• redfox

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag kör allting i min blender. Love it!

• redfox

Jag brukar ha mig själv som riktmärke, dvs skulle jag äta kyckling som legat i kylen i tre dagar? Det skulle jag inte göra. Således skulle jag inte servera det till mitt barn.

• redfox
    dunna skrev 2012-02-25 16:25:02 följande:
    smart. Jag är nog ännu mer försiktig än så, både för att småbarnsmager tåler mindre än vuxenmagar och när man har mixat maten så har man ökat matens yta otroligt mycket som gör att maten förstörs snabbare. Jag har inte vågat ge mat mer än 1 dag gammal...

Sant, så sant. Ju mer bearbetad maten är desto mer bakterier blir det. Därför är det ju underbart med frys. Jag brukar ta upp mat för 1 dag i taget. Efterrättsburkarna räcker dock i två dagar. Dottern har dock inte visat några som helst tecken på att detta hade medfört några magproblem. Jag har frångått rekonendationerna och gett dottern smakisar från det att hon var fyra månader.
  • redfox

Jag fryser i gamla barnmatsburkar + några iskubslådor. På så sätt kan man öka portionerna utan att behöva öppna en ny burk. Praktiskt.

• redfox

Min dotter på 7 månader får 80 g mat och 3 kuber frukt/måltid. Alltså vid lunch och middag. Sedan äter hon 1 mellanmål under dagen, ammas 1 mellanmål. Frukost och kvällsmål består också av bröstmjölk. Sedan äter hon 1-2 gånger varje natt.

• redfox

Titta lite längre upp i tråden. Jag har länkat till ett bra recept.

• redfox

Har prövat honungsmelon, men då den blir väldigt vattnig, typ blåbär är ett hett tips att slänga ned ett par bananer för att konsistensen ska bli bättre.

• redfox

Personligen skulle jag fortsätta ge mitt barn slät barnmat om det var så att bitarna framkallade kväljvningar hos hon/han. Pröva med mat med större bitar då och då och du ska se att det också slinker ned inom en snar framtid.

Sedan så innebär ju inte tänder att de tuggar maten. Det dröjer rätt så länge innan de börjar med detta. Maten pressas upp i gommen och sönderdelas på så sätt.

• redfox

För att göra fruktpurén matigare kan man blanda i lite couscous.

• redfox
    Basi skrev 2012-03-23 10:08:28 följande:

Lite mer jobb, men lite roligare att leta fram maten i frysen..
    Avancerat, nice! Här gick vi rätt snart över till 2 lagade mål/dag. Varierar bland burkarna i frysen.
  • redfox

Vi varierar mellan färsk och fryst allt beroende av priset.

Min dotter som är 8 månader äter mat till både lunch och middag. Detta har hon gjort väldigt länge. Dock så är mat det bästa hon vet. Förutom detta får hon välling på morgon och kväll och mellanmål i form av havregrynsgröt/ och eller frukt.

• redfox
    FlitigaLis skrev 2012-05-28 09:22:31 följande:
    Hur värmer du maten sen då, efter den varit fryst? I kastrull?
    Går ju bra att värma både i kastrull eller microvågsugn.
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.