• Basi

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag fryser ner maten i ikeas formar för iskuber. När det sen frusit så trycker jag ut dem i plastpåsar och tvättar upp formarna för att fylla dem på nytt. Jag gör en pure åt gången och blandar sen de olika smak-kuberna när jag tar upp dagens portion. På så vis undviker man smakkombinationer som hon inte vill ha. Det är oxå lätt att öka matportionen med en kub åt gången när man ser hur mycket hon äter.  De olika smakerna vi hittills gjort och frusit in är; majs, potatis, batat, kålrot, palsternacka, blomkål och morot.

• Basi

man kan frysa in allt.
    men sen skall man inte förvara maten alltför länge i frysen.

• Basi
    Mammato2 skrev 2012-01-26 13:15:59 följande:
    på bvc sa dem att potatis kunnde man inte frysa in blev konstig, då frågade jag om söt potatis då sa dem samma sak att man inte ska frysa in.
    Fråga upp varför nästa gång om du minns. Skulle vara intressant att höra Glad
    Potatisen får inget fel av att vara nedfrusen. En del pureér som jag frusit in har innehållit rätt mycket vatten. Ur själva rotfrukten då, inget extra tillsatt. De har blivit lite "isiga" i sina kuber, men smak och koncistens har det inte varit något fel på.
  • Basi

Jag har mosat potatisen med stavmixer, men ändå inte lyckats göra klister av det. Tillsätt mycket mjölk/mjölkersättning så blir det bra!

• Basi

Somliga säger att "barngröten" är så söt och god med sina smaker att barnen sen har "svårt" att lära sig äta vanlig gröt, typ havregrynsgröt. Jag använder mig dock av den "goda gröten" ännu så får vi ta kampen med havregrynsgröten sen. Den är ju förstås mer klimpig..

Men jösses vilket matmonster vår dotter är, hon vräker ju i sig 6st kuber (ikea blomform) ca 1msk fruktpure + 200ml mjölk till lunch.. men sen äter hon ju bara "fast" föda en gång om dagen. O ungar äter ju rätt olika..

• Basi

när ska man sen introducera örter o kryddor?
    typ timjan, oregano osv..

• Basi

Lillfröken här är 4månader, tja rättare sagt blir hon snart 5månader. 
    Hon har precis som många andra haft lite problem med magen nu på sistone. Vi har prövat både plommon och päron men någon riktigt effekt har vi inte känt av. Plommonpurén har jag inte försökt mig på att göra eftersom det är så små mängder hon äter så har det varit mer ekonomiskt med de färdiga burkarna. Eller är det någon som har erfarenhet av att frysa in plommonpurén?

Idag introducerade vi banan, med lite rädsla om att göra magen ännu sämre i skick. Men det gick vägen och istället fick vi igång magen! Det var då en riktigt mogen banan hon fick smaka på så tydligen passar de hårda magar.

Snart ska vi fundera på att introducera kött, nytt o spännande :)
    Men precis som Cupcake 1985 funderar jag lite på om man skall frysa in skilda köttkuber eller bör man mixa ihop det med någon smak...?

O ja. visst finns det fula färger i matväg, mixa broccolin så får ni en mindre ätlig färg på röran..
    smaken däremot gick nog hem! Skrattande

• Basi
    IceCloud skrev 2012-01-30 23:23:31 följande:
    Päronpure blir väldigt vattnig tycker jag men det är inget som gör något. Lillen smaskar glatt i sig ändå :)
    Jag har samma "problem" med päronpuren. Den rinner lätt av skeden och försvinner påväg in till munnen..

blir koncistensen fastare tillsammans med plommonen?
  • Basi

Cupcake 1985, hur stor mängd är det av katrinplommonen i puren du gör? Det finns olika storlekar på påsarna. 250gr/500gr?

En riktig djungel dehär med maten. Man borde ju göra en egen kokbok åt dem. För när nästa barn kommer (förhoppningsvis i framtiden) så har man glömt allt detta igen...

• Basi
    Cupcake1985 skrev 2012-01-31 17:50:28 följande:
    200 g katrinplommon. Sunmaid. Alltså de röda påsarna. Samma märke som russinen.
    Thanx!
    Blev nog ett annat märke som följde med mig hem, en påse på 500gr så jag tänkte det var bäst att kolla upp mängden. Nu ligger plommonen i blöt så får vi se hur det går i morgon..
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.