Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Längtan efter liten skrev 2010-10-14 21:19:41 följande:
    Om man har problem med tarmarna, kan man få ont i magen då? och hur känns det ungefär?
    Det beror på vad man har för problem. Jag tex var väldigt trög i magen i början av graviditeten samt mycket problem med gaser som inte ville komma ut riktigt. Jag hade rejäl magknip och var svullen/uppblåst. Och när jag väl lyckades fisa så räckte det inte med en fis om man säger så Obestämd

Sen har jag ju haft problem med magkatarr också. Men då sitter smärtan högre upp och det ger en mer svidande känsla, tryckkänsla  och ont över typ i solar plexus området.
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-14 21:27:29 följande:
    okej får man lätt magkatarr när man är gravid? har det lite med gaser också att göra?
    jag är gasig och har ont långt upp i magen.. men det lixom stramar neråt.. till ungefär naveln och lite över den...
    känner mig inte nödig eller så.. och fiser inte så mycket heller, men det känns ung som att det skulle behövas.

När du är gravid producerar moderkakan hormonet progesteron som får den glatta muskulaturen i livmodern att slappna av. Hormonet får även ringmuskeln som finns i övergången mellan matstrupen och magsäcken att slappna av så att magsaft kan sippra upp i strupen och ge den brännande känslan. Progesteronet saktar dessutom ned de vågliknande sammandragningarna i magsäcken så att matsmältningen tar längre tid. Det är vanligt hos gravida kvinnor på grund av trycket från det växande fostret.

Har man benägenhet till problem med magkatarr, halsbränna, uppstötningar, dyspepsi  eller annat så brukar inte graviditeten göra det bättre pga av det som står i stycket ovanför. Så jag har bla fått rejäl halsbränna och äter en hel del Rennie, och har även ätit en kur Omeprazol mot magkatarr.

Finns ju en hel del tips som man kan göra för att underlätta dessa probelm ex:

• Undvik fet och starkt kryddad mat, choklad, citrusfrukter, alkohol och kaffe.

• Ät mindre måltider men oftare.

• Ta små munsbitar och tugga maten väl

Sen såklart finns ju medicin om man skulle ha stora besvär eller problem som är receptfria som man kan köpa på apoteket.

• rontgensyrran
    annaj84 skrev 2010-10-15 09:46:11 följande:
    Tack tack fina ni :) Har längtat sååå att få vara med på denna tråd. Läser denna lika mycket som orginaltråden:)

Grattis till din fina flicka Mabaja!!

Har en fråga. När är börjar HCG stiga i kroppen? Är det då ägget fäst eller är det tidigare?

HCG

(Human Chorionic Gonadotropin)

Är det  hormon som bildas då man blir gravid, det kan upptäckas i mammans blod eller urin redan innan man gått över tiden för Mens.
    HCG är inte synbart förrän ca 7-8 dagar efter ägglossning, detta kan känsliga tester mäta redan vid detta tillfälle. Det vanligaste är att
    HCG halten i kroppen dubblas varje 2-3 dag i den tidiga graviditeten
    85% av de normala graviditeterna dubblas HCH efter ca 72 timmar (det samma som 3 dygn )

Nedan en  ungefärlig tabell på hur HCG stegrar i kroppen efter olika dagar.

Dagar efter Ägglossning

mIU/ml

14

48

15

59

16

95

17

132

18

292

19

303

20

522

21

1061

22

1287

23

2034

24

2637

• rontgensyrran

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ varför blir det inte likadant när man postar inlägget som det ser ut innan????

Dagar efter Ägglossning

mIU/ml

14 dagar:

48

15 dagar

59

16 dagar:

95

17 dagar:

132

18 dagar:

292

19 dagar:

303

20 dagar:

522

21 dagar:

1061

22 dagar:

1287

23 dagar:

2034

24 dagar:

2637

• rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-10-15 10:09:19 följande:
    tack annaj... jag kommer fortsätta följa er väg till era bebisar.. :)
    Har du gjort något besök i den andra tråden ännu. Rätt ensamt där visserligen men snart så är vi där allihopa :)
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-15 10:31:12 följande:
    jag lever i ett vakuum... hur kan man haka upp sig på en sak så mycket?
    14+3 eller 15+3!?!?!?!?! gaaah... jag är ju säker på vad jag såg...

ingen som vet vilken vecka man är i om bebisen nästab är 11 cm från rumpa till huvud?
    Hittade detta på en sida

Vecka 15

Fostret är ungefär 11 cm långt och väger ca 70 gram. Vid en röntgen kan man se skelettet på fostret. Benen är snart längre än armarna. Naglarna på fingrar och tår utvecklas och utan att du märker det så har fostret börjat hicka.

där räknar de att v 0 är mammans första dag efter senaste menstruationen.

• rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-15 10:46:14 följande:
    och det menas att man är 14+3 då eller? som tex.
    Jag tror de prtar om fulla veckor  för i v 5 står det att:

Hjärtat hos embryot har nu utvecklats helt och börjat pumpa blod

• rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-15 10:51:37 följande:
    okej så med andra ord vecka 16... tack för hjälpen
    Hoppas du är lite mindre orolig nu iaf! Det kan ibland vara svårt att mäta de små rackarna. Ibland böjer de sig som en ostbåge för att andra gånger sträcka på sig. Och mm gör mycket skillnad i tiden vid tidig graviditet. Bättre uträknad tidpunkt kommer du ju att få vid nästa UL :)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma