Inlägg från: Mammato2 |Visa alla inlägg
  • Mammato2

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag ska göra aprikospure imorgon, aprikoserna ligger i vatten nu över natten.

Men en fråga jag mixar dem med stavmixern efter kokningen, ska eller kan man ta en sil sen så man  kan få det riktigt passerat? Lägger man i kokvattnet när jag mixar allt eller efteråt? Samt när jag gjorde majspuren så la jag i lite raps olja det gör man väl inte nu??

Lite ny på det här men majspren var en hit av mina tvillingpojkar Skrattande.

Vincent och Alexander 110828
  • Mammato2

Jag har köpt sötpotatis någon som har ett bra recept till pure på det.

Aprikospuren tyckte dem var riktigt god.  

• Mammato2
    Cupcake1985 skrev 2012-01-25 20:47:13 följande:
    Jag har bara kokat sötpotatisen efter att jag skalat den och delat den i bitar. Sedan har jag mixat den med olja och eventuellt ersättning. Min lilla skrutt älskade det från första stund.
    Kan man frysa in sötpotatispure
  • Mammato2
    Basi skrev 2012-01-26 11:12:06 följande:
    man kan frysa in allt.
    men sen skall man inte förvara maten alltför länge i frysen.

på bvc sa dem att potatis kunnde man inte frysa in blev konstig, då frågade jag om söt potatis då sa dem samma sak att man inte ska frysa in.
  • Mammato2

Ska göra ny smakportion till min killar har ni nått tips

Dem har provat/provar

majspure
    aprikospure
    sötpotatispure  

Tänkte någon grönsak ge mig tips och recept.   

• Mammato2

bata vad är det

• Mammato2
    Basi skrev 2012-02-04 18:27:00 följande:
    var tvungen att googla, batat är tydligen det samma som sötpotatis. "den söta orangea potatisen".  här kallar vi den batat Glad

söt potatis har jag redan i frysen, fler tips
  • Mammato2
    Basi skrev 2012-02-04 20:40:49 följande:
    palsternacka. koka i lite vatten. häll bort vattnet. mixa sönder till puré.

Tack ska prova
  • Mammato2

Mina pojkar fick idag prova ärtpure det gick bra men min ena pojke tyckte nog att konsistensen att den fastnade lite i halsen så jag fick ge ersättningen lite mer än vanligt, men jag tog ersättningen och hällde i puren så den blev mer rinnig och då gick det bättre.

Idag har jag gjort potatis och palsternaks pure, imorogn ska jag göra en nya sats aprikospure den gillade pojkarna riktigt mycket.  

• Mammato2

När introducerade ni mer mat än bara smakportioner och när kan man börja ge dem fisk/kött

• Mammato2
    Cupcake1985 skrev 2012-02-17 17:38:36 följande:
    Igår gjorde jag köttfärssås med spaghetti från salt och peppar-bloggen som någon länkade till. Min tjej tyckte dock att det var lite för stora bitar även fast jag mixade den grundligt. Så det fick bli en sväng om i minimixern igen. Vad har ni andra för redskap när ni gör barnmat? Jag använder brauns mixerstav med tillbehör. Alltså minimixer och visptillsatsen med vispbehållare. Älskar den när jag gör barnmat. I kväll ska jag göra mer sötpotatis- och äpplepuré med kanel. Ett vanligt eftermiddagsmellanmål här hemma hos oss. Hon älskar det. =)

sötpotatis och äppel pure med kanel hur blandar du det lät kul
     och gott

• Mammato2

pumpa pure hur gör man det?? Vad köper man för pumpa har aldrig gjort det?

Fryst mango till efterrätt är det någon som gjort det? Vad kan man blanda i?? 

• Mammato2
    IceCloud skrev 2012-02-25 08:45:51 följande:
    Butternutpumpa: dela pumpan på längden, skrapa ur kärnorna. Lägg pumpan med köttsidan ner på en plåt. Baka sedan i ugnen på 170 grader ca en timme. Stick i pumpan o känn när den är mjuk. Sen är det bara att skrapa ur o mixa.

Jag tinar o mixar fryst mango. Ibland får han bara det ibland blandar jag i blåbär eller banan kanske aprikoser.
    Tack ska kolla nu i helgen.
  • Mammato2
    dunna skrev 2012-02-25 16:25:02 följande:
    smart. Jag är nog ännu mer försiktig än så, både för att småbarnsmager tåler mindre än vuxenmagar och när man har mixat maten så har man ökat matens yta otroligt mycket som gör att maten förstörs snabbare. Jag har inte vågat ge mat mer än 1 dag gammal...

Men om man fryser in maten då håller den längre??
  • Mammato2
    Basi skrev 2012-02-27 18:17:46 följande:
    nu ligger torkade frukter i blöt, redo att mixas i morgon. Den är faktiskt enkel och god att göra den purén, omtyckt oxå för den delen.

idag gjorde vi päron + äppel med lite kardemumma i. gick hem det med.
    o så en ny sats batat/sötpotatis eftersom den är god med allt ;)

vilken sorts päron och äpplen använder du mina killar gillar verkligen inte surt.
  • Mammato2

Hej!!  jag kokade bara mango  och idag då jag tinade den så vart det som små platstrådar kan det vara mangon egna trådar fruktkött som stelnat på nått sätt. Jag tina mangon i mikron men kollade på bitar som jag har i frysen och det är trådar som sticker ut ur dem. Jag har köpt färdig skuren mango i bitar på ica. Ja jag vågade inte ge dem så jag fick göra om gröten då jag redan hade hunnit blanda när jag såg det. Vet någon vad det kan vara???

• Mammato2
    Basi skrev 2012-03-08 12:30:39 följande:
    Igår blev det ett litet "grytkok" med;

lax
    blomkål
    morot
    potatis
    ett kryddpepparkorn

smaken blev rätt bra o fröken åt med god aptit.

Idag kokar vi ihop palsternacka, potatis och kyckling som har blivit riktigt populär!
    Vad är det för recept med palsternacka, potatis och kyckling???

När man tar in kött till deras mat vilket ska man börja med, vilket kött är mildast??

• Mammato2

forts på det du kopierade i samma stycke.

De påpekar förvisso också att denna risk är helt teoretisk så man skall inte gå i panik om man har mat nedfruset. Rådet är dock att man hittar alternativa sätt att frysa smakportioner på. 

Om det är så giftigt varför rekomenderar då nästan alla ställen man läser om smakportioner att man ska fysa in i iskuber?

Jag säger inte vad som är rätt eller fel, man får själv bestämma hur man vill göra.      

• Mammato2

En tjej i mamma gruppen skrev upp det här receptet prövade nu i kväll, dock fick jag inga skivor då den gick i sönder men jag la i burkar. Jag måste säga att jag gillar inte fisk så värst mycket men detta tyckte även jag var gott.

(6-8 månader)
    400 gr fiskfilé
    2 msk potatismjöl
    3 ägg
    2 dl visp- eller matlagningsgrädde ... ev. lite salt
    Ugnen 200 grader.
    Mal fisken eller kör i matberedaren. Tillsätt potatismjöl och ägg och till sist grädde och kör i 1-2 minuter. Häll i smord form och täck med aluminiumfolie. Grädda i ca. 1 timme. Skär färsen i skivor när den kallnat och frys skivorna en och en.

Kan även göras fiskbullar av färsen. Klicka i kokande vatten. Koka i ca. 10 min.
  • Mammato2
    vad ska man heta skrev 2012-04-27 10:28:40 följande:

vissa verkar ha missuppfattat hur man börjar ge mat till bebisar. vid 6mån kan man börja med att ge något litet.

Detta är en tråd om recept och mat till barn 4-6 månader kanske lite äldre med :)

Inte en disskusion om vad som är rätt eller fel när man börjar med mat.Lämna det till andra disskusioner.
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.