Inlägg från: Riverton |Visa alla inlägg
  • Riverton

Kartellen - Vad tycker ni?

Intressant MUSIK-grupp detta. Rör om ordentligt för och emot vilket jag tycker är bra. Kontroversiella grupper gör det. Jag gillar även många av Kartellens låtar som man kan ladda ner GRATIS hos hiphoptidningen Kingzise. Kritikerna tycker mest de "förhärligar" brott etc. i sina texter - men jag hör mycket annat. T.ex. vad som sker med många unga män i segregerade förorter när dom inte får nåt jobb. Vad sker när man som ung hamnar i fängelse, hur man formas där, och sen ska ut i samhället. Det är svåra frågor som inte har några givna svar. 
    Men först och sist är Kartellen en musikgrupp.  

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/09/kriminellas-revansch-i-hiphopsverige

• Riverton

"Kartellen är kriminella som försöker värva ungdomar till sitt nätverk genom musiken"
    skriver Blåsol

Här kommer några rader ur låten "Betongbarn"

"Kartellen rapporterar det kvarteren berättar
    sitter och reflekterar vad som sker i våra kretsar
    bland nio-millimetrar och skottsäkra västar
    och alla bara festar bort alla känslor
    lyckan varar så länge cocs-grammen räcker
    Vi är distainiserad ifrån majoriteten
    uppväxta grabbar kastar sten på piketen
    Jag är betongbarn från söder om stan
    och dem undrar varför mina ögon blöder idag

Det är lätt att bli ett svin av sprit och cocain
    Du vet vad jag pratar om så spela inte fin
    polarn börja hosha, vad fan gör han?
    djävulen satte sina klor i min vän
    Samma visa varje gång, det är kört för han
    snälla gud hjälp min bror att hitta hem
    han tog en tugga utav äpplet, det förgiftade
    ännu ett betongbarn som samhället missade
    jag drar ett skott för dem som gått bort
    jag drar ett bloss för betongblocks djungeln
    jag drar ett skott för dem som kom kort
    jag drar ett bloss för stockholms smutsen
    för hororna, för knarkarna, för dem stämplade
    för dem utan ett spänn, utan ett hem, helt lämnade
    jag representerar generation bortom
    pundarna står och bäcknar, situation sthlm
    sen jag var ett barn har jag hatat polisen
    där aina helikoptern cirkulerar hela tiden
    jag är betongbarn från söder om stan
    och dem undrar varför mina ögon blöder idag shit"

• Riverton

En låttext till :

"Medan vi falller"

Vi brukade se han på fotbollsplanen, sparka boll
    sju dar i veckan o hans pappa va stolt, o hans mamma va stolt.
    De va en stolt familj dom sa: son när du blir stor kan du bli va du vill.
    Stjärnoffensiven o glimten i ögat o alla applåderade när han kicka in en hörna.

Hade sötaste tjejen gick i samma klass som polarn, skötte sig i överlag ganska bra i skolan.
    Klasskamraterna drack o rökte hasch o tuggade i centrum men mannen han sa pass.
    Ja, han sa pass på skiten, för han tränade hårt o siktade på eliten.
    Satsade som fan o hans tränare dragg han, sa han hade potensial o bli nästa Zlatan.
    Jag svär fanns det en match han va där. Ingenting skulle stoppa hans karriär.
    O trots att han levde sitt liv i en förort så va han en av dom som skulle göra de stort.
    Farsan va fast anställd morsan mådde bra. Han va en stigande stjärna i stockholm stad. Medan vi faller.

Medan vi faller, medan vi faller, medan vi faller de så i programmen. Medan vi faller, medan vi faller, medan vi faller de så i programmen

Men sen kom den där eftermiddan i oktober.
    En torsdag hitta farsan packad på krogen, farsan fått foten, kicken från sitt kneg,
    kunde inte längre fixa deg.
    Så mörkret föll över den lilla familjen. Farsan e full varje dag nu för tiden,
    hans mamma började få stryk av hans pappa. Frustrationen växte varje dag, dom va panka.
    Sen kom den dagen mamma börja dricka, han klarade inte av de han ville bara sticka.
    För ett år sen va han med laget på cypern, o nu finns de inte ens mat i kylen.
    Pappan tog ifrån han konfirmationslänken sen han hittade tomma flaskor under diskbänken.
    Motivationen bortblåst, slutade träna. Ute sena kvällar för att slippa vara hemma. Från fotbollsplan till en bänk i centan, nu står de ganska klart att han inte tänker kämpa. Dämpad smärta söker medicin, från rök till tabletter o heroin. Medans vi faller.

Medan vi faller, medan vi faller, medan vi faller de så i programmen. Medan vi faller, medan vi faller, medan vi faller de så i programmen

Han lovade sig själv att aldrig ta en spruta, rökte ett par veckor men sen han börja skjuta. Snubben som skulle bli nästa Zlatan, sitter nu med en jävla nål i armen.
    Vad fan hände, han tappade rytmen. Nu lever han sitt liv med en apa på ryggen. Han skulle ju spela i landslaget o inte stå o klia sig i ansiktet men sen en kväll han tog en smutsig kanyl på trappan i gullmarsplan sköt in sig 5 kanyl.
    Det sista han tänkte på innan han slockna va grönt gräs, dubbar o fotbollar. Han va död innan ambulansen kom, han va död av ett fuckt up liv i betong.

Dom brukar säga att hans framtid va ljus, men de va innan han börja jaga rus. Mannen de e sjukt, jag svär på allt det va han vi trodde skulle hålla huvudet kallt.
    Men han föll över kanten, mannen. Ännu ett fuckt up öde i programmen. Medans vi faller.

Dedikerad till alla gatans änglar som inte längre finns bland oss, ni finns
    föralltid i våra hjärtan. Vila i frid.

• Riverton

Fick en fråga om jeg ser "problem" med grupper som Kartellen?
    Nej, det gör jag inte. Men det är det tydligen många andra som gör. Särskilt polisen i Sthlm som har stoppat och sen försökt stoppa konserter med Kartellen. Hur kommer det sig? Kan Polisen bestämma vem som ska få uppträda med sin musik? 
    Tydligen tror polisen det - i Sverige.   
    Gillar man inte deras form för "gatans musik" så får man väl låta bli att lyssna!
    Det finns ju annat. "Trevligare trallvänligare musik"! Für alle!
    Läser ibland vad som skrivs om Kartellen och blir lika förvånad varje gång att så många blir provocerade eller rent av hatiska av dessa svenska "gangsterrappare". Jag tänker så här; Kartellen består av olika personer som både är kriminella, har varit kriminella och andra som inte är ett dugg kriminella men som jobbar kring och hjälper dom med deras musikprojekt som producenter etc. 
    Jag la ut några låttexter jag hittade för att visa att allt handlar inte om "gansterromantik" som vissa påstår. Lyssnar man på låten "Vilsna själar" så inte fan handlar den om ett liv man vill efterleva! Även om man är ung och "lättpåverkad". Det är väl där skon klämmer. "Den lättpåverkade ungdomen!" Man har idiotförklarat ungdomar i många år genom att tro att dom är ett offer för "farlig musik."
    "Det kriminella livet är en jävla illusjon!" rappar Kartellen. 
    Nej, det som tydligen provocerar många är att dessa personer är "kriminella" och skriver texter om sina liv från förorten och från fängelse!
    Sen finns många som vill lyssna på Kartellen. Hur kommer det sig? Jag lyssnade på amerikansk "gangstarap" för 30 år sen.  Och nu? I Sverige? Kartellen och Labyrint.
    Ja du . Bättre att kriminella gör musik än rånar värdetransporter - frågar du mig. 

">

• Riverton

Ny låt : "Haffad"

med ett "beat" från gamla Nationalteaterns låt; "Kolla kolla "

">

Lyrics

vi föddes utan någon silversked i munnen, låt oss reflektera på det livet vi levt i djungeln
    para generars på den skit man gett till kunden, Chucky dementerar, men han ler lite på munnen,
    för bland prolitärer och revolutonärer, betongrevoulutionen; den generation som bär er,
    men dom glömde bort oss i betong fort, para jock tjock jopp dags att göra brott,
    varför ni undrade med bidragen cuttade, 40% av barndomsvännerna blev pundare, 30 procent blev rakt av knullade
    20% gick de bra för, dom flyttade, 80 procent av mina vänner har suttit, 100% av mammas hjärta har brustit..
    jag jagar para med mask o de e fuckt up, under ytan hela livet, försöker andas

Om man redan en gång straffad, så e det lät att man blir haffad

En gång straffad, lätt att bli haffad, jag torska första gången, jag va nio bast, baxa,
    utanförskapet i orten satte spår, har gjort en massa år,fällt en o annan tår, orten gav mig sår som du aldrig kommer få
    men jag e fucking rebell tills jag hamnar på en bår, makten den blundar för alla utstötta
    kartellen lever livet med ögonen öppna, för ni har kallat sånna som oss farliga
    ända sen pappa botti Christiania, sånna som mamma kallades för "Hippies", 80-talet grabbar gjorde roundkicks i city, 90 talet fuckade dom upp trakterna på riktigt, 20 år senare e allt fucking gittigt, samma visa som Nationalteatern men dom hade plakat, vi har automat vapen

Ni kanske tror att ni vet om det här, men vad vet ni om misär?
    Ja kompis se o lär, för att, aina dom e på mig som en billig kostym
    Dom stoppar bilen, och dom griper när vi glider i byn
    Dom vill se oss allihopa bakom galler
    medans vi faller,medans vi fall-ee-er
    Så låt oss samla ihop gatu-kravaller

Jag sa plocka upp en sten o släng mot förtryckare och sätt den blå-vita bussen i brand

Om man e född bland proletärer, och gör narkotika affärer
    Om man redan en gång straffad, så e det lätt att man blir haffad
    Om man redan en gång straffad, så e det lätt att man blir haffad

• Riverton

Jag tror inte för ett ögonblick man blir "kriminell" av att lyssna på rapmusik -
    lika lite som man blir en gangster av att kolla på gangsterfilmer. Det finns ingen forskning som visar det heller. Det är snarare omgivningen med frånvarande vuxna som lockar unga killer in i kriminellt beteende.

Här kan ni få läsa artiklar om Kartellen

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/03/cyril-hellman-till-rapens-forsvar

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/09/kriminellas-revansch-i-hiphopsverige

• Riverton

Ja, vi har förstått att många som Blåsol som inte gillar Kartellen. Men dom verkar ju engasjera lik förbannat. Lika många Blåsol som Rödsol.

Blåsol och hans likar vill i bästa välmening berätta för oss andra att Kartellen gör "skitmusik" som bara vill förvilla ungdomar till ett kriminellt liv. Ja ja. Tro det den som vill. För alla får tycka, tro och tänka vad dom vill. Än så länge. Det fria ordets ställning står stärkt. Tryckfriheten likaså. För vissa människor vill säga.. Varför har inte t.ex. Carin Götblad och Stockholmspolisen som har stoppat och försökt stoppa Kartellens spelningar ute heller sökt prova deras texter i ett tryckfrihetsmål? Nej, för dom vet att det inte skulle löna sig. För polisen. Oftast räcker det med hot om represalier mot spelställen. Det är visserligen mer rättsvidrigt men uppmärksammas inte på samma sätt.  

var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E")); try{ var pageTracker = _gat._getTracker("UA-8327494-1"); pageTracker._trackPageview(); } catch(err) {}
Svar på tråden Kartellen - Vad tycker ni?