Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Nä äta för två ska man ju inte, det handlar inte om mer extra mat än tex en smörgås och en frukt i slutet av graviditeten. Men frukosten är fel mål att minska på oavsett, till frukost är det bara bra att äta ordentligt. Då har man hela dagen att förbränna på. Bättre att snåla med kvällsmaten om det skulle behövas mindre mat...

• färnik
    Muffe skrev 2011-02-27 17:23:31 följande:
    Men man kanske kan undvika att äta senare på kvällen som du säger. Undrar om jag kan motstå att göra chokladbollar idag.... hmmm
    Äh, vad tusan. Mitt resonemang när jag har varit gravid har varit att jag äter det jag har lust med. So what om jag går upp några kg mer än önskvärt, det är inte stor del av sitt liv man är gravid och jag tycker faktiskt man kan få unna sig då! Det går att fixa till efteråt, man kommer inte nödvändigtvis behålla den vikten resten av livet.

Min inställning till vikt har överhuvudtaget blivit mer avslappnad sedan jag fick barn. Så länge jag inte är överviktig, vilket förstås inte är hälsosamt, så skiter jag i vad vågen visar. Normaltvikt är ett brett spann, och det behöver inte alls vara bättre att ha ett BMI på 20 än ett på 24. Möjligtvis ur estetisk synvinkel enligt en del, men det tycker jag man kan skita i! Flört
  • färnik
    Muffe skrev 2011-02-27 19:52:49 följande:

har man nytta av en sån här i maj, juni, eller är det för varmt med sån då?
    www.tradera.com/BABY-OVERALL-auktion_302732_1...

Det är för varmt! Dottern hade ngt liknande (fleece med typ bomullsinsida) och det var för varmt när hon föddes i mitten av april. Blir troligtvis mer aktuellt till denna som beräknas komma om ett par veckor, för vi har fortfarande flera minus här dagligen...
  • färnik
    Muffe skrev 2011-02-28 10:32:44 följande:
    rsnarare att man skapar missfall för att man stressar för MYCKET och oroar sig?! Eller är det hårt att säga så?
    Ja det är hårt. Och felaktigt! För då skulle missfall vara mycket vanligare vid tex våldtäkter, krig och andra extrema stressituationer, och det är det  inte... Missfall är inget du framkallar själv på det viset, oavsett hur orolig etc du är...
  • färnik
    Muffe skrev 2011-02-28 10:37:58 följande:
    Jag trodde att En unge i minuten skulle börja idag men det  verkar inte som det?
    7:e mars. Om en vecka.
  • färnik
    mallanis skrev 2011-02-28 10:33:12 följande:
    hahha Färnevik du är så "snusförnuftig"!  =) I like!
    Skrattande Ibland så.
  • färnik
    Muffe skrev 2011-02-28 10:39:25 följande:
     och köper en bebishandduk
    Jag tycker de är rätt värdelösa, bebishanddukarna. Oskyldig För små!  Möjligtvis alldeles i början att de fungerar, men... nä... onödig utgift. (vi har en som vi hade till första barnet, men vi använde den nästan inte ändå.)
  • färnik
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-28 10:54:38 följande:
    Innan jag fick dottern vägde jag 55 kg på mina 164cm sen blev jag gravid och hamnade sen på 65kg där har jag stått still så min riktiga vikt är 65kg
    innan jag fick min dotter vägde jag runt 68kg till mina 183cm (BMI 20), men den vikten fick jag verkligen kämpa för att hålla. Det var extremt nyttig mat (och för all del en del svält) och en jäkla massa träning (utan vidare 30 timmar/v), vid minsta försök till "svenssonliv" gick jag upp i vikt. (och fick panik)

Jag gick ner igen till 70kg (BMI  21) efter förlossningen, men insåg att det inte var hållbart att leva på sallad och proteinshakes, och träna hela tiden, och dessutom: vad skulle det ge min dotter för självbild? Jag vill inte lära min dotter att man måste vara smal och snygg för att duga! Särskilt inte med tanke på att hon redan från början varit av kraftigare modell (det är även jag och maken, breda över axlar och höfter, lätt att lägga på oss såväl muskler som fett)

Min normala vikt nu för tiden är ungefär 80kg. (BMI nästan 24), och det är en vikt jag kan hålla utan att svälta eller hetsträna. Jag tolkar det som att det är en avsevärt hälsosammare vikt ! Skrattande
  • färnik

Jag funderar på om jag skulle ta och hämta ut den där gratis babyboxen idag? Har övervägt att skita i den. men dottern har önskat att vi ska gå till en babyaffär i flera månader nu, och kanske kan i alla fall hon tycka det är roligt att kika på grejerna i boxen (har hört att innehållet inte är ngt att hurra för, dock?) Dessutom tycker hon nog det är spännande att titta på allt i butiken.

Dottern är jättenyfiken på det här med syskon, och har sista dagarna velat veta allt mer om hur det var när hon låg i magen, och föddes, och när hon var liten bebis. I går fick jag inte ens läsa saga till kvällen, utan hon ville hellre att jag skulle berätta om när hon var liten.

• färnik
    acure skrev 2011-02-28 12:27:42 följande:
    Är det babyproffsens box med blöjhinken?
    Innehållet är inte så himla roligt nej, men det är ju alltid roligt med gratissaker. hihi. Pampers skickar med blöjor och en DVD som säkert kan vara kul för din dotter att titta på. Och som du säger är det säkert spännande för henne att titta i butiken, ni hittar säkert något annat att ta med hem också. :) Åk iväg ni, det låter mysigt.
    Ja precis. Vi tar nog en tripp till stan efter dagis! Dottern vill gärna köpa napp till bebisen, för att sätta napp i munnen på ledsen bebis är ngt som hon ser som sin uppgift. Glad Kanske får hon köpa en napp nu äntligen då. *he he*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma