• Bippa

vad har namnet Li för betydelse?

jag har länge undrar varför många döper sina barn till namn som slutar på Li t.ex. Tuva-li, stina-li och så vidare...

har Li någon betydelse ?

• Svar på tråden vad har namnet Li för betydelse?
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Tror att det betyder liten. Tuva-li  =liten tuva

• Singoalla

li betyder plommon japanska.

Men det var inte därför vi döpte våran till ett "li" namn..... utan det kommer ifrån Liv för oss. 
  • DenNamnbitne

Ett gammalt -li namn är ju Anneli och det är dels ett smeknamn för Anne-Louise och kommer dels av tyskans Annele som är en diminutivform av Anna. Någon har väl fått för sig att -li är en namnform som man kan binda ihop med andra namn hur som helst som Lova-Li, Tuva-Li med flera. Jag tycker inte alls om dessa namn, de känns inte riktiga på något sätt.

• Deeli

Vår dotter heter Tovali. Tova var vi överens om från början...sen eftersom jag heter Li i andranamn så satte vi ihop dessa namn...har en betydelse för oss och så är d ganska ovanligt vilket vi strävade efter. Tovali= Dundrande vacker.:)

• Lila101112

Jag heter Li i förnamn och har fått veta att det betyder plommon, den vackra (feminint) och den starka(maskulint).

• Amanda84

Att heta Tuva-Li är ju inte märkligare än man sätter ihop två andra namn man tycker är fina och bildar ett dubbelnamn. År 1900 gav man barn dubbelnamn som May-Gret och May-Lis, på 70-talet var det Anna-Stina och Ann-Kristin som gällde, nu på 10-talet väljer de föräldrar som vill ha dubbelnamn till sina barn, just namn som Tuva-Li och Nova-Li.

Svar på tråden vad har namnet Li för betydelse?