Jag själv kan inte se att Kartellen förändrar på något sätt mitt sätt att se på samhället.
Som ung kriminell ska ju jag ha alla förutsättning för att ta in dessa gangsterideal
som vissa menar att dom är.
Men jag måste säga att jag lyssnar på deras musik och jag tycker om den!
Men det är inte för deras gangsterstil, tvärtom så tycker jag att dom verkligen borde tona ner det lite
för det skiner igen. Man vet och man förstår att det är inte så som dom gärna vill visa.
Visst problem finns det, det säger jag inget om. Men det är troligtvis inte lika mycket som dom vill att det ska vara.
För mig känns det som att dom försöker rättfärdiga sitt eget kriminella beteende. Dom verkar försöka
rena sitt samvete när dom, enligt mig, borde försöka leva med det istället för att belasta 12åringar med en vuxen (Ja gör man dom brott så är man klassad som vuxen enligt mig) mans problem.
jag tycker om deras musik för jag känner igen mig väldigt mycket när dom inte leker gangster (Säger inte att dom inte är det, men när man tillomed måste skryta på myspace?)
Svårt och förklara sånt här, jag känner igen mig i deras texter mellan raderna,
dom vill gärna göra allt så ghetto och det passar inte riktigt in på mig då jag inte bor i något ghetto.
Men jag känner igen mig i deras kriminella sätt dom sjunger om.
Hur det är att alltid vara paranoid över polisen, att ha ångesten ständigt över en.
Dom reflekterar verkligen en del av mig, den paranoida, osociala och framför allt rädda sidan av mig,
kriminellas backsida och nackdelar.
Det man måste göra, som med allt annat, är att ifrågasätta saker och ting. om det verkligen är sant tillexempel att det är så illa som dom sjunger. vi kan ta polistrakasseringen dom sjunger om,
jag tänker så här, vad håller dom på med? hur kan dom här människorna vara dömda för värdetransportsrån om dom inte ens förstår varför polisen "trakasserar" dom, för det är en självklarhet för mig att i det här läget så har polisen arbetat för att störa deras kriminella nätverk och deras kriminella handlingar.
Jag kan inte förstå hur dom kan stå och försöka rättfärdiga sina brott när dom lever i ett samhälle som har lagar som reglerar såna här saker. jag tror och tycker verkligen inte att det är samhällets fel att dom har blivit kriminella eller jag heller för delen. utan jag tycker som så att olika människor födds med olika förutsättningar, visst det är orättvisst, men man kan inte gå genom hela livet och gnälla om det för. det gäller att inse det faktum att till slut oavsett vilka möjligheter man haft så har man bara sig själv. i slutet kan du bara lita på dig, så det är bara du som kan ordna dina problem. Dom verka tycka att samhället ska ordna alla deras problem. Men jag tycker givetvis att systemet ska vara rättvisst, det ska vara lika inför lagen.
Det är en helt annan sak, för där spelar folks bakgrund in, är du född med dåligare förutsättningar så får man dåligare hjälp av systemet.
jag tycker verkligen det är fel att 12åringar glorifierar Kartellen som dom gör i reportaget någon länkade.
Men som sagt, jag tycker om deras sida då dom sjunger om sina äkta känslor.
inte när dom flashar, för vi flesta vet och förstår att livet som kriminell inte är flashigt för dom flesta.
utan det är snarare så att folk försöker visa upp en falsk fasad som ska spegla och försköna deras flashiga kriminella livstils så att människor blir påverkade av människans girighet för han vill ha all den flash själv.
Viips så har den kriminella fått någon som är avundsjuk och därmed gjort kriminaliteten mer accepterad.
Jag tror faktiskt det är så, dom gör det här i grunden för att försöka läka sig själva.
om folk beundrar och accepterar deras livstils så behöver dom inte känna skuld för dom brott.
men dom här killarna verkar inte få ut tillräkligt när dom flashar på krogen, utan det verkar som att dom
därför startades kartellen för att få fler fans och fler människor som accepterar deras livstil.
slutsatsen är väl att jag har ganska blandade känslor gällande kartellen.
jag tycker inte att man ska försköna en kriminell livstil som dom gör,
precis som att man inte säljer knark till "vem som helst".
(Säkert offtopic väldigt mycket, gick med farten så att säga, har ju som sagt väldigt blandade känslor om dom)