Inlägg från: IceCloud |Visa alla inlägg
  • IceCloud

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag frågade på mitt bvc som det gick bra att göra egen havregröt om jag toppade den med aprikospure och det går bra det också.
    C-vitaminet i aprikoserna hjälper kroppen att ta upp järnet så det är ingen fara.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Glömde skriva att hon rekommenderade inte egen havregrynsgröt utan aprikoser just pga järnet som är så viktigt.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag undrar hur ni har gjort med introduktion av kött o fisk, ris och pasta.
    Min son är 5 månader och har än så länge bara ätit rotfrukter, majs, ärtor, päron, plommon och gröt.
    Jag funderade på om det inte skulle vara dags att göra maten mer spännande för honom.
    För nu ser lunchen ut så här:
    4 tärningar (majs, palsternacka, ärtor) Varierar lite. Efter det en tärning plommon eller päron. Sen ersättning.

Nu skulle jag vilja göra mer grytor o andra hopkok. Om jag tex gör en gryta med nötbitar, lök, lagerblad, vitpeppar, lite rotfrukter, saltfri buljong tex. Då får han ju både kött och lök som är nya livsmedel för honom. Det står ju överallt att man ska testa en sak i taget för att veta om barnet tål det eller inte...
    Eller är det bara att låta honom äta en portion av det eller ska man då börja om så han får smakisar av det?

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag brukar blanda olika grönsaker men har inte tänkt på att det också går att krydda o fixa med det. Haha, smart!
    Hoppas nån vet det där med kött o fisk...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ok, ska testa kött o fisk om en månad då. Lite grann varje dag o öka på då antar jag som med allt annat väl?

Här rekommenderar de färdigt grötpulver att ge i första hand, finns från 4 månader. Men det går även att göra egen havregrynsgröt o det går bra o ge från 4 mån det också.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Förresten så finns grötpulvret i majs, ris och havre. Vet inte det finns nån mer variant...

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Rågbröd kan nog säkert vara bra så länge det inte är fullkorn. Linfrö (lite lite grann) tex är ju bra mot hårda magar.
    Fullkorn däremot kan vara stoppande...
    Man känner sig nästan som en kemist när man ska ge barnet mat. Det här går att äta men det är stoppande men ger jag det här motverkar det o löser upp osv :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Cupcake1985 skrev 2012-01-19 13:10:36 följande:
    Håller med om att rågbröd är mycket bättre än vårt hemska vita. Men jag skrattade gott eftersom det är så typiskt danskt. =) Ainami har idag fått testa broccoli- och potatispuré och älskade det. Som vanligt går alla grönsakspuréer ner men frukt är fortfarande svårt. Lyckades lura henne genom att blanda ner lite grann i gröten idag. Är det någon som har bra recept på fruktpuréer som är lösande? Vill inte alls köpa barnmatsburkarna om jag inte måste.
    Samma här grönsaker o rotfrukter går ner super lätt men det är värre med frukt. Ibland går det, ibland inte.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag tar med antalet kuber jag behöver o lägger i en burk som rymmer dessa. Men jag har även köpt en sån där portionsform från barnmatsburken. Har än så länge bara gjort päronpure i den men kommer använda den mer snart. Än så länge äter han inte några jätte mängder så än funkar iskuberna bra.
    Hur mycket rymmer förresten köpeburkarna? Finns väl tre storlekar va?
    Jag tycker det är så svårt att veta vad som är en lagom portion.
    Nu äter han 5 kuber á 15 ml grönsakspure o 3 kuber efterrätt. Blir ju alltså 120 ml, är det lagom till en 5 månaders?

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Jag tittade på en burk mangomix o den bestod av 72 procent frukt... Resten var utfyllnad...
    Skillnad med hemgjord pure.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.