Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
Är det någon som gjort pure på färska plommon/aprikoser?
nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!
men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne..
Jag har oxå en broccolipure i portionskuber i frysen. Men färgen på den är inte direkt tilltalande. Tösen åt en dock med god aptit när hon fick potatis och morot till. Är ungen färgblind....?*hmm*
Idag kokade vi aprikospurén. Den blev god, men aningen tjock.. borde kanske tillsätta mer vätska.
Silar ni bort eventuella skalbitar och kärnor? eller mixar ni bara?
Idag mixade vi ihop en påse torkade frukter. Koncistens och smak blev helt okej enligt mig. Men vi får väl se vad lillfröken anser om det lite senare.