• Nenne

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Hej

Är nu här =)

Har varit lite försiktig med att ge min dotter mat.
    Då hon varit ordentligt förstoppad en gång, samt att hon är prematurfödd.
    Men nu är hon snart 6 månader korrigerat.

Testade att koka kyckling en dag, men tyckte att den blev så sträv och kändes som tonfisk tyckte jag. Hur gör man bäst med kyckling och fisk. Tänkte koka lite fisk och kyckling idag. Så om någon ser detta idag så får ni gärna skriva några bra recept på dem två =)
    Vilka kryddor använder ni??
    Köpt hem en massa frukter idag som jag ska göra puré av, Vilka frukter kokar ni och vilka behövs inte kokas??

• Nenne

Hittar inte ditt recept på kycklingen =(

Kan man använda havregrädde, för vi tror att hon inte tål mjölk...
    Nu kokar jag lite kyckling och lagerblad, tänkte mosa ihop det med lite ris, vad kan man använda mer för gott =) Detta är mitt första barn så jag vet inte riktigt vad som funkar ihop....hmm...

tacksam för lite hjälp =)

• Nenne

Hittade de nu när jag läste lite mer grundligt... sorry, har inte allt de hemma =(

• Nenne

Hur gör ni med ris och majs och morötter när ni mixar de?
    Nu gjorde jag ris till kycklingen och jag fick dem inte att bli så fina, utan de fanns en hel del riskorn som var som normala?

Samma med morötterna, dem blir inte heller helt mosade kokar jag dem för kort då??
    Eller va har ni för stavmixer? Jag har en från Bosch. Men har bara själva stavmixern, ska man ha mer saker?

• Nenne

Hur länge kan man ha maten i kylen?? Har bara en med istärningar. Gjorde kyckling i onsdagskväll kan hon äta de idag?? Samma med broccolin??
    Vad är mer lösande för magen än päron plommon mogen banan? Är aprikoser bra för hård mage??

• Nenne

Vet inte om jag klantat mig ordentligt nu :( kokade kyckling igår.. Stängde av plattan då jag själv skulle äta, men när jag var klar så hade kycklingen blivit ljummen och när jag kollade på den så blev jag osäker på om den va klar så jag hände på nytt vatten och lät den koka en stund till. Sen mixade jag den å så in i frysen.

Tog idag fram en iskub kyckling och kom på att hon kanske inte skulle ha ätit den, men när jag kom på de så var typ hela tallriken slut :( va tror ni?? Kommer hon bli dålig?? Ska jag slänga resten av kycklingen??

• Nenne

Jag har inte tänkt på det med gifter från iskuber. Jag har köpt mina i vanliga affärer. Men jag ser inget sådant märke som någon skrev. Har dem mest till fruktpure då min dotter äter nästan en hel liten burk. Är det farligt då?? Ska man köpa nya eller!???

• Nenne

En fråga till. Har ni plastpåsar över iskuberna när ni fryser in?
    De visste jag inte att man skulle ha fören jag kollade på barnmatsburken. Nu har jag beställt 2 st där ifrån. Fick lite ont i magen ang gifter.

• Nenne

Någon som har ett bra recept på köttfärssås å spagetti??

• Nenne

Hur gör ni för att inte få avokadon och bananen bruna när ni sparar den??

• Nenne

Hur mkt av varje sak brukar ni ta?? Jag tycker jag gör massa mat men ändå så blir det inte mkt i slutändan? Min tjej äter en stor burk både till lunch å middag..

• Nenne

Jag gjorde mat igår kväll vid kl 17 tiden. Glömde sen av maten och kom på den vid 22.30 ställde då in maten i kylen. Kan jag använda denna till henne?? Va tror ni??

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.