• Basi

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Lovelo skrev 2012-01-31 23:03:42 följande:
    Jag gjorde aprikospure idag och det var mumma tyckte bebis! :)
    gjorde du den av torkade aprikoser?

Är det någon som gjort pure på färska plommon/aprikoser?
  • Basi

nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!

men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne..

• Basi
    Lovelo skrev 2012-02-01 11:48:44 följande:
    Basi: ja, jag köpte ekologiska torkade aprikoser och la dem i blöt över natten sen kokade jag upp dem i ca 5 min sen pureeade! Blev jätte bra :)
    måste minnas att köpa hem aprikoser då så man får testa. Barnen äter ju glatt samma mat flera dagar i sträck, men själv tycker man ju det är roligt med lite omväxling!
  • Basi
    redfox skrev 2012-02-01 12:29:28 följande:
    Jag har faktiskt använt mig av blötläggningsvattnet när jag kokar gröt. Ger lite extra smak på gröten.

Ett annat tips för att göra maten mer rik på järn är att tillaga maten i en gjutjärnspanna. Innan ni kommer med några bvc råd, ja, jag vet att de rekommenderar en att inte steka mat, men jag steker köttfärs på mycket låg temperatur i gjutjärnspanna och på så sätt får jag en finfördelad och järnberikad köttfärs.
    Jag har ännu inte introducerat kött, men tror jag kommer att ha svårt att koka köttfärsen.. så du behöver absolut inte känna dig ensam om att steka det! Sen får då bvc tycka som de vill..
  • Basi

Jag har oxå en broccolipure i portionskuber i frysen. Men färgen på den är inte direkt tilltalande. Tösen åt en dock med god aptit när hon fick potatis och morot till. Är ungen färgblind....?*hmm*

• Basi
    Mammato2 skrev 2012-02-03 21:31:04 följande:
    Ska göra ny smakportion till min killar har ni nått tips

Dem har provat/provar

majspure
    aprikospure
    sötpotatispure  

Tänkte någon grönsak ge mig tips och recept.   
    jag skulle rekommendera batat. något exakt recept har jag inte, brukar mest bara koka tills de är mjuka, ta bort kokvattnet och mixa sönder..
  • Basi
    Mammato2 skrev 2012-02-04 10:58:59 följande:
    bata vad är det
    var tvungen att googla, batat är tydligen det samma som sötpotatis. "den söta orangea potatisen".  här kallar vi den batat Glad
  • Basi
    Mammato2 skrev 2012-02-04 19:47:21 följande:
    söt potatis har jag redan i frysen, fler tips
    palsternacka. koka i lite vatten. häll bort vattnet. mixa sönder till puré.
  • Basi

Idag kokade vi aprikospurén. Den blev god, men aningen tjock.. borde kanske tillsätta mer vätska.
    Silar ni bort eventuella skalbitar och kärnor? eller mixar ni bara?

• Basi

Idag mixade vi ihop en påse torkade frukter. Koncistens och smak blev helt okej enligt mig. Men vi får väl se vad lillfröken anser om det lite senare.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.