd på att bråka hela vägen fram till förlossningen och det kanske det inte är värt? Och gå till Aurora (eller vad det heter hos er..)
Aha, då förstår jag skillnaden. Frågan är dock om jag kan få ersättning för min foglossning nu när jag redan är sjukskriven? Man bör väl vara frisk när man tecknar försäkringen om jag förstår det rätt? Men gravidförsäkringar kanske är annorlunda. Om det i sådana fall är "för sent" för mig att få ersättning så kanske Länsförsäkringarnas gravidförsäkring räcker. Å andra sidan kanske det blir problem senare då vi har alla andra försäkringar i Trygg Hansa och vill således att nästa barn också får sin barnförsäkring där. Men om den tecknas direkt efter förlossningen (och bebis mår bra) borde det väl inte vara någon skillnad? Jag har ju deras gratis-gravidförsäkring också. Och skulle det tillkomma några komplikationer så är det kanske inte hela världen om en i familjen är försäkrad i ett annat bolag... Tusen frågor. :)
På pappret var min första förlossning helt normal rent medicinskt men jag upplevde den hemsk. Hade en latensfas på 48 timmar och när förlossningen väl satte igång på riktigt var jag sååååå trött och då dröjde det ytterligare 24 timmar innan det var klart. Hade krystvärkar i 2,5 timme innan de fick trycka ut dottern med yttre press (mycket traumatisk upplevelse för mig). Dottern mådde som tur var bra hela tiden men jag var för trött för att orka trycka på. Sprack en hel del både invändigt och utåt uppåt så jag fick ha kateter i ett dygn efteråt. Kunde inte sitta på en stol utan kudde på 6 månader efteråt och får fortfarande ont om jag sitter för länge på hårt underlag. Har varit hos AuroraBM (eller Klara-barnmorska som det heter här) men det ger varken till eller från, ingen tycker att jag har tillräckliga skäl eftersom förlossningen rent medicinskt var helt normal. Känns inte som om att någon förstår hur jobbig min upplevelse var och hur hemsk eftertiden var med läkning och allt. Kunde inte resa mig ur sängen utan smärta och samtidigt skulle det kämpas med att amma och brösten gjorde så ont. Dottern var bara lugn i famnen på sin pappa, så fort hon kom till mig bara skrek hon. Rätt värdelös jag kände mig då... :(