• BigDaddy

Kartellen - Vad tycker ni?

Har ni hört talas om den svenska rapgruppen Kartellen, bestående av kriminella och ledda av "Kinesen" som sitter inne i Finland för mord?

Programmrebeller ft Jacco.

Ja, vad tycks? Lyssna gärna på texten. Annars går den säkert att googla på lyrics.

">

• Svar på tråden Kartellen - Vad tycker ni?
  • Riverton

Jag tror inte för ett ögonblick man blir "kriminell" av att lyssna på rapmusik -
    lika lite som man blir en gangster av att kolla på gangsterfilmer. Det finns ingen forskning som visar det heller. Det är snarare omgivningen med frånvarande vuxna som lockar unga killer in i kriminellt beteende.

Här kan ni få läsa artiklar om Kartellen

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/03/cyril-hellman-till-rapens-forsvar

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/09/kriminellas-revansch-i-hiphopsverige

• blåsol

Det är väl ingen som har sagt att man per automatik blir som det man lyssnar? Det jag påstår är att det finns en influens och att musiken till viss del säger att det är häftigt att vara gangster och skjuta folk. Har man sinnet helt i behåll förstår man att det är ett sätt att beskriva sin forna eller nuvarande vardag för vissa, men vissa andra kanske känner det som en lockelse -"De sjunger om mig, jag vill vara med, jag vill inte vara en fitta". Det är lätt att locka till sig människor med dålig självkänsla.
    Kartellen är inte på något sätt unika, inte ens i Sverige. Markoolio, Petter och Mange Schmit kanske inte är "ren" hiphop, men det finns ju andra som besjungit sin misär som t.ex. Ken och PSTQ var väl inte heller så omtyckta när de var i farten?
    Vissa gillar musiken, andra inte.

• Riverton

Ja, vi har förstått att många som Blåsol som inte gillar Kartellen. Men dom verkar ju engasjera lik förbannat. Lika många Blåsol som Rödsol.

Blåsol och hans likar vill i bästa välmening berätta för oss andra att Kartellen gör "skitmusik" som bara vill förvilla ungdomar till ett kriminellt liv. Ja ja. Tro det den som vill. För alla får tycka, tro och tänka vad dom vill. Än så länge. Det fria ordets ställning står stärkt. Tryckfriheten likaså. För vissa människor vill säga.. Varför har inte t.ex. Carin Götblad och Stockholmspolisen som har stoppat och försökt stoppa Kartellens spelningar ute heller sökt prova deras texter i ett tryckfrihetsmål? Nej, för dom vet att det inte skulle löna sig. För polisen. Oftast räcker det med hot om represalier mot spelställen. Det är visserligen mer rättsvidrigt men uppmärksammas inte på samma sätt.  

var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E")); try{ var pageTracker = _gat._getTracker("UA-8327494-1"); pageTracker._trackPageview(); } catch(err) {}
  • sverker11
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:14:57 följande:
    Har ni hört talas om den svenska rapgruppen Kartellen, bestående av kriminella och ledda av "Kinesen" som sitter inne i Finland för mord? Programmrebeller ft Jacco. Ja, vad tycks? Lyssna gärna på texten. Annars går den säkert att googla på lyrics.
    ">

" target="_blank">

Kraftiga USA gangsta komplex. Intet nytt  på rapfronten och rätt ointressant. Troligen skall det vara provocerande men det är mest tröttsam skåpmat.
  • sverker11

Ett tillägg: Ska fan va ung och försöka provocera sina föräldrar idag om det där är det det mest provocerande som finns att tillgå.

• nollåtta

Jag tycker Kartellens musik låter som all annan svensk hiphop- som skit med andra ord. Hiphop gör sig inte bra på svenska övht. Jag tror hypen kring Kartellen är medveten och strukturerad vill jag tillägga, tycker inte mer synd om Sebbe och Kaka än någon annan random.

• nollåtta
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 19:13:55 följande:
    Du har rät ang känslan, självklart är det allt om att förmedla en känsla. Det jag vänder mig emot, är det lyxlidande många strävar efter. Folk som nästan vill ha det svårt, för det är så jävla coolt. Jag tycker det finns många andra hiphop artister i Sverige, som förmedlar detta bättre än Kartellen. Jag vänder mig mot all hiphop som rappar om hur livet suger och flashar sina bilar alt rappar i kostym. Nu vänder jag inte kritiken främst mot Kartellen eftersom jag känner att jag behöver mer kött på benen där. Uta rent allmänt. Självklart blir inte alla som lyssnar på sådan här musik gangsters, men min poäng är, att man många gånger nästan glorifierar att sitta i skiten. När man har en roll där man kan påverka, så borde man använda den bättre. Min kritik grundar sig i min kärlek till (enligt mig) äkta hiphop
     Vad är äkta hiphop enligt dig?
  • Nice Girl Wrong Place
    nollåtta skrev 2010-05-15 08:58:49 följande:
     Vad är äkta hiphop enligt dig?
    ENligt MIG, är Common ett bra ställe att börja. Om man inte vill gå tillbaks för långt i tiden.
    Eller varför inte A Tribe Called Quest...(om man bara vill njuta, rent musikaliskt)
    Sedan finns det mycket bra politisk och medveten hip hop.
    Beautifully Human
  • nollåtta
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-15 10:08:04 följande:
    ENligt MIG, är Common ett bra ställe att börja. Om man inte vill gå tillbaks för långt i tiden. Eller varför inte A Tribe Called Quest...(om man bara vill njuta, rent musikaliskt) Sedan finns det mycket bra politisk och medveten hip hop.
     Okej. Jag gillar inte Common eller A tribe called quest speciellt mycket, föredrar typ Gang Starr, Wu Tang Clan, Immortal Technique, Dead prez mm mm. Lite mer hårt och inte så trallvänligt. Sen om det är "äkta" hiphop eller inte vet jag faktiskt inte..
  • Nice Girl Wrong Place
    nollåtta skrev 2010-05-15 14:15:34 följande:
     Okej. Jag gillar inte Common eller A tribe called quest speciellt mycket, föredrar typ Gang Starr, Wu Tang Clan, Immortal Technique, Dead prez mm mm. Lite mer hårt och inte så trallvänligt. Sen om det är "äkta" hiphop eller inte vet jag faktiskt inte..
    Ja, "äkta hiphop" är ju inget vedertaget begrepp precis.
    Immortal uppskattar jag pga texterna (han är ganska överlägsen där), mitt nick är taget efter en Gang Starr låt (som heter just det Nice Girl Wrong Place), men då föredrar jag Guru (RIP) solo. Jazzmataz albumen är en musikalisk orgasm. När Jaydee och Baatin levde så var jag nog Sveriges största Slum Village fan. Men även där, så gillade jag det äldre, gärna J-88. Men utan Baatin och Jaydee så är de ointressanta.
    Jazzig, soulful, old skool hiphop...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

">

">

">

">

{#lang_emotions_heart}

För mig handlar hip hop om beat, bass och rytm.
    Jag saknar det i "ny" hip hop. Det finns liksom inget musikaliskt att hämta där...och ärligt, de flesta artister i dag kan inte rappa. Det har gått från att vara rytmisk poesi till att vara en massa skrik.

Men nu är jag ganska fördomsfull när det kommer till musik, tyvärr.
    Beautifully Human
  • BigDaddy

Kan man inte se musik som den Kartellen bringar fram, med de antal klick och lyssningar som deras låtar får på youtube, som ett oroande "rop på hjälp"? Att det är ett sätt att bli hörd?

• Pappa med 3

Är nog bland de sämsta jag hört inom svensk hiphop. Håller inte med om att hiphop på svenska blir dåligt. Personligen gillar jag hiphop på andra språk än engelska. Det blir lite annorlunda med influenser från andra länder. tex på franska kan det låta rätt coolt.

Men det här känns lite passé. Detta gjorde NWA för 20 år sen, men skillnaden är att dem gjorde det bra. Gangster rap i mellanmjölkens land känns sådär trovärdigt.
  • blåsol

Tänk, jag var visst inte ensam om mitt tyckande . Vilket också var frågeställningen i TS.
    Och Riverton, jag håller med om dig att man måste få tycka vad man vill, annars är det inte bra. Jag ser inte att man ska förhindra musik på något vis alls, det var definitivt inte min åsikt .

• Mo0n0

Jag själv kan inte se att Kartellen förändrar på något sätt mitt sätt att se på samhället.
    Som ung kriminell ska ju jag ha alla förutsättning för att ta in dessa gangsterideal
    som vissa menar att dom är.
    Men jag måste säga att jag lyssnar på deras musik och jag tycker om den!

Men det är inte för deras gangsterstil, tvärtom så tycker jag att dom verkligen borde tona ner det lite
    för det skiner igen. Man vet och man förstår att det är inte så som dom gärna vill visa.
    Visst problem finns det, det säger jag inget om. Men det är troligtvis inte lika mycket som dom vill att det ska vara.

För mig känns det som att dom försöker rättfärdiga sitt eget kriminella beteende. Dom verkar försöka
    rena sitt samvete när dom, enligt mig, borde försöka leva med det istället för att belasta 12åringar med en vuxen (Ja gör man dom brott så är man klassad som vuxen enligt mig) mans problem.

jag tycker om deras musik för jag känner igen mig väldigt mycket när dom inte leker gangster (Säger inte att dom inte är det, men när man tillomed måste skryta på myspace?)
    Svårt och förklara sånt här, jag känner igen mig i deras texter mellan raderna,
    dom vill gärna göra allt så ghetto och det passar inte riktigt in på mig då jag inte bor i något ghetto.

Men jag känner igen mig i deras kriminella sätt dom sjunger om.
    Hur det är att alltid vara paranoid över polisen, att ha ångesten ständigt över en.
    Dom reflekterar verkligen en del av mig, den paranoida, osociala och framför allt rädda sidan av mig,
    kriminellas backsida och nackdelar.

Det man måste göra, som med allt annat, är att ifrågasätta saker och ting. om det verkligen är sant tillexempel att det är så illa som dom sjunger. vi kan ta polistrakasseringen dom sjunger om,
    jag tänker så här, vad håller dom på med? hur kan dom här människorna vara dömda för värdetransportsrån om dom inte ens förstår varför polisen "trakasserar" dom, för det är en självklarhet för mig att i det här läget så har polisen arbetat för att störa deras kriminella nätverk och deras kriminella handlingar.

Jag kan inte förstå hur dom kan stå och försöka rättfärdiga sina brott när dom lever i ett samhälle som har lagar som reglerar såna här saker. jag tror och tycker verkligen inte att det är samhällets fel att dom har blivit kriminella eller jag heller för delen. utan jag tycker som så att olika människor födds med olika förutsättningar, visst det är orättvisst, men man kan inte gå genom hela livet och gnälla om det för. det gäller att inse det faktum att till slut oavsett vilka möjligheter man haft så har man bara sig själv. i slutet kan du bara lita på dig, så det är bara du som kan ordna dina problem. Dom verka tycka att samhället ska ordna alla deras problem. Men jag tycker givetvis att systemet ska vara rättvisst, det ska vara lika inför lagen.
    Det är en helt annan sak, för där spelar folks bakgrund in, är du född med dåligare förutsättningar så får man dåligare hjälp av systemet.

jag tycker verkligen det är fel att 12åringar glorifierar Kartellen som dom gör i reportaget någon länkade.
    Men som sagt, jag tycker om deras sida då dom sjunger om sina äkta känslor.
    inte när dom flashar, för vi flesta vet och förstår att livet som kriminell inte är flashigt för dom flesta.
    utan det är snarare så att folk försöker visa upp en falsk fasad som ska spegla och försköna deras flashiga kriminella livstils så att människor blir påverkade av människans girighet för han vill ha all den flash själv.

Viips så har den kriminella fått någon som är avundsjuk och därmed gjort kriminaliteten mer accepterad.
    Jag tror faktiskt det är så, dom gör det här i grunden för att försöka läka sig själva.
    om folk beundrar och accepterar deras livstils så behöver dom inte känna skuld för dom brott.
    men dom här killarna verkar inte få ut tillräkligt när dom flashar på krogen, utan det verkar som att dom
    därför startades kartellen för att få fler fans och fler människor som accepterar deras livstil.

slutsatsen är väl att jag har ganska blandade känslor gällande kartellen.
    jag tycker inte att man ska försköna en kriminell livstil som dom gör,
    precis som att man inte säljer knark till "vem som helst".

(Säkert offtopic väldigt mycket, gick med farten så att säga, har ju som sagt väldigt blandade känslor om dom)

• Tom Araya
    Johan01 skrev 2010-04-28 19:11:57 följande:
    Kate Ryan skrev 2010-04-28 17:30:17 följande:En beskrivning av samhällets bottenskrap som istället för att utbilda sig, arbeta etc knarkar och begår brott. Livet är inte hårt för honom, han har valt att vara ett drägg av egen fri vilja.
    Med risk för en hetsig debatt (vilket jag har lärt mig att det blir på FL) säger jag: riktigt så enkel är inte verkligheten. Jag är rätt övertygad att ingen VÄLJER från början. Jag har snarare erfarenheten att många många saker under vägen påverkar riktningen på ens liv.

Och ja, jag arbetar med problem-kids och ser detta varje dag.
    Tänk till lite. Vilka val påverkas inte av saker som händer och olika inflytanden?
    Det är påfallande ofta människor med goda uppväxtförhållanden som väljer en annan väg en den vanliga "Svensson" med jobb, familj och ordnat liv.

Svar på tråden Kartellen - Vad tycker ni?