Inlägg från: Trasan0606 |Visa alla inlägg
  • Trasan0606

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Nån som har använt saltfri buljong i maten till barnen? Köpte det idag och tänkte testa det. Skrutten är allergisk mot mjölk, soja och reagerat på raps så maten blir så blaskig med bara vatten.
    När ni gör egen havregröt - gör ni precis som vanligt - salt?

• Trasan0606

Det som är stoppande är bl.a. majs, morot, hård banan, blåbär på burk, pasta, ris... Gröt kan också vara lite stoppande så spä ut med lite extra vatten eller ge vatten vid sidan av. Jag blandar även i en eller två iskuber Katrinplommon.

Min kille på 6,5 mån är också ganska trög i magen och jag drog först ner maten men fick lära mig att mat ska de vänja sig vid så det var bara att ge mer katrinplommon. Inte så kul men magen funkar bättre... Han bajsade också ofta när han helammades men nu är det en gång om dagen eller varannan dag, nån gång har det varit längre mellan gångerna och då blir han kinkig...

• Trasan0606

Hela blåbär som du mosar ska inte vara stoppande har jag hört. Riktigt mogen banan ska vara lösande, även päron och aprikos är lösande och äpple lite stoppande.

Vad har du gett honom att äta hittills?

• Trasan0606

Min skrutt börjar visserligen närma sig 7 mån men jag började sent med maten. Undrar hur många delar protein ni har i maten, om ni gör med iskuber? Han får till lunch 4 kuber potatis, 2 palsternacka, 1 broccoli el majs och 1 kött. Kanske ska vara mer protein?

• Trasan0606
    IceCloud skrev 2012-02-15 20:39:22 följande:
    Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)
    Snarlikt min då! Vad bra - tack!

Persiljerot - hur smakar det?
  • Trasan0606

Min kille ratar också tyvärr burkmat, vore ju skönt att ha som alt om det krisar. Fick tips idag om att blanda ut burkmat med vanlig mat och på så sätt vänja dom lite sakta. Ska testa imorgon!

• Trasan0606

Idag så provade jag att ge både burkmat och vanlig och det fick kanon. Första skeden tittade han på mig med en blick som sa WTF men sen gapade han glatt.

Gav en halv liten burk med potatis/palsternacka blandat med 1 iskub potatis, 2 kuber broccoli och 1 kub kyckling. Ska göra samma imorgon!

• Trasan0606

Jag har inga problem att bara ge egen mat men det vore skönt om det funkade med burk ibland. Vi ska dessutom på långresa i Asien och då kan det ibland bli ett måste.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.