• BigDaddy

Kartellen - Vad tycker ni?

Har ni hört talas om den svenska rapgruppen Kartellen, bestående av kriminella och ledda av "Kinesen" som sitter inne i Finland för mord?

Programmrebeller ft Jacco.

Ja, vad tycks? Lyssna gärna på texten. Annars går den säkert att googla på lyrics.

">

• Svar på tråden Kartellen - Vad tycker ni?
  • FabulousMom

Jodå, dem har jag kännt till länge.. Tycker de har någon/några bra låtar, annars är jag inte så insatt eftersom de inte intresserar mig.

• BigDaddy

Jag är nyfiken på hur man uppfattar deras musik och det de talar om i sina texter. De talar ju om miljonprogrammen och betongen och den likgiltighet som den miljön föder.

• FabulousMom

Jo, jag är uppvuxen i sån miljö ("slum-område") och min bror blev nog mer drabbad än jag (eftersom han är kille). Det är inte lätt att ta sig ur, min familj flyttade tvärs igenom Sverige och det blev räddningen för oss.

Ska läsa vidare här, hoppas på några intressanta inlägg eftersom det faktiskt är ett viktigt ämne.

• BigDaddy
    FabulousMom skrev 2010-04-26 22:34:29 följande:
    Jo, jag är uppvuxen i sån miljö ("slum-område") och min bror blev nog mer drabbad än jag (eftersom han är kille). Det är inte lätt att ta sig ur, min familj flyttade tvärs igenom Sverige och det blev räddningen för oss.Ska läsa vidare här, hoppas på några intressanta inlägg eftersom det faktiskt är ett viktigt ämne.
    Verkligen. I allra högsta grad nu när man uppmärksammar områden som Rosengård och använder dem som slagträn mot framförallt invandrare. Hoppas på fler intryck.
  • BigDaddy
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 22:59:25 följande:
    Men herregud en tråd till.
    Jag ska berätta något, men det kan komma som en chock för dig så dra fram en stol och slå dig ner. Är du nedslagen? Ok, här kommer det:

Du måste inte läsa och skriva i en tråd!

Jag vet! Det kom som en chock för mig också när jag först insåg det och det kändes som hela världen vände sig upp och ned. Men jag lovar, det går över. Ta ett par djupa andetag, kanske ett glas vatten och tänk glada tankar så ska du se att du fixar det hela.

Denna tråden är annars tänkt att diskutera, med hjälp av denna gruppen och dess texter, den problematik som kan återfinnas i svenska "ghetton". Det är alltså inte för att diskutera hur bra denna gruppen är och hur bra deras musik är o vilka låtar som är bra o.s.v. Det är därför den andra tråden finns för de som bara är intresserade av musiken.
  • jaghopparhögt
    BigDaddy skrev 2010-04-26 23:09:37 följande:
    Jag ska berätta något, men det kan komma som en chock för dig så dra fram en stol och slå dig ner. Är du nedslagen? Ok, här kommer det: Du måste inte läsa och skriva i en tråd! Jag vet! Det kom som en chock för mig också när jag först insåg det och det kändes som hela världen vände sig upp och ned. Men jag lovar, det går över. Ta ett par djupa andetag, kanske ett glas vatten och tänk glada tankar så ska du se att du fixar det hela. Denna tråden är annars tänkt att diskutera, med hjälp av denna gruppen och dess texter, den problematik som kan återfinnas i svenska "ghetton". Det är alltså inte för att diskutera hur bra denna gruppen är och hur bra deras musik är o vilka låtar som är bra o.s.v. Det är därför den andra tråden finns för de som bara är intresserade av musiken.
    Aha då är jag med, i den andra tråden så pratar vi om hur kassa Kartellen är på att skriva musik och i den här pratar vi om hur mycket de sabbar för folk i förorten?
  • BigDaddy
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:11:47 följande:
    Aha då är jag med, i den andra tråden så pratar vi om hur kassa Kartellen är på att skriva musik och i den här pratar vi om hur mycket de sabbar för folk i förorten?
    Det sistnämnda skulle vi kunna prata om, absolut. Om du vill det! Den här tråden är till för just det. Kan du inte berätta om just hur de sabbar för folk i förorten och hur du kom fram till det? Den här tråden behöver alla perspektiv!
  • BigDaddy

Som jag säger i TS, vad tycks? Det här är ingen hyllningstråd/disstråd. Jag vill höra alla perspektiven.

• jaghopparhögt
    BigDaddy skrev 2010-04-26 23:15:03 följande:
    Det sistnämnda skulle vi kunna prata om, absolut. Om du vill det! Den här tråden är till för just det. Kan du inte berätta om just hur de sabbar för folk i förorten och hur du kom fram till det? Den här tråden behöver alla perspektiv!
    För att de spelar på att det finns så många kriminella i förorten, att man automatiskt blir kriminell om bor där, de skyller sina egna personiga misslyckanden på att de kommer från ett visst ställe. De målar upp förorten och folket där som så mycket värre än vad de är.

Visst de hade varit en sak om de gjorde det på ett intelligent och politiskt sätt men när de blandar allt med gangstertjat så blir det så fruktansvärt patetiskt. När de pratar romantiskt om sitt gangsterliv och gnäller på "golare" och folk som har svikit sin förort. Det är bara patetiskt och visar hur blåsta de är.
Svar på tråden Kartellen - Vad tycker ni?