Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
Jag kör allting i min blender. Love it!
Jag kör allting i min blender. Love it!
Jag brukar ha mig själv som riktmärke, dvs skulle jag äta kyckling som legat i kylen i tre dagar? Det skulle jag inte göra. Således skulle jag inte servera det till mitt barn.
Jag fryser i gamla barnmatsburkar + några iskubslådor. På så sätt kan man öka portionerna utan att behöva öppna en ny burk. Praktiskt.
Min dotter på 7 månader får 80 g mat och 3 kuber frukt/måltid. Alltså vid lunch och middag. Sedan äter hon 1 mellanmål under dagen, ammas 1 mellanmål. Frukost och kvällsmål består också av bröstmjölk. Sedan äter hon 1-2 gånger varje natt.
Titta lite längre upp i tråden. Jag har länkat till ett bra recept.
Har prövat honungsmelon, men då den blir väldigt vattnig, typ blåbär är ett hett tips att slänga ned ett par bananer för att konsistensen ska bli bättre.
Personligen skulle jag fortsätta ge mitt barn slät barnmat om det var så att bitarna framkallade kväljvningar hos hon/han. Pröva med mat med större bitar då och då och du ska se att det också slinker ned inom en snar framtid.
Sedan så innebär ju inte tänder att de tuggar maten. Det dröjer rätt så länge innan de börjar med detta. Maten pressas upp i gommen och sönderdelas på så sätt.
För att göra fruktpurén matigare kan man blanda i lite couscous.
Vi varierar mellan färsk och fryst allt beroende av priset.
Min dotter som är 8 månader äter mat till både lunch och middag. Detta har hon gjort väldigt länge. Dock så är mat det bästa hon vet. Förutom detta får hon välling på morgon och kväll och mellanmål i form av havregrynsgröt/ och eller frukt.
Hur många mellanmål blir detta IceCloud?