Inlägg från: Smålands jänta i storstaden |Visa alla inlägg
  • Smålands jänta i storstaden

Plus igen efter mf/ma

Nu är vi äntligen hemma, fortfarande inskrivan på Neo men troligen blir utskrivna imorgon. Charlies infektionsvärden gick snabbt ner med antibiotika men han verkade trivas på neo så han såg till så att han blev gul istället så då fick vi inte komma hem för det... Hans värden har legat på gränsen hela tiden så det har inte räckt med att kolla via pannan så nu ser han ut som en nåldyna efter alla stick... Värsta var när de tillslut fick sticka honom i huvudet, mammahjärtat grät så otroligt!

Men nu känns allt så skönt! Hemma med återbesök imorgon och är allt bra då så blir det BVC som tar över

Hoppas det är okej med mitt snack i denna tråd, har ännu inte hoppat över i nästa tråd, har inte funnits tid!

Kram till alla gravida blivande mammor, ni har något helt fantastiskt att se fram emot!

Jo en sak till, pinklove var nog närmast i gissning med vikt och längd, 56cm och 4505g stor var han! Nu när pinklove har fått sin skattbså kommer förlossninhsberättelsen snart!

Hej alla fina.

Nu äntligen har jag fått upp datorn, fullt upp om man säger så med lille Charlie så så mycket FL häng har det inte blivit! lovade ju en förlossningsberättelse men har förstått att alla inte vill läsa om en förlossning som inte blev som den var tänkt, dock kommer jag posta den här så jag vill bara vara snäll och varna er innan så att ni kan välja att inte läsa om det är så! Vill dock poängtera att trots en jobbig förlossning är jag oerhört lycklig, har ju fått världens finaste son!

Det började 05.30 med att jag gick på toa, hade vaknat lite under natten och haft konstigt ont i ryggen men vågade varken hoppas eller tro på att något var på G så jag somnade om, men när jag satt där på toa så sa det bara poff och vattnet forsade, tack och lov i toan tänkte jag! funderade på vad jag skulle göra men beslutade mig för ett kort inlägg här och sen krypa ner i sängen för att sova lite till, had ju inga värkar. Åter i sängen kände jag att det skulle komma mer vatten och hann precis på fötter när det åter igen började forsa, sambon vaknade och kollade bara på mig, tog någon minut innan han fattade. Ringde förlossningen och de tyckte att jag skulle ta en dusch, käka frukost och sen ta oss in för en kontroll, jag hade ju ännu inga värkar.

Runt 07.00 sitter vi i bilen och laddar för förlossningen och på vägen börjar även värkarna komma, ganska så tätt men fullt hanterbara. Väl inne är jag öppen 5 cm och får komma in på eget rum, BM pratade om att innan hon slutar skulle han vara hos oss (slutade 13). Värkarna ökar i styrka och jag får en värmedyna och tar en dusch, värkarna var hanterbara men smärtan i ryggen efter och mellan värkarna var hemsk så de sätter sterila kvaddlar som fungerade okej. 10.30 går jag loss på lustgasen som tyvärr inte gav mig någon fulla utan bara kapade det värsta av värkarna men var guld värd!

Under hela tiden ligger jag med en ctg aparat på som kollar hu bebisen mår och vid varje värk så går hans hjärtljud ner, jag blir helt tokig för jag har ju ingen koll på hur han mår i min mage, de försöker lugna mig med att det är okej, han återhämtar sig ju så bra mellan värkarna. men för att vara säkra så sätter de en skalpel elektrod på honom.

12.30 kommer de in och säger att mina värkar är för korta så de måste sätta värkstimulerande dropp och de rekomenderar att jag tar en EDA i samma veva för droppet behövdes ändå, ont som jag har så tackar jag glatt ja. Läkaren kommer in snabbt, en vidrig läkare som fullkolmligt sket i att jag hade en värk när han stack mig, skäller på mig för att jag rör mig och jag skäller tillbaka... han misslyckas 2!!! ggr och en kollega får komma in, min hjälte tyckte jag då för han fixade det på en gång, tyvärr fick jag ingen större effekt av EDA mer än att mitt högerben var svårt att lyfta...

Nu får jag även en värkmätare uppstoppad i musen och jag känner mig mer som en robbot med sladdar och slangar överallt. Värkarna ökar i intensitet men är förtfarande för korta, de skruvar upp droppet, läkaren kommer in titt som tätt och tar blodprov från bebisens huvud. Hjärtljuden fortsätter att gå ner vi varje värk och när de är nere på 50 kommer alla känns det som kommer inspringande, vilket hände många gånger. Värkarna blir kraftigare men inte längre. vid 16 är jag öppen 10 cm men Charlie har forfarande inte kommit ner och ligger ovanför spine. Provar att stå upp men då går hjärtljuden ner så mycket att BM nästan kastar ner mig i sängen och enda sättet som funkar är vänster sida. ligger så läääänge... de gör någon speciell gympa för att han ska tränga ner, testar senare bollen men inget verkar funka. Jag är helt slut även min livmoder säger dom så vi 19 stänger de av droppet 1 timme för att livmodern ska få vila och få nya krafter.

Vid 20 starter de droppet ingen och ökar och ökar men värkarna blir inte lika kraftiga och inte heller längre, vilket resulterar i att Charlie inte tränger ner något mer. Vid 23 valde de att avbryta droppet och jag rullades in för ett akut snitt. Charlies huvud var för svullet för att kunna tas med sugklocka och han låg lite för högt upp. Min värsta mardröm var nu sanning, samtidigt som jag var lättad över att han äntligen skulle plockas ut efter att ha sett hans hjärtljud gå ner så mycket så länge.

Jag mådde skit under snittet och efter, bad om att bli sövd men det ville dom inte.. helt slut var jag vilket resulterade i att smärtan efter snittet blev mycket värre och de pumpade mig med morfin för att jag bara låg och grät.. Men jag var/är ändå otrligt lycklig över min lille son som är hos oss nu! han är det finaste som finns och all väntan och längtan efter honom var värt allt besvär, även alla veckorna jag tillbringade i sängen/soffan! längtar lite efter en ny förlossning då jag vill göra allt rätt, och nästa gång så SKA det bli igångstättning om det visar sig att barnet är stort! tänk om jag fått igångsättning när jag bad om det, då kanske han hade kommit på vanlig väg och jag hade sluppit snittet för det vägrar jag göra om!

Förlossningen i sig var inte alls så smärtsam som jag hade förväntat mig,docj så fick jag j u aldrig krysta ut honom, klart värkar gör ont men när man ligger där så ser man framför sig sin lille skatt och det gör det värt minsta lilla smärta!

Nu mina vänner är det nog om min förlossning, har ni frågor så fråga gärna, jag svarar på allt. Ni har något fantastiskt att se fram emot så klappa era magar och njut för snart har ni inte den kvar utan ligger och luktar på nyfödd istället!

Måste lägga in några bilder på min skatt när jag väl sitter vid datorn oxå! Tack för era fina ord, hade inte alls med på kartan att det kunde sluta med snitt hade bara med att spricka som bara den och att det skulle göra ont, nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte ens tänkte tanken. men kärleken är starkast! Hjärta

Stolta mamman och ett smile

Hålla mammas hand och sova är mysigt!

Vad man missar när man ammar hela dagarna

GRATTIS HAPPI!!!!

Sofy snaaaart är han här! Ska bli kul att se hur din lille vilde ser ut! Kan tänka mig rött krulligt hår och smile som heter duga! Skulle passa med hans namn

Sötfilur snart är du oxå mamma!!! Inte långt kvar nu!

Slutligen till ALLA: NJUT!!! jag saknar redan min magen, fast ändå inte. Och på tal om vikten, oroa er inte! Jag gick upp 18kg vägde mig efter 10 dagar och hade bara 2 kg kvar då! Nu har jag ställt undan vågen, blir lätt fixerad, för nu är det äta, dricka vatten och amma som gäller! NJUT istället ni har något fantastiskt vackert som växer i era magar!

Pancakes, du har en jättefin mage! Inte alls stor utan du ser sådär helt perfekt ut! I din vecka var jag stor som ett hus... Men mig störde det aldrig när folk tyckte jag hade stor mage, det är ju en bebis där inne ju!

Hormoner och allt att skylla på pancakes! vänta tills du börjar amma, då börjar man grina så fort någon säger något elakt, snällt, dumt, fint, roligt, tråkigt ja you name it! Haha skönt att kunna skylla på något iaf!

Men hade det inte varit tråkigt om det knappt syntes? Man vill ju ändå skrika till hela världen att man väntar barn!

Tack han är så fiiin, perfekt blandning av sambon och mig, han verkar dock ha fått mitt humör och blir sur så fort han inte får som han vill

För en vecka sedan gick det inte stoppa tårarna, grät tom när jag bytte blöja! Haha, krama sambon utan att börja grina går fortfarande inte, jag får mitt nu bara för att hormonerna var lugna under graviditeten!

Happi: hade aldrig kunnat föreställa mig att det var såhär man skulle känna! En helt obeskrivlig lycka/kärlek/glädje ja alla fina ord som finns.

Tyvärr så var inte hans huvud så stort, 36 mätte de och det fattar jag som normalt? Dock så har de skrivit i journalen att det var pga värksvaghet och uttröttad livmoder. Satt nyss och läste igenom hela journalen på 9 sidor och helt plötsligt känns det som om jag är tillbaka i rummet, amningstårarna började rinna och i famnen ligger fina sonen och sover. Hur kan livmodern bli uttröttad!? Den har ju tränat som sjutton sedan vecka 20 ju! Jaja bara att gilla läget, han är här nu, mår bra och det är det enda som betyder något!

Hur mår ni? Går allt bra med lilla Sofia? Klart vi är fantastiska, vi har ju skapat våra små skatter och öser kärlek över dom!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma