Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

När man gör majspuré ska man använda den frysta majsen eftersom den inte innehåller varken salt eller socker.

• Cupcake1985

Denna vecka var sötpotatisen billig så gjorde sötpotatispuré till min dotter idag.

Sötpotatispuré
    1 sötpotatis
    2 tsk rapsolja

Skala och hacka sötpotatisen i mellanstora bitar. Koka den tills den är mjuk. För mig tog det ca 7 minuter. Mixa sötpotatisen med din stavmixer och blanda sedan i oljan. Vill du ha lösare konsistens kan du blanda ut purén med kokvattnet eller med ersättning.

• Cupcake1985

På vårt BVC rekommenderar de köpgröt då det finns tillsatt järn i den. Min dotter hade en period runt 4 månader där hon vägrade äta ersättning. Fick i henne en del men inte alls i den mängden. Så då fick hon lite gröt också. Nu är hon 5 månader och hon får en smakportion mitt på dagen och gröt på kvällen. De senaste dagarna har hon blivit arg när maten tagit slut så nu har jag börjat öka mängden med en tesked.

Idag har jag testat och gjort äpplemos utan socker. Först tyckte hon att det var konstigt eftersom den inte var ljummen/ varm som all mat hon fått innan. Sedan tyckte hon det var gott.
    Jag skalade, tog ut kärnhuset och delade äpplet till mindre bitar. Sedan ångkokade jag bitarna och mixade allt i min stavmixer.

• Cupcake1985

Precis. Handlar inte om att man vill vara supermamma. Har insett att jag inte kommer bli det ändå. :) Är också intresserad av mat och matlagning. Mitt val att göra egen barnmat beror på min egen uppväxt. Jag har haft en moster och en mormor som alltid gett mig söta saker och därför gjort mig överviktig. Vanan sitter kvar väldigt länge och än har jag väldigt svårt att hålla mig borta från söta saker. Därför vill jag reglera vad min lilla tjej får i sig ur näringssynpunkt. Sen att det är väldigt roligt att laga egen barnmat är ju bara ett plus.

För ett par dagar sedan fick jag hem barnmatsburkens silikonformar. Kan inget annat göra än att rekommendera dem.

• Cupcake1985

Nytt recept på ingång. Dock ej smaktestat av bebisen utan bara av mamman. Jag tyckte dock att det smakade smaskens.

Rotfruktspuré
    1 morot
    1 palsternacka
    1/2 liten kålrot

Skala och hacka rotfrukterna till mindre bitar. Börja med att koka moroten i ca 10 min. Tillsätt sedan kålroten och palsternackan och koka ytterligare 10-14 minuter. Beror på hur stora bitar du gjort. Mixa sedan allt tillsammans med lite olja. Vill du ha lösare puré kan du blanda med lite kokspad, ersättning eller bröstmjölk.

• Cupcake1985

Idag har jag stått och gjort lite mer barnmat. Menyn för veckan blir broccoli- och potatispuré samt ärtpuré.
    Jag undrar precis som du Svartros hur man börjar introducera kött och fisk. Jag tänker börja med det när Ainami är 6 månader. Kan du inte blanda lite olika grönsakskombinationer och se hur det blir. Man kan ju även blanda i lite örtkryddor i grönsakspuréerna också har jag förstått. Nu kommer recepten.

Broccoli- och potatispuré
    1 potatis
    Ca ett halvt färsktbroccolihuvud.
    2 tsk rapsolja
    Kokspadet av potatisen och broccolin.

Skala och dela potatisen i mindre bitar. Dela upp broccolin i buketter och skölj dem noga. Om du har ånginsats kan du lägga i både potatisen och broccolin i insatsen och ånga dem färdiga. Annars kokar du först potatisen i en kastrull och när det är 10 min kvar kan du lägga i broccolin. Potatisen kan du inte mixa utan den får du mosa med en gaffel. Broccolin kan du mixa tillsammans med oljan med staven och sen blanda ihop med potatisen. Blanda sedan ut purén med önskad mängd kokspad till bra konsistens.

Ärtpuré
    Valfri mängd ärtor
    2 tsk olja
    Eventuellt spadet av ärtorna

Koka de frysta ärtorna enligt förpackningen. Mixa sedan ärtorna tillsammans med oljan. Om du vill ha en lösare puré kan man använda kokspadet. Passera sedan ärtpurén genom en sil om du vill ha den ännu slätare.

• Cupcake1985

Jag läste också den danska matråden och tyckte att det lät rätt sunt. Dock förstår jag inte varför man ska göra gröten rinnig i början men ändå mata med sked. Min dotter tycker inte om rinniga puréer och har inte gjort det från början. Frågan lyder om danska bebisar verkligen tycker om gröt gjord på rågbröd. =) Finns det mycket olika sädesslag att köpa just till grötlagning? Kan man köpa köpgröt i affärerna?

• Cupcake1985

Håller med om att rågbröd är mycket bättre än vårt hemska vita. Men jag skrattade gott eftersom det är så typiskt danskt. =) Ainami har idag fått testa broccoli- och potatispuré och älskade det. Som vanligt går alla grönsakspuréer ner men frukt är fortfarande svårt. Lyckades lura henne genom att blanda ner lite grann i gröten idag. Är det någon som har bra recept på fruktpuréer som är lösande? Vill inte alls köpa barnmatsburkarna om jag inte måste.

• Cupcake1985

Nu ligger både katrinplommon och aprikoser i blöt inför kommande dags barnmatslagning. Tänkte att det skulle bli mango- och aprikospuré och päron- och katrinplommonspuré

• Cupcake1985

Här kommer ännu ett tips. Barnmatsburken.se säljer silikonformar som går in i vanliga barnmatsburkar så det blir lätt och smidigt att ta med sig om man ska ut. Iskuberna tar för mycket plats. Självklart fungerar det att ta med maten i andra burkar också. Hur gör ni andra?

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.