vad har namnet Li för betydelse?
jag har länge undrar varför många döper sina barn till namn som slutar på Li t.ex. Tuva-li, stina-li och så vidare...
har Li någon betydelse ?
jag har länge undrar varför många döper sina barn till namn som slutar på Li t.ex. Tuva-li, stina-li och så vidare...
har Li någon betydelse ?
Tror att det betyder liten. Tuva-li =liten tuva
li betyder plommon japanska.
Ett gammalt -li namn är ju Anneli och det är dels ett smeknamn för Anne-Louise och kommer dels av tyskans Annele som är en diminutivform av Anna. Någon har väl fått för sig att -li är en namnform som man kan binda ihop med andra namn hur som helst som Lova-Li, Tuva-Li med flera. Jag tycker inte alls om dessa namn, de känns inte riktiga på något sätt.
Vår dotter heter Tovali. Tova var vi överens om från början...sen eftersom jag heter Li i andranamn så satte vi ihop dessa namn...har en betydelse för oss och så är d ganska ovanligt vilket vi strävade efter. Tovali= Dundrande vacker.:)
Jag heter Li i förnamn och har fått veta att det betyder plommon, den vackra (feminint) och den starka(maskulint).
Att heta Tuva-Li är ju inte märkligare än man sätter ihop två andra namn man tycker är fina och bildar ett dubbelnamn. År 1900 gav man barn dubbelnamn som May-Gret och May-Lis, på 70-talet var det Anna-Stina och Ann-Kristin som gällde, nu på 10-talet väljer de föräldrar som vill ha dubbelnamn till sina barn, just namn som Tuva-Li och Nova-Li.