• Husali

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Gör allting själv här hemma. Hugo, 5 månader, äter även vanlig havregrynsgröt. Var tvungen att köpa en kartong köpegröt först, för att vänja honom. Men när det vita geggan var slut, gick det fint att gå över till vanlig gröt. Gör egen fruktpuré, också.

Han är en matglad liten kille. Så det är otroligt tacksamt.

Frysen är full med bland annat kalops, lax, kyckling, vit fisk, köttfärssås... Fyller på allt eftersom.

Har tiggt åt mig lite barnmatsburkar, så jag fyller upp dom till hälften, och fryser in i dom. Sjukt smidigt!

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Husali

Redfox: Nej, det gör jag inte. Jag litar på att han får i sig det han behöver ändå. Ofta får han aprikospuré eller liknande till gröten (hemmagjord, på ekologiska aprikoser). Det är c-vitamin och jag främjar väl järnupptaget, vad jag lärt mig...

Matlagningsrace här hemma idag. Fanns bara en burk kvar i frysen.

Sist gjorde jag halva burkar, nu fyller jag upp dom lite mer. Sist var jag även lite mesig med smaker. Höll det enkelt blomkål, kyckling och pasta. Fisk, potatis och broccoli. Idag tar jag ut svängarna lite mer. Kycklinggryta med curry, paprika och tomat står på spisen nu. Mixar ner lite ris. Fisk, äggsås och potatis är färdigt redan. Sen blir det nog skinksås med broccoli och pasta. Köttfärssås också, tror jag,

Tyckte jag var smart som redde päronpurén med lite potatismjöl, sist jag gjorde päronpuré. Den blir ju så blaskig, trots att man häller av allt vatten. Och den såg jättefin ut. Men inte när det kommer ut ur frysen! Usch.. Ser jätteäcklig ut. Får liksom mixa om den igen. Känns ju som väldigt onödigt jobb...

• Husali

Tror alla BVC rekommenderar köpegröt. SLV ger ju det rådet, så då följer BVC.

Jag har gett vanlig havregrynsgröt från början. Har mixat grynen. Går att mixa torrt, men blir slätare om man mixar i vattnet innan man ska koka det.

• Husali

Mina barn får även annan frukt till gröten, än aprikospuré. Det går bra det med. Dom är friska och glada. Men självklart så kan man se till att de flesta gånger ge aprikospuré till gröten.

Gissar att det överlag är mindre järn i köpemat, alltså matburkar, än i hemlagat. Så på så sätt så får ju mina barn i sig mer järn. Men från en annan källa än den där livsviktiga köpegröten. På samma spår som du där, Redfox.

Blir lite trött på det där. Känns som att allt i slutändan handlar om pengar. Jävla livsmedelsindustri. Det går att säga vad som helst till föräldrar, för vi sväljer BVC:s råd med hull och hår. Och tror att dom är någon slags gudar, som vet mer om våra barn är vi själva. Nä.

Lita på magkänslan.

Något annat jag reagerar på med köpmaten, är den där gräsliga stanken. Luktar som att öppna en burk med kattmat. Hua.

Nu gör jag antagligen bort mig, som enbart ger mitt barn hemmagjord mat. Men då är det så. Köper någon burk med fruktpuré för att variera lite ibland. Men maten är hemmagjord.

Och jag gillar känslan av att öppna en burk kalops, och det faktiskt luktar kalops. Och man törs ta skeden till munnen och känna om det är lagomt varmt, utan att hulka för att det är så äckligt.

Jag gör det inte för att vara präktig, duktig eller någon übermamma. Jag älskar mat och matlagning. Tycker det är superkul!

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.