• Mimer

Om huslån och lånelöfte...

Vi ska till banken nästa vecka och få lånelöfte till ett hus!

När de räknar ut sånt, ger de en då förslag på det "dyraste" huset man kan köpa ? Dvs får man liksom reda på vad max-priset kan ligga på för just oss?

Ska kolla på några hus, ett ligger på runt 1 miljon och ett på 1,5 milj.

Åhhhhh det är så himla mkt att tänka på när man ska "bli med hus" !!!

• Svar på tråden Om huslån och lånelöfte...
  • Gloire de Dijon

Är kanske olika från bank till bank. För oss var det varje gång så att banken ville veta vad vi själva ville betala för ett hus och sedan sa de ja eller nej.

• turia

de tar era inkomster, ev föräldraledighet i beräkning,, beräknar med hög ränta för nu e ju räntan rätt låg..
    O så får man veta vad man kan låna ..
    man gör olika kalkyler..
    fast ja fatta inte helt hundra men vi fick iaf låna. han heltid o jag mammaledig..

• Mimer

NI ANDRA SOM LÅNAT TILL HELA RASKET RUNT 1,2 - 1,3 MILJ...HUR GICK DET?

Våra inkomster är ca 500 000 kr året tillsammans, men jag är mammaledig just nu med f-penning, men det är ju inte för evigt
    Vi kommer behöva låna till hela summan + ev lite renovering+ handpenning osv...
    Kanske runt 1,2-1,3 milj.

Vi har en o samma bank till vårt billån, pensionsparande, fondsparande etc det borde ju vara ett plus?

Det enda som jag kan komma på som vore neg det är att vi har haft en del möbelinköp+dator på avbetalning, men alltid utan anmärkningar så klart!

• Twillan

Generellt går det till så att banken ser till era totala inkomster inkl barnbidrag etc. Sedan gör man olika kalkyler där man räknar med att ni ska klara minst en ränteuppgång på 2-3% på det lån ni vill ha. Till detta lägger man eventuella övriga krediter som ni har (t ex billån). Summan av alla era räntekostnader, amorteringar och driftskostnad för boendet dras ifrån er disponibla inkomst. Då måste det bli så mycket pengar över som standardschablonen (typ "Fickekonomen") säger att det behövs för det antal vuxna och barn som finns i er familj.

Jag och min man tjänar totalt drygt 600 000 kr/år och vi har fått ett lånelöfte på 3 miljoner. Jag vet inte om det är taket, men det var det vi ansökte om. Då ska jag tillägga att vi inte har några andra lån än studielån och vi har så mycket pengar på banken att vi kan betala pantbrev och lagfartskostnader kontant. Det är dessvärre vanligt att många kommer till banken och inte känner till dessa kostnader, så förbered er på den frågan också. Lagfartskostnaden är 1,5% av köpeskillingen, dvs 15000:- om man köper ett hus för 1 000 000:-.

• Twillan

Ett tillägg: Att ha en och samma bank för alla sina affärer är mer eller mindre tvingande. Om du väljer att ta lån i en bank, så måste du som regel också välja att bli helkund där för att få de bästa räntorna. Och det vill man ju ha! Det spelar alltså ingen roll vilken bank du har idag, utan du kan begära lånelöfte hos alla banker och sedan välja att bli helkund hos den som du tycker ger det bästa erbjudandet!

• Pärlan81

Kan man baka in de andra lånen man har som bil i huslånet?

• Twillan

Man kan inte ta lån på mer än 100% av köpeskillingen normalt sett, så det är svårt. Huset är ju inte värt mer än du betalar för det och banken har ju huset som säkerhet. Däremot kan man efter ett par år, när man har amorterat på sitt huslån, höja upp det till 100% igen för att på så vis kunna lösa ev billån.

Har man däremot lite pengar över på banken, så är det som regel bättre att lösa andra lån som man har och ta lån på hela husköpet, eftersom bolåneräntor i regel är mycket lägre än andra räntor.

• hjärnladyn

Vi har också fått lönelöfte på 3 miljoner. Vi har varit runt på en del olika banker för att hitta de bästa villkoren. Hur mycket man själv kan lägga i insats och en bankman tyckte det vägde tyngde att vi hade sparat ihop till insatsen under kort tid jämfört med om vi t ex hade fått pengarna för att ha sålt en bostadsrätt. Han menade att det visade att vi var ekonomiska och att vi kunde hantera pengar på ett bra sätt.

Vi har också fått reda på att många kreditupplysningar kan vara en nackdel, eftersom dessa gör inför avbetalningsköp. De kan ju innebära att man har stora utgifter som inte "syns" till skillnad från banklån.

• Twillan

TIPS! Det finns jättebra bolånekalkyler att tillgå på de flesta bankers hemsidor. Jag rekommenderar dessa. Det är bra att göra en sådan egen kalkyl, så är man lite förberedd innan man går till banken. Oftast finns det dessutom kalkyler av olika sort - dels sådana där man räknar på hur långt den egne inkomsten räcker (dvs hur dyrt hus kan vi köpa), men också kalkyler där man räkna på ett visst objekt som man är intresserad av.

• Mimer

Nu vart jag lite nervis...efter att ha läst att det kan vara sämre chans att få lån om man har en del kreditupplysningar på sig, alltså haft avbetalningar på en del saker, och i andra fall har det gjorts kreditupplysning utan att man utnyttjat köpet så att säga.

Hur många räknas som MÅNGA då?

Just nu har vi bara datorn på avbetalning o den är betald o klar i december.

• nattinattio

det går hur bra som hellst att vara kund i två olika banker och få bästa alternativen i båda, beror ju på hurdan kund man är...

• hjärnladyn

Mimer:

Jag vet inte hur många som räknas som "många". Hur många har ni haft förutom datorn? Ni kanske kan förekomma banken genom att berätta hur många ni har haft (om det är många), säga att allt är betalt och att ni inte har några funderingar på fler. Jag tror att banken vill undvika att kunden har ett "ohälsosamt" konsumtionsbeteende (genom att handla över sina tillgångar), men det kan ju faktiskt finnas bra anledningar till att man handlar på avbetalning också.

• wellah

vi har årsinkomst på nästan 500 papp tillsammans jag dock på sjukpenning (långtids)... vi avråddes köpa hus för mer än 8 HUNDRAtusen.... då har vi "bara" varsitt csn och medlemslån på bil 80tusen.... bank FSB.... nu var ju hus aldrig aktuellt men vi kollade för att kolla (vi valde köpa bostadsrätt!). Men jag antar bankerna söderut gärna tar risker och inte bryr sig om amorteringar så som banker här uppe gör... dom vill man betalar av lånet medans man lever medans banker söderut har jag hört räknar ut att lånet skall betalas tja om 300 år eller nått.. dvs man blir aldrig ägare till sitt hus söderut....

• Twillan

Wellah, vilken mening är det egentligen att betala av sitt hus? Även om inflationen är låg, så finns den trots allt där och med tiden kommer den att urholka dina lån, så att det faktiskt blir "billigare" att ha lånet. Varför tror du att vi har så många rika 30- och 40-talister idag?

Dessutom så föredrar nog de flesta att ha en rimlig månadskostnad under småbarnsåren, för att på så vis få pengar över till annat, hellre än att amortera så mycket att man får leva på vatten och bröd. Det spelar ju ingen roll om det finns ett lån kvar att avbetala när jag dör, så länge huset finns kvar som en säkerhet som kan lösa det lånet. Jag dör inte lyckligare för att jag "äger" mitt hus...

nattinattio, det är möjligt att du har den erfarenheten att man inte behöver vara helkund för att få bästa udet, men hos de flesta banker (och det vet jag för ett faktum) så finns det ränterabatter/räntetrappor för den som blir helkund. Som ett ex kan jag nämna att vi blev erbjudna 2% rabatt på topplån hos SEB om vi valde att bli helkunder.

• Mimer

Oki! Låter som en bra idé det där att förekomma banken o förklara hur och när man haft avbetalningar och inte har planer på fler...!
    Sånt hade inte jag en aning om när jag tog såna att det kunde vara en nackdel senare vid lånansökan osv...

Nåja, man lär sig

Svar på tråden Om huslån och lånelöfte...