• Anonym

Hiv efter blodprov?

Jag har lite funderingar kring HIV...

Någon som vet hur länge HIV-viruset överlever utanför kroppen, alltså t ex på golvet, ett papper osv?

Jag var och tog blodprov igår. Fick sedan en kompress på sticksåret som det redan var blod på! Kan jag ha blivit HIV-smittad???

Är osäker på om det var min egen kompress som var återanvänd eller någon annans då sköterskan var tvungen att sticka mig flera gånger. Jag tittar alltid bort så jag hade noll koll på vad hon gjorde.
    Såg däremot att hon tog en kompress på bordet som var ihopvikt  och att det var blod på den. Jag borde sagt till, men tänkte just då att det säkert var min. Men nu har jag världens ångest och fattar inte hur jag ska kunna stå ut 3 mån innan jag kan testa mig!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hiv efter blodprov?
  • Anonym

Det var till 99,9% din egen, stack hon flera gånger så var det ju garanterat så att hon hade samma. Och du kan INTE få HIV genom torkat blod på en servett! Lovar på heder och samvete. Jag skulle inte ens överväga att gå och testa mig för en sån sak!

• Anonym

Tack för snabba svar

Jag hoppas ni har rätt! Blodet såg ganska färskt ut. Jag slet bort kompressen och tejpen på väg ut från sjukhuset i alla fall. Jag borde tvättat armvecket när jag kom hem.

• Anonym

Och om det inte var din kompress, hur stor är risken att den som var stucken före dig öht hade HIV smitta? 0,00001% eller nåt?

• Anonym

Ts-lider du av tvångstankar? Låter som en väldigt överdriven obefogad oro.

• Anonym

jag skulle just fråga som #8

• Anonym

Jag har sruckit mig på en använd nål en gång, fick genast åka och påbörja kontroller och behandlingar. Fick en reva längst lillfingret... dock blödde jag av revan. Läkarna på infektion sa att det i princip var omöjligt att jag skulle ha smittats.

• Anonym

Till er som tror att jag har tvångssyndrom, ångestsymtom:

Jag ställde en fråga och bad inte om att ni ska analysera om jag har tvångstankar eller ångest! Det är verkligen patetiskt att läsa och så otroligt löjliga svar. Folk oroar sig i olika grader och för olika saker, synd att ni inte verkar fatta det.

• Anonym

Äh, inte behöver man ha tvångssyndrom bara för att man drabbas av obefogad oro. Det handlar ju bara om lite okunskap och med tanke på den skrämselpropaganda som tidigare förts om HIV är det väl inte så konstigt? Jag är väl hundra år gammal, men det fanns en tid då det inte var konstigt att tro att HIV smittade via toalettstolen.

Man kan ju fråga sig varför det är just HIV ts oroar sig över och inte tex hepatit... som sagt skrämseltaktiken har väl funkat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-27 15:41:17 följande:
    Äh, inte behöver man ha tvångssyndrom bara för att man drabbas av obefogad oro. Det handlar ju bara om lite okunskap och med tanke på den skrämselpropaganda som tidigare förts om HIV är det väl inte så konstigt? Jag är väl hundra år gammal, men det fanns en tid då det inte var konstigt att tro att HIV smittade via toalettstolen. Man kan ju fråga sig varför det är just HIV ts oroar sig över och inte tex hepatit... som sagt skrämseltaktiken har väl funkat.
    Jag har funderat över hepatit C också.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-27 17:04:01 följande:
    Jag har funderat över hepatit C också.
    ja med då så.
    Fast du kan väl sluta oroa dig nu? Eller sök ordentlig fakta, för det kan ju vara vilka som helst som sitter här och skriver. Eller vad skulle få dig att sluta känna oro? Endast negativa blodprover?
  • Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:37:04 följande:
    nej det är inte okunskap utan det är typiskt tvång-en normal frisk person skulle inte ens börja fundera över om det var en gammal kompress som användes och som dessutom skulle innehålla blodsmitta. Sådan tankar dyker bara upp hos ångessyndrom-patienter. Numera finns det ingen som kan undgå hur HIV smittar-det är vi välinformerade om i Sverige.
    Jag upplever det verkligen som tvärtom, att folk i allmänhet är oerhört felinformerade alt inte tagit in information alls om sådant som rör hälsa.  Jag är själv läkare och jag förvånas verkligen av de...teorier och missuppfattningar jag får framkastade ibland. Av dels patienter, men framförallt av vänner/bekanta som får för sig att diskutera. 
  • Anonym

Oj, vilken upptåndelse över ett par frågor!

Jag är ingen orolig person annars och har aldrig känt oro för hiv-smitta förut. Jag tycker det är sååååå fult att sätta diagnoser på folk på ett forum.

Vill också säga att jag har en bekant som har varit med om både läkare och ssk som  t o m har tagit upp använt såromläggningsmaterial från papperskorgen. När min bekant påpekade detta, blev de otroligt generade och sa vid båda tillfällena att de är stressade och hade slut på material på rummet. Sen bad de om ursäkt och hämtade nytt.

Så när det gäller noggrannhet av hygien så har jag faktiskt lite svårt att lita på sjukvårdspersonalen.

Det är säkert bra att fånga upp folk med ångestsyndrom, men det vore bra om sjukvårdspersonal utförde sina arbetsuppgifter så att patienten kände fullt förtroende för dem. Det gör personalen inte genom att använda något som har legat i papperskorgen eller att använda en kompress med blod, oavsett vems blod det är.

Tack till er som kommenterade mina frågor utan att ställa diagnoser!

• Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 18:34:50 följande:
    hepatit C smittar inte heller på det viset däremot skulle man kunna tänka sig det finns en teoretisk risk för hepatit B då det krävs oerhört lite blod och endast en hudspricka för att bli smittad. Men är man smart så vaccinerar man sig mot hepatit B så behöver man inte fundera på det framöver. Ska du oror dig så oroa dig isåfall för hepatit B -den enda blodsmittan som man kan få av att gnugga ett blodigit plåster mot ett eget sår.
    Jag oroar mig inte för hepatit B, är vaccinerad.
  • Anonym

Mja...det handlar ju inte alltid om direkt oro, utan mer teorier kring olika tillstånd. Tex att blodtrycksmedicinerna skulle ha "dragit ur kalket ur knäna" så då slutade man med dem. (artrospatient) Att blindtarmen som är sprickfärdig i själva verket är ett resultat av att man ätit för stark mat. Att man kan ta antibiotikan man fick mot hudinfektionen mot herpesblåsorna som man senare fick på läppen. Mina kära väninnors frågor kring mens och könssjukdomar när jag var på gyn/obst var direkt häpnadsväckande. Etc etc. Nu är jag ot, men jag menar, det är ju bara att läsa här på forumet så ser man ju en hel del galet.. (riktar mig alltså inte till ts nu)

Sen att folk ofta kan mycket om just sina diagnoser är en annan sak.
  • Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-27 22:31:41 följande:
    jomen det är ju inte direkt välinformerade personer som ställer frågor om hälsa/sjukdom på FL..en mer klok person vänder sig till sjukvården direkt eller söker artiklar på ngn medicinsk sökdatabas.. . Du måste haft otur med dina patienter. Jag tycker folk som är inlagda är oerhört välinformerade samt funderar vettigt kring olika tillstånd.
    Det är väl helt vanligt folk här på FL? Folk som söker vård och folk som inte gör det...och alla känner inte till pubmed och dylikt och även om de kunde det så är ju inte informationen där särskilt lättillgänglig om man inte är insatt i terminologin. 
    Otur och otur, jag kan inte riktigt kalla det otur att patienterna jag träffat inte är så superinsatta, det är ju mitt jobb att förklara sas. Vore de superinsatta skulle väl hälften av dem inte ens behövt söka från första början. Har svårt att tro att jag skulle ha "råkat ut för" nåt särskilt urval. Hur sannolikt är det liksom?
    Well well, vi har olika erfarenheter helt enkelt. 
  • Anonym
    marianne a skrev 2010-04-28 10:18:35 följande:
    om du är läkare så hade du stått för det och inte gömt dig bakom anonym.
    Jasså, vad grundar du det på? 
    Jag skyltar inte med min titel av flera anledningar och jag har ett par kollegor här på FL som gör likadant. Du kan ju fundera på varför.
  • Anonym
    marianne a skrev 2010-04-28 10:21:25 följande:
    det är sorligt med helt sant läkare har oftast ingen koll på HUR man spritar händerna ordentligt...
    Nä, det där är jättesvårt. Man ska liksom trycka ner den där flärpen på flaskan som har en pip så det kommer ut vätska och sen ska liksom händerna smörjas in med det. En hel vetenskap. 
  • Anonym
    Är man inte? Vad grundar du det på? Jag är det och flera med mig. 
    Sen begriper jag inte varför det är så viktigt för dig att just läkare ska komma ut med sitt nick. Varför inte syrrorna i tråden?
    Jag är inte här på forumet främst i egenskap av läkare utan som blivande förälder. Jag har varit här under annat nick då jag inte dolde mitt yrke. Det visade sig inte vara en särskilt god idé. Åter igen kan du ju fundera på varför. 
    Jag har ju inte direkt skrivit något vansinnigt konstigt i tråden som skulle motsäga mitt yrke eller som är löjligt provocerande. Vad du väljer att tro om mig är inte lika viktigt som min integritet är för mig. 
  • Anonym
    Anonym (inlägg 8) skrev 2010-04-28 12:51:43 följande:
    som sagt,en del har ngt tvångsmässigt behov av att "ställa folk till svars"----ju mest löjeväckande. Jag förstår dig till 100%. Lycka till med det kommande barnet!
    Bäste i8,
    He! Jo, lite tvångsmässigt är det ju, (tacksam utredning )  och det verkar gälla främst oss läkare och ingen annan yrkeskategori. Vem kräver att en lärare ska vara oanonym liksom. Eller en jurist? Men det hjälps inte helt utav att man kommer ut med sitt nick heller. Då ska det bevisas på annat sätt ändå. Tröttsamt.
    Tack för lyckönskningar:) Det sparkar så laptopen guppar:)
Svar på tråden Hiv efter blodprov?